Elevii sunt obligati sa faca meditatii, atat de parinti, cat si de profesori. De fiecare data dupa alegeri se schimba inspectorii, directorii de scoli si chiar profesorii. Scolile se renoveaza cu firme aduse de primarie. Scolarii traiesc o goana continua dupa note din cauza sistemului deficitar de invatamant care prevede ca notele din clasele V-VIII reprezinta 50% din media admiterii la liceu. Lucruri stiute, discutate de profesori, de elevi, de parinti si chiar de mass-media au fost demonstrate acum intr-un studiu al Centrului Educatia 2000+, "Administrarea si practici lipsite de integritate in scoala", coordonat de Ciprian Ciucu. Cercetarea a fost realizata in municipiul Bucuresti si in judetele Arges, Sibiu, Dolj si Valcea.
MEDITATIILE. In ceea ce priveste abuzul si coruptia in scoli, acestea se practica si se invata de la cele mai mici clase, dupa cum rezulta din studiu. "Copii, maine trebuie sa va imbracati frumos, ca avem inspectie!". Aceste vorbe ale unei invatatoare oarecare pot fi inceputul. "Nu se concepe la nivelul claselor I-IV sa nu dai ceva", spune Victor Alistar de la Transparency Romania. Meditatiile sunt pasul urmator. Conform studiului, atat profesorii, elevii, cat parintii au recunoscut existenta meditatiilor. Din cauza ca la admiterea in liceu se ia in calcul in proportie de 50% nota de la examenul de capacitate si 50% media generala din anii de gimnaziu, meditatiile sunt mai multe la nivelul claselor V-VIII decat in liceu. Dar de ce fac pana la urma elevii meditatii? Sunt trei cauze, conform cercetarii. Pe de o parte, din cauza ambitiilor parintilor, pentru care meditatiile sunt "o moda". Dar, pe de alta parte, exista si sunt recunoscute meditatiile impuse. Situatia in care elevul este fortat de profesor sa faca ore platite exista in toate scolile vizitate de echipa care a realizat cercetarea. "Te asculta odata, iti da un doi, un trei. Pe urma iar te asculta, iar nota mica. Dupa care te intrebi de ce te asculta numai pe tine, si mergi si o intrebi si pe ea, si te cheama la meditatii, ca altfel nu rezolvi problema", declara un elev.
SISTEMUL
|
Goana dupa note, o alta consecinta a sistemului deficitar de educatie, poate atinge forme dramatice, dupa cum preciza un parinte: "La gimnaziu, fetita facea meditatii la sapte materii, pentru a avea note mari si a ajunge la un liceu bun". Presiuni, dar si abuzuri au fost observate si la nivelul profesorilor. Sunt cadre didactice care s-au trezit la inceputul unui nou an scolar cu un elev pe care il lasasera repetent si ale carui note s-au schimbat in vacanta fara instiintarea profesorului. Ingerinta politicului in administrarea scolii este o realitate, dupa cum spun realizatorii studiului. "Am reusit sa renovam salile de clasa, dar a costat foarte mult, cu o firma adusa de primarie", declara un profesor.
|