Tablourile de zeci de milioane de euro furate din Olanda au fost scoase din ramele în care se aflau şi ţinute o perioadă în localitatea tulceană Măcin, "în pungi de un leu". Potrivit anchetatorilor, furtul a durat două minute, timp în care hoţii au "fentat" mecanismul de închidere a uşilor, care automat a dezactivat temporar şi sistemul de securitate cu raze laser. . Habar nu aveau cât să ceară", au arătat sursele citate.
Suspecţii arestaţi nici măcar nu aveau cunoştinţe de artă, iar la audieri unul a arătat că a reţinut numele pictorului Henri Matisse după marca Matiz, în vreme ce altul, în loc de Gauguin a scris, după auz, "Goghen".
Cei trei suspecţi arestaţi preventiv în cazul furtului celor şapte tablouri din muzeul Kunsthal din Rotterdam au dat declaraţii contradictorii, "se mint între ei şi se ceartă", au spus surse judiciare citate de Mediafax.
"Ideea este că nu se ştie unde sunt tablourile, iar toate eforturile anchetatorilor se îndreaptă şi se canalizează spre găsirea tablourilor", au mai spus sursele citate, precizând că Radu Dogaru, unul din cei trei suspecţi arestaţi preventiv, ar fi avut la un moment dat tablourile, conform Mediafax.
Potrivit aceloraşi surse, după ce au fost aduse în România, tablourile furate au stat aproximativ o lună "într-o sacoşă de plastic, la o persoană din Măcin, un anume Bica".
"Dogaru s-a dus cu tablourile rulate, puse într-o pungă de un leu. Ele nu mai erau în ramele în care se aflau când au fost furate din muzeu. Când s-au dus să negocieze preţul, Dinescu l-a întrebat:
Toţi anchetatorii "s-au minunat" cum trei români "au cărat pânze de peste 60 de milioane de euro în pungi din plastic", au precizat sursele judiciare.
În ceea ce priveşte perioada de timp până la declanşarea alarmei mute către poliţia olandeză, totul a durat doar două minute, iar hoţii s-au încadrat în acest interval de timp.
Hoţii au reuşit să intre în muzel Kunsthal din Rotterdam după ce au "fentat" mecanismele de închidere a uşilor, precum şi sistemul de securitate cu raze laser.
"Lor le-a luat două minute să execute furtul. Acesta este un timp record. De altfel, este şi perioada pe care o aveau la dispoziţie până la declanşarea alarmei de la poliţie", au spus sursele judiciare citate.
Potrivit acestora, uşile muzeului din Rotterdam erau rabatante şi conectate la sistemul de securitate cu raze laser, astfel că din exterior nu se putea intra fără activarea alarmelor muzeului. Când uşile se deschideau din interior spre exterior, sistemul de protecţie considera că este o ieşire din instituţie şi nu declanşa alarma.
Sursele citate au precizat că pe interior uşile muzeului aveau clape şi doar prin apăsarea acestora se puteau deschide. Astfel, pentru a scăpa de mecanismul de securitate cu raze laser, hoţii "au băgat ceva foarte subţire prin fanta uşii şi au acţionat clapa de deschidere a uşilor, astfel încât să se creeze acţiunea de ieşire din incintă".
"Când uşile s-au deschis spre exterior sistemul de raze s-a dezactivat pentru că sistemul de securitate a prezumat că s-a ieşit, şi nu că s-a intrat", au mai arătat sursele citate.
Potrivit anchetatorilor, presupuşii hoţi nu aveau nicio tangenţă cu arta şi nu au fost capabili să reţină sau să scrie corect numele tablourilor pe care le-ar fi furat şi ale autorilor acestora.
După audierile care au avut loc marţi a reieşit că Mihai Alexandru Bitu, Eugen Darie şi Radu Dogaru, arestaţi în acest caz, nu ar putea fi creierul furtului celor şapte tablouri din muzeul Kunsthal din Rotterdam, întrucât aceştia nu cunosc nimic despre artă.
"Ei nici nu au ştiut să scrie numele tablourilor sau ale operelor. Unul dintre ei a ştiut că tabloul furat este un Matisse pentru că lui i s-a părut cuvântul foarte apropiat de cuvântul Matiz", au declarat pentru Mediafax sursele citate.
Suspectul ar fi recunoscut în faţa procurorilor DIICOT implicarea sa în furt, iar când a fost întrebat de unde cunoştea şi cum a reţinut numele tablourilor pe care trebuia să le sustragă din muzeu, a notat: "ştiu că este un Matisse pentru că am reţinut numele asociindu-l cu Matizul şi aşa am ţinut minte cum îl cheamă".
Sursele citate au mai arătat că un alt suspect a scris pe declaraţia sa numele pictorului Paul Gauguin după cum l-a auzit pronunţat, respectiv "Goghen".
"Ei nu au dat importanţă lui Gauguin sau Matisse, dar au declarat că atunci când au văzut un tablou de Pablo Picasso au ştiut că acel tablou este unul valoros pentru că au auzit la viaţa lor de acest pictor. Problema este că cel mai ieftin Picasso este aproximativ 800.000 de euro, în vreme ce un Matisse este cu mult mai scump. Deci ei nu au cunoscut aceste aspecte", au declarat sursele citate.