x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Studiu IRES: Românii vor întoarcerea la examene de admitere şi ar prefera studiile efectuate în străinătate

Studiu IRES: Românii vor întoarcerea la examene de admitere şi ar prefera studiile efectuate în străinătate

11 Sep 2011   •   12:42
Studiu IRES: Românii vor întoarcerea la examene de admitere şi ar prefera  studiile efectuate în străinătate

Conform sondajului de opinie al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES, realizat pe un esantion reprezentativ la nivel national, cei mai multi romani sunt de parere ca accederea la liceu sau la facultate ar trebui sa se faca pe baza de concurs - 75%, in timp ce 14% considera ca ar trebui sa se tina cont si de dosar, si de un examen. Doar 9% considera ca admiterea exclusiv pe baza de dosar ar fi cea mai buna solutie.

Pe fondul perceptiilor mai degraba nefavorabile privind sistemul educational romanesc, mai mult de jumatate dintre intervievati (56%) isi exprima acordul cu afirmatia "As vrea ca fiul sau fiica mea sa studieze in strainatate". Pe de alta parte, cu afirmatia "Elevii romani au cunostinte generale mai multe decat elevii din tari mai dezvoltate" sunt de acord aproape 70% dintre respondenti, un stereotip perceptiv care nu este confirmat, din pacate, de testele internationale la care participa si elevii romani.

In acest context, numarul celor care recunosc ca au apelat la meditatii pentru copiii lor - 41%, este cu 9% mai mic decat in septembrie 2010, 60% dintre parintii fiind de parere ca elevii care iau meditatii obtin note mai mari. Materia la care s-au luat cele mai multe meditatii este matematica (90%).
In conceptia romanilor, necesitatea introducerii studiului suplimentar este motivata de urmatoarele aspecte: peste 90% declara ca vor sa aiba un copil bine pregatit; 68% isi exprima acordul (total sau partial) cu faptul ca profesorii nu isi fac treaba la clasa, spre deosebire de 54% care raspundeau la fel anul trecut .

Studiul releva faptul ca in continuare romanii cred ca educatia are un rol primordial in reusita profesionala, 8 din 10 declarand ca, pe ei insisi, scoala i-a ajutat sa reuseasca in viata (83% in 2011, 82% in 2010), in timp ce in jur de 15% dintre acestia declara contrariul.

Aproximativ 5 din 10 romani isi mentin opinia conform careia scoala romaneasca este de calitate.
Cei mai multi repondenti tind sa creada ca scoala ii pregateste pe elevi pentru viata in masura mica sau foarte mica - 81%, in timp ce doar 18% considera major rolul scolii in aceasta privinta. Spre comparatie, in septembrie 2010, proportia celor sceptici cu privire la rolul scolii in viata era mai scazuta cu 12 procente.

In opinia romanilor invatamantul de stat este vazut ca avand rezultate mai bune decat cel privat. 60% dintre respondenti fiind de acord cu afirmatia |Invatamantul de stat este mai bun decat cel privat'. De asemenea, trei sferturi dintre persoanele intervievate considera ca absolventii de facultate sunt slab pregatiti, o proportie usor mai ridicata dintre acestea exprimandu-si acordul cu afirmatia "Tinerii nu sunt pregatiti pentru a face fata pe piata muncii" (80%). In acest context, acordul cu afirmatia "Reinfiintarea scolilor profesionale sau de meserii ar fi o idee buna" este aproape unanim – 95%.

Peste 60% dintre intervievati sunt de acord cu afirmatia conform careia orarul elevilor ar fi prea incarcat, in timp ce peste 80% isi exprima acordul cu ideea conform careia schimbarile legislative privind educatia sunt prea frecvente.
Peste 80% dintre romani sunt de acord cu afirmatia 'Dotarea scolilor este deficitara', iar peste 95% se declara de acord cu faptul ca este nevoie de mai multa disciplina in scoli. Doar 1 din 5 participanti la studiu sunt de acord cu faptul ca ca profesorii ar fi prea exigenti cu elevii. Mai mult, aproximativ 9 din 10 respondenti sunt de parere ca elevii de azi sunt mai slab pregatiti decat cei din trecut, in timp ce 4 din 10 intervievati sunt de parere ca elevii primesc prea multe teme pentru acasa.


Majoritatea romanilor sunt la curent cu rezultatele obtinute de elevii de clasele a 12-a si a 13-a la sesiunea din vara a Bacalaureatului; pentru acest lucru, 47% dintre intervievati considera ca elevii insisi sunt de vina; 17% ii invinuiesc pe profesori, in timp ce 14% considera ca de vina este sistemul educational. Alti 6% sunt de parere ca este de vina Ministrul Educatiei, aceeasi proportie dintre repondenti considerand ca vina pentru rezultatele slabe de la Bacalaureat este a parintilor. Conducerea tarii este, de asemenea, mentionata de 3% dintre respondenti.

Perceptia privind bacalaureatul se schimba
Odata cu trecerea timpului, tot mai multi romani au ajuns la concluzia ca Bacalaureatul din anul acesta a fost organizat mai bine decat in anii trecuti: in timp ce, in iulie 2011, 48% erau de aceasta parere, iar 16% nu stiau ce sa creada, in septembrie 2011 numarul acestora creste la 55%, iar proportia indecisilor scade la 9%. La nivel declarativ, peste trei sferturi dintre respondenti (78%) considera ca rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat de catre absolventii de liceu sunt reale. Proportia lor este in crestere fata de iulie 2011 (72%). Numarul celor care cred contrariu este in scadere (15% in septembrie 2011 fata de 20% in iulie). Proportii similare declara ca aceste rezultate reflecta nivelul real al cunostintelor elevilor, respectiv opusul.

18% dintre intervievati cred in foarte mare sau in mare masura ca s-a fraudat examenul de Bacalaureat din 2011, in timp ce 74% sunt de acord cu aceasta ipoteza in mica sau foarte mica masura.

In ceea ce priveste sesiunea din toamna a Bacalaureatului, 84% dintre respondenti au o parere proasta sau foarte proasta despre rata de promovabilitate de 16% a candidatilor inscrisi la examen. Numeroasele contestatii depuse de catre candidati cu aceasta ocazie sunt considerate in mare parte nejustificate de catre 60% dintre respondenti, in timp ce 28% considera ca acestea au fost mai degraba justificate. Un sfert dintre persoanele intervievate este de parere ca s-ar fi fraudat la aceasta sesiune a Bacalaureatului 2011.

Pentru imbunatatirea sistemului educational, romanii i-ar recomanda Ministrului Educatiei: sa fie marite salariile profesorilor, ca profesorii sa fie mai bine pregatiti, ca materiile predate sa fie mai bine selectate, iar orarul redus, precum si impunerea unei exigente si a unei o discipline mai mari in scolile din tara.

Cititi sondajului de opinie al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES

×
Subiecte în articol: invăţămănt admitere facultate