„Suntem umiliţi şi toţi cei aflaţi la putere îşi bat joc de noi! Sunt pentru a treia zi consecutiv la această coadă nenorocită şi tot nu cred că o să reuşesc să ajung în faţă până la închidere. După două şi jumătate ni se închide uşa-n faţă şi suntem trimişi acasă”, spunea miercuri o femeie adusă la capătul răbdării de haosul de la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti (CASMB). „Am venit a doua oară să stau la coadă, pentru că ei nici măcar nu au anunţat că toate sectoarele s-au mutat aici. Ieri am stat pentru Sectorul 3 şi azi stau pentru alte două”, mai spunea una dintre persoanele care şi-au pierdut ziua în faţa casei de asigurări. Oamenii s-au aşezat la coada de sute de persoane încă de la ora 4:30, pentru a reuşi să depună declaraţiile privind obligaţiile de plată la fondul de sănătate sau să ceară adeverinţe de asigurat. Pentru a treia zi consecutiv, peste 300 de oameni îngheţaţi, înfometaţi şi cu un puternic sentiment de umilinţă au aşteptat să fie primiţi pe porţile CASMB, fiind atât victimele desfiinţării birourilor de la sectoare, prin mutarea lor într-un spaţiu comun, cât şi ale nefuncţionării deja celebrului soft care a aruncat în aer toată activitatea casei de asigurări.
Reprezentanţii CASMB dau din umeri în faţa acestei situaţii şi spun că s-au luat toate măsurile pentru a nu se forma aceste cozi. „Sunt 11 ghişee la care pot fi depuse declaraţii şi au fost împărţite. Două ghişee sunt pentru angajatorii care au peste 120 de declaraţii, opt sunt pentru persoanele care au între două şi zece declaraţii, iar un ghişeu este pentru cei care au o singură declaraţie”, a explicat Cristina Călinoiu, purtătorul de cuvânt al CASMB, adăugând că oamenii s-au speriat degeaba, pentru că amenzile vor fi date numai celor care depăşesc termenul-limită stabilit, în acest an fiind prelungit până la 27 ianuarie, iar angajatorii care au depus un fişier cu declaraţii defect, dar au putut face dovada că au plătit contribuţiile pentru angajaţi nu au fost niciodată penalizaţi. „Cozile se formează pentru că angajatorii şi firmele nu vor să depună raportările online sau prin poştă, ci doar personal. Dacă angajatorii nu vor înţelege să folosească şi celelalte două căi, cozile vor continua să se formeze”, a mai spus purtătorul de cuvânt al CASMB.
Activitatea la CASMB a fost suspendată la 13 ianuarie, pentru remedierea problemelor apărute la Sistemul Informatic Unic Integrat, registrul unic al asiguraţilor, lansat în decembrie 2010, apoi a fost reluată, ca şi la celelalte case de asigurări de sănătate din ţară, la 17 ianuarie. Reprezentanţii CASMB au făcut apel la angajatori să trimită declaraţiile prin poştă sau pe e-mail, pentru a evita astfel aglomeraţia de la ghişee, dar oamenii sunt neîncrezători în acest sistem, temându-se să nu fie apoi nevoiţi să plătească amenzi din cauza unei erori. Activitatea cu publicul se încheie după ora 14:30, pentru că trebuie procesate toate datele înregistrate.
Potrivit CASMB, din 8,28 milioane de persoane care plătesc contribuţia la sănătate, 4,98 milioane sunt salariaţi şi 0,3 milioane sunt persoane fizice autorizate. Persoanele fără venit trebuie să depună o cerere la Primărie pentru a beneficia de ajutor social, iar în acest caz contribuţia la sănătate va fi plătită de Primărie. Cei care nu pot face dovada acestui ajutor social trebuie să plătească lunar contribuţia la asigurările sociale de sănătate, potrivit Legii privind reforma sănătăţii. Cei care nu au avut nici un venit în ultimii cinci ani şi nici nu au beneficiat de ajutor social vor plăti contribuţia la sănătate pe ultimele şase luni dacă pot face dovada statutului lor.