Regulile pentru funcționarea hotelurilor, restaurantelor și a teraselor, după 15 mai, au fost preluate de autoritățile din România, dintr-unn set general de recomandări venite de la Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Nu toți hotelierii sunt de acord cu propunerile, arătând că specialiștii care le-au transmis nu țin cont de situația reală din teren și ar trebui să existe o dezbatere cu reprezentanții HORECA, pentru a se vedea clar situațile care nu au fost luate în considerare de medici. De altfel, este contestată și aplicarea acelorași tipuri de măsuri, fără a se ține cont de specificul fiecărui spațiu de cazare sau de masă, pentru că nu toate unitățile de cazare sunt la fel.
Unii hotelieri spun că decizia de a se permite serviciile de masă doar prin room service ar fi mai periculoasă decât amenajarea restaurantelor și a teraselor din interiorul hotelurilor, astfel încât să se păstreze distanțarea de doi metri între persoane și să se poată asigura igiena necesară. „Room service presupune transportarea unor mese cu lifturile, care poate ridica unele probleme în legătură cu controlul igienei, dar și riscul de contaminare în camera de hotel, dacă turiștii nu sunt suficient de atenți. Exact aceste riscuri se elimină dacă masa se poate servi în restaurante, cu respectarea tuturor regulilor și restricțiilor. De asemenea, terasele care au spații foarte extinse pot asigura cele mai bune condiții de distanțare și de igienă. Sunt resorturi care pot aranja mesele pe stații de peste 1.000 de metri pătrați, astfel încât să le ofere turiștilor toate condițiile necesare pentru a lua masa. Restricțiile trebuie să fie impuse în funcție de specificul fiecărei unități de cazare, nu să se dea copy/paste din niște documente ale OMS traduse cu Google Translate”, explică un hotelier.
Neînțelegerea domeniului de către medici
De asemenea, hotelierii atrag atenția asupra faptului că nu s-a înțeles cum funcționează barurile hotelurilor și mai ales faptul că nu se pot introduce în aceeași categorie cu barurile de la colțul străzii. „Există o legislație în vigoare, în România, referitoare la cazare, pe care nimeni n-a luat-o în considerare când s-au stabilit regulile de distanțare și de igienă. Legea definește cazarea nu doar prin paturi pentru dormit, ci și masă și lobby etc. Cei care au scris acea listă de măsuri nu au luat în considerare faptul că orice hotelier își poate amenaja propriul lobby astfel încât să se respecte distanțarea recomandată și toate celelalte reguli, iar barul din lobby poate funcționa fără să afecteze în vreun fel sănătatea oamenilor, pentru că are alt regim de servire față de celelalte baruri”, a explicat, pentru Jurnalul, Nicolae Istrate, vicepreședinte FPTR
În toate țările lumii se fac pregătiri pentru redeschiderea turismului. Cele mai mari lanțuri hoteliere și-au luat deja o serie de măsuri de protecție. Dispar bufeturile sau minibarurile, tratamentele SPA și serviciile de bellhop sau de valet ar putea fi suspendate, oaspeții ar putea face check-in și check-out fără contact, cu mai puține interacțiuni umane, folosind telefonul. Angajații vor purta în permanență măști și mănuși, iar toate suprafețele se vor igieniza corespunzător.
Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) organizează o conferință de presă, astăzi, de la ora 12:00, în stațiunea Mamaia, cu tema: „Soarta turismului românesc în condițiile crizei provocate de noul coronavirus”.