La cateva ore de la nominalizarea sa ca inlocuitor al Rodicai Stanoiu, proaspatul ministru al Justitiei, Cristian Diaconescu, a acordat un interviu "Jurnalului National".
- Jurnalul National:
Cum ati aflat ca veti fi
numit ministru al
Justitiei?
Cristian Diaconescu: Am avut o discutie saptamana trecuta cu domnul prim-ministru. Mi s-a facut aceasta propunere mai mult probabil in ideea momentului, pentru ca problemele legate de capitolul Justitie si Afaceri Interne sunt extrem de sensibile si acute. Am dori ca pachetul pe Justitie sa fie finalizat pana in mai-iunie si sunt raspunsuri foarte importante pe care trebuie sa le dam. Au existat cam multe discutii in ultimul timp pe aceasta chestiune, s-au identificat zone de vulnerabilitate. Aspecte precum coruptia necesita raspunsuri care nu tin exclusiv de procesul de integrare, ci de intreaga sanatate a societatii romanesti, de modul in care este perceputa administratia Romaniei atat de cetatean, cat si de partenerii europeni. Au fost foarte multe premise care au condus probabil la nominalizarea mea pentru aceasta pozitie.
- Aveti foarte putin
timp la dispozitie. De ce
ati acceptat?
M-am obisnuit si la Ministerul de Externe cu dosare grele, legate de tratatele politice de baza cu Federatia Rusa, cu Ucraina, tratate de frontiera. Cred ca si acest dosar al reformei justitiei si al situatiei puterii judecatoresti este pana la urma o incercare fata de care mi-am spus: de ce nu? Apoi, mi s-a facut onoarea de a mi se face aceasta oferta de catre primul-ministru si simt ca as putea ajuta intr-un fel la finalizarea acestor probleme. Am considerat ca nu este cazul sa tin seama de alte constrangeri sau de alte termene-limita, pe care in mod cert va trebui sa mi le asum.
- Care sunt punctele
nevralgice pe care le
veti rezolva cu prioritate?
Voi incerca sa termin cat mai repede procesul de clarificare personala a acestor probleme. Sunt aspecte unde nu exista o prezentare suficient de clara a realizarilor, pentru ca mi-am dat seama ca nu stam chiar atat de rau. Sunt problemele identificate in raportul de tara, cele identificate de opinia publica si de societatea civila din Romania. Se va mai adauga problema finalizarii pana in mai a unor angajamente deja asumate, care tocmai pentru a nu deveni vulnerabilitati trebuie tratate cu toata atentia. Un exemplu, pachetul de legi privind sistemul judiciar romanesc este tratat cu atentie numai pe anumite aspecte, cum ar fi libertatea presei, independenta Consiliului Superior al Magistraturii, dar exista alte probleme extrem de complicate care nu au stat in atentia opiniei publice chiar atat de puternic. Codul Penal, legea de organizare judecatoreasca nu au coborat pana la nivelul de vulnerabil, dar nefinalizarea lor intr-un termen cert ar putea deveni o problema majora. Voi insista foarte puternic pe dialogul cu societatea civila. Sunt lucruri bine realizate, dar a caror prezentare si implementare nu au fost facute determinat si hotarat.
Citește pe Antena3.roCum arată buletinul de vot la primul tur de la alegerile prezidențiale 2024 - Veti sustine autonomia
Parchetului Anticoruptie?
Cred ca cel mai important rol al Ministerului de Justitie este sa respecte Constitutia. Independenta Parchetului Anticoruptie, a Ministerului Public, a organelor judecatoresti reprezinta un drept castigat, dar si o obligatie. Voi face tot posibilul ca toata lumea sa respecte aceste lucruri. Voi fi gata sa discut cu oricine despre acest lucru. Nu cred ca este cazul sa discutam conceptul de independenta, ci mecanismele care fac viabil acest concept si ca aceste institutii sa functioneze intr-o logica moderna si europeana si absolut normala.
- Cat de mult veti
sustine forta Consiliului
Superior al Magistraturii?
