x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Televiziunile din România vor atrage 67% din publicitate

Televiziunile din România vor atrage 67% din publicitate

de Adrian Vaduva    |    12 Iun 2008   •   00:00

Televiziunea este mediul cel mai influent, iar acest lucru se vede şi în publicitate atrasă. Potrivit datelor publicate în raportul FitchRatings în România cota pe piaţa de advertising a televiziunilor va ajunge 67% pînă în 2009.



Televiziunea este mediul cel mai influent, iar acest lucru se vede şi în publicitate atrasă. Potrivit datelor publicate în raportul FitchRatings în România cota pe piaţa de advertising a televiziunilor va ajunge 67% pînă în 2009. Mai puţin totuşi decît în ţările Europei Centrale şi de Est (CEE), unde cota este mai mare. În acelaşi timp însă, România reprezintă o oportunitate pentru grupurile media pentru că se aşteaptă o consolidare a poziţiei de mediu dominant a televiziunii pe piaţa de publicitate. Cu toate că se remarcă faptul că scena politică de la noi a fost oarecum turbulentă în ultimul an, specialiştii Fitch nu cred că stabilitatea politică ar putea fi ameninţată.

Un alt fapt remarcat în raport este modul în care se obţin licenţele audiovizuale. Consiliul Naţional al Audiovizualului şi Inspectoratul General pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (IGCTI), ca parte a Guvernului, au responsabilitatea să împartă licenţele: CNA organizează licitaţii pentru acordarea licenţelor, în timp ce IGCTI alocă frecvenţele. Astfel, una dintre neliniştile Fitsch este legată de apropierea IGCTI de Guvern, fapt care ar putea permite existenţa unor influenţe politice nepotrivite. Totodată, raportul Fitch remarcă faptul că internetul din statele CEE continuă să crească şi să atragă bugete tot mai mari.

Creşterea puternică a pieţei publicitare şi mediul mai stabil din ţările Europei Centrale şi de Est au permis anumitor jucători de pe piaţă să profite de faptul că au fost primii intraţi pe aceste pieţe, obţinînd venituri în creştere în aceste regiuni. Pe de altă parte, cota de piaţă a internetului şi creşterea acestuia sunt încă, în CEE, în urma economiilor dezvoltate din Europa. În unele ţări, cum ar fi Polonia şi Rusia, nivelul cheltuielilor media orientate către internet au început să reprezinte o cotă semnificativă din totalul cheltuielilor publicitare. Potrivit raportului, creşterea investiţiilor publicitare în Europa Centrală şi de Est este determinată de creşterea puterii de cumpărare a cetăţenilor. Astfel, în ceea ce priveşte cheltuielile pentru publicitate, companiile din Ungaria, Cehia şi Slovacia alocă bugete de publicitate pe cap de locuitor similare celor alocate în statele occidentale. Pe de altă parte, cheltuielile publicitare din majoritatea statelor est-europene ajung la circa 50 de dolari pe cap de locuitor, mult sub nivelul de 557 de dolari în Statele Unite, 367 în Marea Britanie şi 249 în Germania. În plus, tipurile de produse care se bucură de cea mai mare promovare depind de standardele de trai din fiecare ţară, sectoarele care alocă bugetele cele mai mari pentru publicitate fiind cel alimentar, echipamente profesionale, telecomunicaţii şi produse cosmetice.

×
Subiecte în articol: publicitate mass-media