Astăzi s-a încheiat ediţia a doua a concursului naţional "Tineri ambasadori împotriva schimbărilor climatice", care s-a adresat elevilor din ciclul gimnazial dornici să trăiască într-o lume mai curată, mai puţin poluată, mai ecologică.
Din totalul de 230 de lucrări pe care elevii din 22 de judeţe ale României şi din Bucureşti le-au trimis organizatorilor - Fundaţia Terra Mileniul III, Asociaţia Alma-Ro şi Reţeaua de Acţiune pentru Climă-România - au fost selectate, în urma unei jurizări, 51 de materiale care s-au calificat la faza naţională a competiţiei. Dintre acestea, au fost alese patru lucrări semnate de patru elevi din fiecare clasă gimnazială. Jurnalul Naţional, care a fost partener media la concurs, a oferit un premiu special al publicului, în urma voturilor înregistrate online.
Câştigătoarea - Andreea Amariţei - elevă în clasa a VIII-a, la Şcoala Generală A. I. Cuza din Fălticeni, judeţul Suceava, a reuşit să atragă atenţia printr-o prezentare Power Point intitulată "Pentru viitor" , semnalând importanţa pe care genereţia de mâine o acordă "unei lumi mai curate, mai plină de verdeaţă şi cu un aer mai proaspăt". Lucrarea Andreei a avut un număr record de vizualizări - 335.611, dintre care 2.365 de voturi ale publicului.
Celelalte premii speciale au fost acordate pentru:
Paul Mihai Lungu (elev în clasa a VI-a la Lunca Câlnicului, judeţul Braşov) pentru "identificare unei probleme grave a mediului". Sub titlul "Să respirăm aer!" şi având sloganul "Natura nu ne iartă", Paul a reuşit să surprindă, printr-o lucrare inspirată, realităţile dure ale localităţii în care trăieşte - o zonă poluată de traficul greu şi de fabricile din apropiere.
Lorena Popa (elevă în clasa a VII-a la Şcoala Romul Ladea din Oraviţa, judeţul Caraş-Severin) pentru "creaţie literară pe tema schimbărilor climatice". "Am realizat fotografii în care am vrut să arăt atât realitatea, uneori nu tocmai verde, dar şi că fiecare poate face", şi-a descris Lorena prezentarea.
Cristian Teodor Hedeş (elev în clasa a VIII-a în Bistriţa) a reuşit să uimească prin originalitatea prezentării sale. Intitulată "Energia verde - speranţa de viaţă a Planetei", prezentarea lui Cristian, care a câştigat un premiu special pentru "cel mai dinamic material de campanie", a readus în discuţie "impactul provocat de consumul excesiv de energie".
Claudiu Adrian Popa (clasa a VI-a la Şcoala Cuza-Vodă, Călăraşi) pentru "web design". Site-ul pe care l-a conceput are ca slogan "Gândeşte, acţionează, salvează" pentru a menţine Pământul albastru. Pentru Claudiu, principala măsură pe care o poate şi trebuie să o ia fiecare dintre noi este de a reduce cât mai mult posibil folosirea gazelor cu efect de seră.
Elena Cătălina Rusu (elevă în clasa a V-a la Şcoala Nr. 133 din Bucureşti) a construit o machetă, al cărei slogan reprezintă o cerere de ajutor pentru copiii de astăzi: "Daţi o mână de ajutor Planetei albastre". Elena a câştigat un premiu special din partea revistei Bioplanet. "Vreau să le explic oamenilor că nu este deloc bine răul pe care îl fac Planetei pe care trăiesc", a scris Elena în prezentarea machetei înscrisă în concurs.
În urma unei jurizări găzduite de ambasada Danemarcei la Bucureşti şi de Excelenţa sa, ambasadorul acestei ţări în România, Ulrik Helweg-Larsen, au fost desemnaţi patru tineri ambasadori împotriva schimbărilor climatice. Aceştia au primit, ca premiu, participarea într-o tabără educaţională la Şuncuiuş, iar proiectele lor urmează să fie expuse, pe toată durata Conferinţei Părţilor la Convenţia-Cadru a Naţiunilor Unite privind Schimbările Climatice - COP15, care va avea loc la Copenhaga (Danemarca), în decembrie anul acesta.
Au fost desemnaţi ambasadori împotriva schimbărilor climatice:
Irina Maria Mihăilescu (clasa a V-a la Şcoala Naţională Oprea Iorgulescu din Câmpulung Muscel, judeţul Argeş) - pentru lucrarea "Pământul în pericol". Invitată să vorbească astăzi la ceremonia de premiere, Irina a vorbit despre importanţa pe care o acordă cei mici problemelor legate de încălzirea globală. S-a descris ca fiind pasionată de desen şi ca un copil îngrijorat pentru ziua de mâine şi preocupat de mediul înconjurător. Lucrarea sa o puteţi găsi aici .
Florin Ciurcanu (elev în clasa a VI-a la Şcoala Nr. 7 din Comăneşti, judeţul Bacău) a realizat un film intitulat "Salvaţi Planeta împotriva schimbărilor climatice". Florin încearcă să-i responsabilizeze pe semenii lui, apreciind că este nevoie de ajutorul tuturor pentru a salva natura înconjurătoare. Puteţi vizualiza filmul aici .
Dan Alexandru Anghel (elev în clasa a VII-a la Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Călăraşi) a realizat o prezentare PowerPoint, intitulată "Tinerii ambasadori împotriva schimbărilor climatice". Proiectul său aminteşte, între ele, de faptul că tot mai mulţi oameni de ştiinţă din întreaga lume trag semnale serioase de alarmă cu privire la încălzirea globală şi efectele ei asupra vieţii de pe Terra. Lucrarea lui Dan o puteţi accesa aici .
Eduard Sandu (elev în clasa a VIII-a la Şcoala Generală Nr. 16 Take Ionescu din Timişoara) a realizat propriul film cu titlu sugestiv: "Reţea Eco în cinci puncte". "Materialul se orientează foarte mult pe a realiza care este efectul asupra viitorului tinerilor dacă nu se acţionează acum. Există cinci puncte comune tuturor şi unde oricine poate acţiona: alimentaţia, transportul, energia, acţiunea directă şi consumul", scrie Eduard, a cărei lucrare o găsiţi aici .
Toţi cei 230 de elevi care au luat parte la această competiţie naţională au reuşit să uimească prin originalitate şi dăruire. Contribuţia lor la acest eveniment sponsorizat de Ambasada Danemarcei la Bucureşti şi promovat prin intermediul Jurnalului Naţional şi al publicaţiei online Green Report a fost covârşitoare şi a demonstrat faptul că generaţiilor care vin din urmă le pasă mai mult de natură decât ne pasă nouă şi celor care au trecut pe aici înaintea noastră. Deşi proiectele elevilor care s-au înscris în concurs au avut aceeaşi temă, suportul folosit de aceştia a fost variat - desene, prezentări în PowerPoint, filme, website-uri, tricouri, machete, calendare, pliante, postere, jocuri, concursuri. Puteţi accesa acest link pentru a (re)vedea cele 51 de lucrări calificate la faza naţională: