Haos general la Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării. Bani
daţi pe lucrări care nu s-au făcut niciodată, sute de mii de euro fără
documente justificative, proasta gestionare a fondurilor europene.Asta
a găsit Curtea de Conturi la instituţia care administrează Delta
Dunării.
Haos general la Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării. Bani daţi pe lucrări care nu s-au făcut niciodată, sute de mii de euro fără documente justificative, proasta gestionare a fondurilor europene.Asta a găsit Curtea de Conturi la instituţia care administrează Delta Dunării.
Controlul s-a desfăşurat la Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării la sfârşitul anului trecut, iar cei de la Curtea de Conturi au găsit probleme majore atât în 2005 şi 2006, cât şi în 2007. Un prim exemplu: plăţile efectuate de instituţie în anul 2006, raportate în contul de execuţie au fost de aproximativ 8,6 milioane de lei. Constatările Curţii: "în ceea ce priveşte efectuarea plăţilor din bugetul instituţiei numai pe bază de documente justificative legal întocmite, care să certifice exactitatea sumelor de plată, executarea lucrărilor şi serviciilor, conform angajamentelor legale încheiate. Din verificarea efectuată asupra legalităţii plăţilor, s-a constatat că instituţia, în luna decembrie 2006, a efectuat plăţi privind cheltuielile de capital, fără ca acestea să fie însoţite de documente justificative, respectiv de facturi emise de prestatori care să confirme realitatea sumelor, efectuarea de lucrări sau prestări de servicii, plata făcându-se numai pe baza instrumentelor de plată, respectiv a ordinelor de plată. Procedându-se astfel, au fost încălcate prevederile Legii 500/2002 privind finanţele publice, care precizează la art. 52, al. (5) şi (6) că: (5) Instrumentele de plată trebuie să fie însoţite de documente justificative. Aceste documente trebuie să certifice exactitatea sumelor de plată, recepţia bunurilor şi executarea serviciilor şi altele asemenea, conform angajamentelor legale încheiate. Instrumentele de plată se semnează de contabil şi şeful compartimentului financiar-contabil. (6). Efectuarea plăţilor, în limita creditelor bugetare aprobate, se face numai pe bază de acte justificative, întocmite în conformitate cu dispoziţiile legale şi numai după ce acestea au fost lichidate şi ordonanţate (...) Concluzionând cele prezentate mai sus, se constată că instituţia în anul 2006 a efectuat plăţi în avans pentru lucrări neexecutate până la finele anului bugetar la 11 obiective pentru investiţii, fără documente justificative în sumă totală de 1.014.230, 13 lei (...)".
LUCRÅRI FÅCUTE DE DOUÅ ORI. ARBDD este acuzată că a luat bani de la buget pentru lucrări efectuate pe terenuri care nu îi aparţin. Documentul Curţii de Conturi arată clar: "Având în vedere aspectele prezentate mai sus, instituţia prin contractele încheiate la cinci obiective angajează credite bugetare în sumă totală de 1.057.590,22 lei. Şi a efectuat plăţi în anul 2006, de 373.174, 15 lei, pentru cheltuieli ce nu sunt strict legate de activitatea instituţiei, aceasta datorită faptului că terenul aparţinând amenajărilor piscicole şi agricole pentru care s-au contractat lucrările de proiectare şi s-au plătit studiile de fezabilitate nu se află în domeniul de administrare a ARBDD, acesta aparţinând domeniului public de interes local sau judeţean.
Au fost încălcate prevederile art. 22 din Legea 500/2003 privind finanţele publice, care precizează «Ordonatorii de credite au obligaţia de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea instituţiilor publice respective şi cu respectarea dispoziţiilor legale». Riscul efectuării de către ARBDD fie şi numai de proiectare pe terenuri ce nu se află în administrarea sa fără acordul proprietarului este acela că şi proprietarul terenurilor poate să angajeze lucrări identice sau diferite suportate tot din fonduri publice, ca de exemplu «modernizare şi exploatare pentru piscicultură intensivă în cadrul amenajării piscicole Murighiol» sau «studiu privind creşterea potenţialului economic în cadrul Amenajării agricole Dunavăţ-Murighiol», lucrări efectuate şi de Consiliul Judeţean Tulcea, în administrarea căruia, conform Legii 454/2001 se află terenurile." Raportul Curţii de Conturi mai stipulează că ordonatorul de credite, înainte de a continua lucrările şi de a efectua plăţi la respectivele obiective, trebuie să obţină preluarea în administrarea ARBDD Tulcea a terenurilor pe care se află amplasate aceste obiective sau acordul pentru executarea lucrărilor a celor care le deţin în administrare sau proprietate.
