x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Trenul groazei - Valea Călugărească, Valea Suspinelor

Trenul groazei - Valea Călugărească, Valea Suspinelor

de Nina Marcu    |    12 Mai 2008   •   00:00
Trenul groazei - Valea Călugărească, Valea Suspinelor

O după-amiază aparent banală de sâmbătă. Acceleratul 1661 de la Bucureşti către Iaşi staţionase conform graficului în Gara de Sud a Ploieştiului şi apoi a pornit către Moldova. Călătoria s-a încheiat însă brusc la Valea Călugărească. Una din şinele de contact s-a desprins în urma deraierii trenului şi a străpuns podeaua primului vagon. Au fost rănite patru persoane, iar una a decedat. Ironia sorţii: tatăl adolescentei moarte în accident lucra la CFR Infrastructură.



TRENUL GROAZEI ● Furtul şuruburilor de la şine ar fi putut conduce la o catastrofă de proporţii. Acceleratul Bucureşti – Iaşi a deraiat sîmbătă la cîţiva kilometri de Ploieşti
A plecat din Bucureşti la ora 16:00 şi ar fi trebuit să ajungă la Iaşi în jurul orei 23:00. Făcea acelaşi lucru în fiecare zi. Dar sîmbătă după-amiază, acceleratul 1661 s-a oprit nefiresc în apropiere de staţia CFR Valea Călugărească. N-a mai ajuns din păcate la destinaţie. Locomotiva şi două vagoane, fără nici un avertisment, au picat de pe şine într-o fracţiune de secundă. O viaţă, din păcate, s-a stins aproape imediat. Patru persoane au ajuns la spital cu probleme serioase şi toate cele 150 au tras o sperietură cumplită.

O după-amiază aparent banală de sîmbătă. Acceleratul 1661 de la Bucureşti către Iaşi staţionase conform graficului în Gara de Sud a Ploieştiului şi apoi a pornit către Moldova. În cele cinci vagoane se aflau la ora aceea circa 150 de persoane. Trenul nu era aglomerat.


SPAIMĂ. Alexandru Ailenei, din Iaşi, îşi cumpărase bilet pînă la destinaţie. Şi cum povesteşte, după ce trenul plecase din Ploieşti, aţipise. Stătea la geam, în al treilea vagon şi îl furase peisajul. "M-am trezit, spune bărbatul de 47 de ani, cînd o smucitură nefirească m-a aruncat aproape de pe scaun. Am căzut în faţă, dar şi ceilalţi călători erau în aceeaşi situaţie cu mine. N-am ştiut în prima clipă ce se întîmplă. Am crezut că e cutremur sau că au lovit teroriştii ca la Atocha, în Spania. Lumea a început să ţipe, cineva a sărit pe geam, o femeie era plină de sînge, şi toţi ne-am ridicat de pe scaune sau de pe jos, unde ne aruncase impactul şi am început să alergăm spre ieşire. Jos, pietrele săreau care încotro. Atunci am aflat că au deraiat primele vagoane şi locomotiva la trecerea peste un macaz. Era o groază teribilă şi în primele clipe nimeni nu a ştiut ce să facă. Apoi cineva a sunat la 112 şi la scurt timp au început să sosească la faţa locului echipajele de salvare şi descarcerare. Primii au ajuns poliţiştii. Şeful de tren picase printre scaune şi era rănit grav. Alte trei persoane la fel. Am aflat că a şi murit cineva. O tînără de 20 de ani, conform actelor de identitate din geantă. Am înţeles că şina a sărit de la locul ei, a intrat prin materialul vagonului şi a lovit-o în cap. Un elicopter SMURD a luat pe cineva şi l-a transportat la Bucureşti. S-au strîns curioşii ca la urs. Erau şi mulţi rromi. Unii voiau să se urce în tren, dar nu i-au lăsat jandarmii. Ce să mai zic? Nu mai e nici o siguranţă în ziua de azi să ajungi la destinaţie, fie că parcurgi o distanţă cu trenul, cu maşina sau cu avionul.‘‘


NORUL DE PRAF. Calea ferată trece prin marginea comunei Valea Călugărească. Practic, desparte localitatea de fostul combinat chimic Romfosfochim. Aşa că localnicilor – în momentul în care s-a produs accidentul feroviar – nu le-a fost greu să priceapă că s-a întîmplat ceva. "S-a auzit un zgomot puternic‘‘ spune unul dintre ei, "şi s-a văzut mai apoi un nor de praf. Am crezut întîi că iar s-a întîmplat ceva la Romfosfochim, că mereu se întîmplă. Vin amărîţii să fure fier, cărămidă, dale de beton, tot ce se poate fura de aici şi se întîmplă tot felul de accidente. Sunt destui care şi-au pierdut viaţa, furînd din combinat. De fapt, amărîţii care nu au nimic ca să trăiască fură orice. Gara Valea Călugărească e devastată tot de hoţi. Au furat cărămizile şi fierul şi au mîncat două zile. Dar de data asta, nu a fost combinatul, a fost trenul. Le-am adus amărîţilor ăstora nişte apă, că nu le-a dat nimeni nimic.‘‘