Este o institutie care in primul rand trebuie sa reprezinte corpul magistratilor din Romania. Fiecare magistrat trebuie sa se regaseasca in autoritatea si independenta acestei institutii. Trebuie sa vedem cum aceasta independenta poate exista in conditiile in care Ministerul Justitiei administreaza justitia. Asruga insistent ca aceia care se ocupa de acest lucru sa vina sa ne sfatuim. Rezolvarea se afla in definirea unor termeni si in circumstantierea unor atributiuni. Nu mi se pare o chestiune complicata, nu mi se pare normal sa intarziem negocierile pe aceste teme. Voi incepe un dialog foarte serios, plecand de la o premisa absolut relaxata si normala.
- Ce se intampla cu
imixtiunea politicului
in Justitie?
Sunt convins ca vor exista dosare foarte dificile. Aceasta imixtiune a politicului este o problema complexa, dar fata de care nu ne permitem sa asteptam foarte mult timp. Aceasta imixtiune ar fi din nou o incalcare a Constitutiei si nu numai. Voi aborda cu maxima seriozitate aceasta problema si voi transmite din partea Ministerului Justitiei un mesaj foarte clar si transant: nu trebuie sa existe nici un fel de imixtiune din partea politicului si nu trebuie sa malformam actul de justitie altfel decat o prevede legea.
- Care sunt calitatile
care va recomanda pentru
aceasta functie?
Am vazut ca se vorbeste despre faptul ca nu am suficienta experienta. Intr-adevar am experienta doar ca judecator comun, nu am avut functie niciodata. Cred ca inteleg problemele cu care se confrunta judecatorul simplu si justitiabilul simplu, pentru care este extrem de important daca vecinul si-a impins gardul cu 2 metri. Apoi, prin natura pozitiei pe care am avut-o in domeniul afacerilor externe, cred ca am o informatie destul de completa privind asteptarile europene fata de sistemul judiciar romanesc si fata de ce ar trebui sa se faca la Bucuresti pentru reformarea sistemului judiciar. In al treilea rand stiu ca anul acesta suntem pe cale sa finalizam ceva extraordinar pentru copiii nostri si din acest punct de vedere ma simt responsabil daca asta nu se va intampla. M-as simti putin rusinat pentru ca ar trebui, plecand de la celelalte doua premise, sa stiu ce trebuie facut.
- Cum a reactionat
familia?
Fata mea, care are 16 ani, e mai mult concentrata pe micile succese sau drame din liceu, nu e foarte preocupata de acest lucru. Sotia mea lucreaza in domeniul bancar si a intuit ca in ceea ce priveste programul, lucrurile nu vor fi prea bune, dar ma sprijina, ca in toate optiunile mele fundamentale.
- Va duceti in Ministerul
Justitiei sa
restructurati?
Am invatat ca lucrul in echipa este esential. Vreau sa lucrez in echipa la Ministerul de Justitie. In principiu, voi incerca sa schimb cat mai putin pentru ca avem prea putin timp pentru schimbari ample, dar voi vedea in ce masura criteriile de performanta se aplica la nivel individual si in ce masura fiecare reuseste sa asigure ritmul si substanta necesara.
- Credeti ca remanierea
guvernamentala
ne mai creste putin
credibilitatea in fata
Uniunii Europene?
Pe noua structura guvernamentala, practic jumatate din guvern se va ocupa direct de integrare. Sper ca voi gasi intelegerea pentru ca pachetele legislative sa fie promovate cat mai repede. Este foarte important ca procesul decizional sa mearga acum mai repede ca oricand. Sunt chestiuni de reforma a Justitiei care trebuie solutionate printr-o vointa unica: instante specializate, informatizare. Ramane de vazut daca imaginea mea va spori aceasta credibilitate. Raspunsul il veti afla probabil din zona Uniunii Europene. Voi incerca sa proiectez pe zona Justitiei cat mai mult din pachetul de cooperare si dialog cu Uniunea Europeana.
( MIRUNA PASA )