FONDURI EXTERNE. ARBDD întregistrează probleme mari şi în ceea ce priveşte banii externi primiţi. Fondurile nerambursabile nu au fost înscrise în contabilitate! "Instituţia în anul 2006 nu a înregistrat în evidenţa contabilă veniturile şi cheltuielile efectuate din bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a derulării fondurilor externe nerambursabile şi a sumelor cheltuite din cofinanţarea de la buget a proiectului «Pelicanul creţ» au fost încălcate prevederile OMF nr. 1917/12.12.2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice şi Legea contabilităţii nr. 82/1991 completată şi modificată, care la art. 12 precizează că «Deţinerea cu orice titlu de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii, precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fără să fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise». Consecinţa abaterii constatate a fost nereflectarea în patrimoniu a mijloacelor fixe şi a obiectelor achiziţionate prin program, neîntocmirea unui cont de execuţie, având în vedere că ARBDD Tulcea este beneficiar final al acestui proiect" se arată în Raportul Curţii de Conturi.
Nu în ultimul rând, CC a dispus că Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării va trebui să refacă întreaga contabilitate începând cu 2005 (anul numirii în funcţie a guvernatorului Paul Cononov)! Experţii Curţii au găsit un adevărat haos în documentele instituţiei, de la venirea lui Cononov.
Controlul s-a desfăşurat la Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării la sfârşitul anului trecut, iar cei de la Curtea de Conturi au găsit probleme majore atât în 2005 şi 2006, cât şi în 2007. Un prim exemplu: plăţile efectuate de instituţie în anul 2006, raportate în contul de execuţie au fost de aproximativ 8,6 milioane de lei. Constatările Curţii: "în ceea ce priveşte efectuarea plăţilor din bugetul instituţiei numai pe bază de documente justificative legal întocmite, care să certifice exactitatea sumelor de plată, executarea lucrărilor şi serviciilor, conform angajamentelor legale încheiate. Din verificarea efectuată asupra legalităţii plăţilor, s-a constatat că instituţia, în luna decembrie 2006, a efectuat plăţi privind cheltuielile de capital, fără ca acestea să fie însoţite de documente justificative, respectiv de facturi emise de prestatori care să confirme realitatea sumelor, efectuarea de lucrări sau prestări de servicii, plata făcându-se numai pe baza instrumentelor de plată, respectiv a ordinelor de plată. Procedându-se astfel, au fost încălcate prevederile Legii 500/2002 privind finanţele publice, care precizează la art. 52, al. (5) şi (6) că: (5) Instrumentele de plată trebuie să fie însoţite de documente justificative. Aceste documente trebuie să certifice exactitatea sumelor de plată, recepţia bunurilor şi executarea serviciilor şi altele asemenea, conform angajamentelor legale încheiate. Instrumentele de plată se semnează de contabil şi şeful compartimentului financiar-contabil. (6). Efectuarea plăţilor, în limita creditelor bugetare aprobate, se face numai pe bază de acte justificative, întocmite în conformitate cu dispoziţiile legale şi numai după ce acestea au fost lichidate şi ordonanţate (...) Concluzionând cele prezentate mai sus, se constată că instituţia în anul 2006 a efectuat plăţi în avans pentru lucrări neexecutate până la finele anului bugetar la 11 obiective pentru investiţii, fără documente justificative în sumă totală de 1.014.230, 13 lei (...)".
LUCRÅRI FÅCUTE DE DOUÅ ORI. ARBDD este acuzată că a luat bani de la buget pentru lucrări efectuate pe terenuri care nu îi aparţin. Documentul Curţii de Conturi arată clar: "Având în vedere aspectele prezentate mai sus, instituţia prin contractele încheiate la cinci obiective angajează credite bugetare în sumă totală de 1.057.590,22 lei. Şi a efectuat plăţi în anul 2006, de 373.174, 15 lei, pentru cheltuieli ce nu sunt strict legate de activitatea instituţiei, aceasta datorită faptului că terenul aparţinând amenajărilor piscicole şi agricole pentru care s-au contractat lucrările de proiectare şi s-au plătit studiile de fezabilitate nu se află în domeniul de administrare a ARBDD, acesta aparţinând domeniului public de interes local sau judeţean.