Macazul cu pricina, defectat de hoţii de fier

Potrivit lui George Marcu, directorul CFR Infrastructură, accidentul de la Valea Călugărească s-ar fi putut produce fie din motive de ordin tehnic, fie din cauza unei "mîini criminale‘‘. În zonă, nu odată, au fost prinşi localnici de etnie romă care sustrăgeau componentele din infrastructura CFR pe care intenţionau să le vîndă la centrele de colectare a fierului vechi. Cercetările sînt efectuate şi poliţişti din cadrul IJP Prahova, Poliţiei TF, Parchetul de pe lîngă Tribunalul Prahova, CFR şi ITM. "Cauza se presupune a fi macazul care dădea acestui tren intrarea directă în staţie. Părerea mea este că macazul avea o defecţiune de altă natură, provocată de hoţi. Putea fi mai rău dacă cablurile cădeau peste vagoane‘‘, a afirmat Lucian Chiţu, inspector în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Prahova. (Laura Calciu)


Şina a străpuns trei compartimente

Se conturează tot mai mult ipoteza că şuruburile de la macazul peste care a dat să treacă locomotiva au fost furate şi aşa se explică faptul că şina a sărit de la locul ei, provocînd dezastrul. Prin podea a pătruns în primul compartiment al vagonului de clasa I, rănindu-l şi pe şeful de tren, apoi a trecut prin cel de-al doilea compartiment şi s-a oprit în al treilea. Cosmina Dimofte se afla în al doilea compartiment. Stătea la mijloc, pe locul cu numărul 83. Şina i-a secţionat carotida, iar tînăra a decedat pe loc. Alţi doi bărbaţi din aceeaşi cuşetă cu ea au fost răniţi şi se află acum în afara oricărui pericol. (Laura Calciu)


Ironia sorţii: victima era fiică de ceferist

Moartea Cosminei Dimofte, decedată în accidentul feroviar de la Valea Călugărească, a îngrozit rudele, vecinii, colegii şi profesorii. Toţi se pregătesc de înmormîntare! Cosmina învăţa la Liceul Agricol din Focşani şi era o elevă foarte bună. "Era o fată suficient de matură, învăţa bine şi era chiar şefa clasei. De cîte ori era o problemă sau trebuia organizat ceva se implica! Nu pot să cred ce ghinion a avut fata asta‘‘, a declarat diriginta care o îndruma pe Cosmina la clasă. Fata avea doar 16 ani şi se ducea aproape săptămînal la sora ei, la Bucureşti, în vizită, dar şi să îşi cumpere haine din Capitală. "De data asta s-a grăbit‘‘, spun colegele ei. Ar fi trebuit să se întoarcă duminică acasă. "Sînt şocată! Sînt de aceeaşi vîrstă cu ea, ne înţelegeam foarte bine. Am vorbit cu ea la telefon pe la 16:30 şi spunea că este în tren, era fericită că vine acasă. Sînt colega ei de bancă şi o să îmi vină foarte greu să văd lumînări şi flori în bancă în loc de colega mea. Era o fată foarte sociabilă, se înţelegea bine şi cu ai ei‘‘, spune Cristina Bădeanu, colega de bancă a Cosminei. Vecinii au rămas muţi la aflarea veştii, după ce au văzut-o în urmă cu doar cîteva zile zglobie în faţa blocului. "Am văzut la ştiri şi prima dată nu am vrut să cred. Mai rău decît să îţi îngropi copiii nu e nimic pe lumea asta. Am văzut-o joi pe Cosmina rîzînd în faţa blocului cu tatăl ei şi acum să aud asta. Era o fată mereu elegantă, cuminte... legea asta ar trebui să pedepsească dacă într-adevăr a fost o defecţiune acolo unde a fost accidental‘‘, spune şi Ionelia Oană, una dintre vecinele de scară cu familia Dimofte. Ironia sorţii, tatăl Cosminei este angajat la CFR, ca şef de echipă la Departamentul Reparaţii Infrastructură. Şocat de cele întîmplate, abia a putut să dea cîteva declaraţii. "Nu ştiu nici acum cauza. Fata mea pleca şi venea cînd voia ea de la Bucureşti. Nu ştiu ce s-a întîmplat, dacă a fost vreo defecţiune la şine sau nu‘‘, a spus Pavel Dimofte, tatăl fetei. Mama ei, plecată în Italia, a aflat la telefon că şi-a pierdut copilul. Tatăl ei va veni astăzi la Ploieşti să ridice trupul neînsufleţit. (Dana Lepădat)