Au fost încălcate prevederile art. 22 din Legea 500/2003 privind finanţele publice, care precizează «Ordonatorii de credite au obligaţia de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare numai în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea instituţiilor publice respective şi cu respectarea dispoziţiilor legale». Riscul efectuării de către ARBDD fie şi numai de proiectare pe terenuri ce nu se află în administrarea sa fără acordul proprietarului este acela că şi proprietarul terenurilor poate să angajeze lucrări identice sau diferite suportate tot din fonduri publice, ca de exemplu «modernizare şi exploatare pentru piscicultură intensivă în cadrul amenajării piscicole Murighiol» sau «studiu privind creşterea potenţialului economic în cadrul Amenajării agricole Dunavăţ-Murighiol», lucrări efectuate şi de Consiliul Judeţean Tulcea, în administrarea căruia, conform Legii 454/2001 se află terenurile." Raportul Curţii de Conturi mai stipulează că ordonatorul de credite, înainte de a continua lucrările şi de a efectua plăţi la respectivele obiective, trebuie să obţină preluarea în administrarea ARBDD Tulcea a terenurilor pe care se află amplasate aceste obiective sau acordul pentru executarea lucrărilor a celor care le deţin în administrare sau proprietate.
FONDURI EXTERNE. ARBDD întregistrează probleme mari şi în ceea ce priveşte banii externi primiţi. Fondurile nerambursabile nu au fost înscrise în contabilitate! "Instituţia în anul 2006 nu a înregistrat în evidenţa contabilă veniturile şi cheltuielile efectuate din bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Prin neînregistrarea în evidenţa contabilă a derulării fondurilor externe nerambursabile şi a sumelor cheltuite din cofinanţarea de la buget a proiectului «Pelicanul creţ» au fost încălcate prevederile OMF nr. 1917/12.12.2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice şi Legea contabilităţii nr. 82/1991 completată şi modificată, care la art. 12 precizează că «Deţinerea cu orice titlu de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii, precum şi efectuarea de operaţiuni economice, fără să fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise». Consecinţa abaterii constatate a fost nereflectarea în patrimoniu a mijloacelor fixe şi a obiectelor achiziţionate prin program, neîntocmirea unui cont de execuţie, având în vedere că ARBDD Tulcea este beneficiar final al acestui proiect" se arată în Raportul Curţii de Conturi.
Nu în ultimul rând, CC a dispus că Administraţia Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării va trebui să refacă întreaga contabilitate începând cu 2005 (anul numirii în funcţie a guvernatorului Paul Cononov)! Experţii Curţii au găsit un adevărat haos în documentele instituţiei, de la venirea lui Cononov.
Repetarea greşelii
Guvernanţii au făcut şi în 2007 această greşeală. Deşi nu au nici un drept legal asupra terenurilor şi încă studiază variantele juridice de preluare a acestora, guvernanţii au dat bani ARBDD pentru lucrări în amenajările agricole şi piscicole. Cea mai recentă încercare de preluare a terenurilor s-a consumat în luna ianuarie când, pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Judeţean a fost inclus un Protocol prin care ARBDD urma să preia terenurile, pentru a demara renaturarea. Protocolul a fost respins de consilierii judeţeni ai PD-L, PSD, PRM şi PNL, doar câţiva membri ai partidului de guvernământ votând pentru adoptarea Protocolului. Documentul va fi discutat într-o şedinţă extraordinară a Consiliului Judeţean Tulcea, la 12 februarie. Secretarul de stat din Ministerul Mediului, Lucia Varga (PNL), şi-a anunţat disponibilitatea de a participa la această şedinţă, pentru a da consilierilor mai multe informaţii despre proiectele de reconstrucţie ecologică. Şi guvernatorul, de asemenea liberal, Paul Cononov (foto). Pentru ca Protocolul să fie adoptat este nevoie de majoritate absolută
(21 de voturi "pentru").
(21 de voturi "pentru").
Citește pe Antena3.ro