CFR despgubeşte victimele accidentului

Societatea CFR Călători a comunicat că va despăgubi atît familia tinerei decedate, cît şi persoanele rănite în accidentul de la Valea Călugărească. "Potrivit regulamentului CFR, societatea va acorda despăgubiri atît în cazul victimei accidentului, cît şi în cazul persoanelor rănite, însă cuantumul exact va fi stabilit în urma deciziei comisiei de anchetă şi a unei comisii de evaluare ce urmează să fie constituită‘‘, a precizat Teodor Gavriş, directorul Regionalei CFR Călători Bucureşti.

ANCHETĂ. În prezent, o comisie de investigaţie alcătuită din reprezentanţi ai Autorităţii Feroviare Române, ai CFR Călători şi ai CFR SA cercetează cauzele ce ar fi putut conduce la producerea accidentului. "Deocamdată nu putem afirma cu certitudine care a fost cauza accidentului, dar puteţi fi siguri că în cel mai scurt timp vom ajunge la o concluzie‘‘, a spus Constantin Zaharia, directorul general al Autorităţii Feroviare Române. În zona unde a avut loc accidentul există o restricţie la 70 de kilometri pe oră (care a fost impusă în 21 iunie 2007), iar conform înregistrărilor din locomitivă trenul circula cu 68 de kilometri pe oră. Cristian Ungureanu a susţinut că în martie, în urma unor verificări de rutină, pe segmentul de cale ferată restricţionat au fost înregistrate "probleme minore‘‘, dar care nu ar fi putut cauza un accident. Ungureanu a mai spus că infrastructura feroviară este verificată zilnic, iar calea de rulare pe care circulă trenul deraiat şi aparatele de pe acesta fuseseră "verificate vizual‘‘ chiar în ziua accidentului, fără ca cel care a făcut verificarea să anunţe neconformităţi. Investigaţia derulată de autorităţile implicate în producerea accidentului se desfăşoară sub atenta coordonare a procuraturii. "Ancheta pentru elucidarea cauzelor accidentului este coordonată de Procuratură‘‘, a explicat Constantin Zaharia. Echipele de intervenţie şi de cercetare se află în continuare la faţa locului pentru a stabili cauzele exacte ale producerii acestui accident. (Elena Stan)


Eliberarea zonei, operaţiune dificilă

Circulaţia feroviară între Bucureşti şi Moldova, în zona Valea Călugărească, a revenit ieri, în jurul prînzului, la normal, trenurile care fac legătura între Capitală şi oraşele din Moldova nemaifiind redirecţionate pe rute ocolitoare.
Echipele de intervenţie s-au chinuit pînă ieri, la ora 11:15, să repună pe linii locomotiva şi cele două vagoane deraiate sîmbătă. Pentru această operaţiune au fost aduse de la Bucureşti două macarale, una de 250 de tone, cea mai mare care există la acest moment pentru astfel de intervenţii, şi o macara de 125 de tone. Lucrările au început în noaptea de sîmbătă spre duminică. Potrivit poliţiştilor de la Transporturi Feroviare Prahova, alte două vagoane au fost şi ele afectate în urma accidentului, unul dintre el ieşind parţial de pe linii, iar cel de-al patrulea fiind avariat uşor de un tampon. De asemenea, doi stîlpi de înaltă tensiune au fost doborîţi.
Sîmbătă noapte, la ora 1:00, a fost ridicat primul vagon, la ora 3:00 cel de-al doilea, iar ieri, în jurul orei 7:00, s-a ridicat şi locomotiva.
Celelalte două vagoane aflate în zona macazului au fost repuse pe şine la ora 11:15.

ÎN DEPOU.
"S-a terminat ridicarea vagoanelor şi s-a pus linia de calea ferată în parametri normali. Am lucrat toată noaptea, operaţiunea nu a fost deloc uşoară‘‘, a declarat revizorul general al CFR.
Cît s-a lucrat, traficul feroviar în zona staţiei CFR Valea Călugărească a fost complet blocat, toate trenurile care ar fi trebuit să tranziteze această gară fiind deviate pe ruta Urziceni – Făurei – Buzău.
Vagoanele şi locomotiva nu au fost aşezate pe platforme speciale, ci puse pe roţile lor pe liniile ferate, iar apoi, după efectuarea măsurătorilor necesare în desfăşurarea anchetei, atît locomotiva, cît şi cele patru vagoane vor fi duse la reparat, cel mai probabil, în depoul CFR de la Ploieşti Sud. (Laura Calciu)



×