Binecuvantat fie micul evazionist care vinde pe linia lui 41 evantaie cu un leu bucata! Stau de o ora la "coada la curent', sprijinita intr-o rana de bordura ghiseului de informatii. Ghiseul e gol. Informatii nu primesti decat daca treci prin purgatoriu. In sediul "Electrica Muntenia Sud SA – Centrul de Relatii cu Clientii nr. 7' suntem in jur de o suta de suflete, inghesuite si nadusite, fiecare cu pacatele lui. Unii au venit sa plateasca factura la curentul electric – doar doua din cele cinci case sunt deschise, iar coada se prelinge pana afara, in Piata Veteranilor. Altii patimesc pentru avize sau au venit sa incheie contracte. Cei mai multi insa vor sa clarifice "nereguli' - de ce le-a venit factura atat (de mare, fireste), de ce nu le-a venit factura. Eu fac parte din absurda categorie a fraierilor cinstiti: am venit pentru regularizare. Adica, indicele de la contorul electric indica mai mult decat cel precizat in factura, iar spiritul civic ma indeamna, macar o data la cateva luni, sa platesc exact cat am consumat. Ca sa dau bani, trebuie sa stau la coada. Nimic nu-i gratis pe lumea asta! Am mai stat o data, saptamana trecuta, si cand am ajuns in fata "preotesei' - o functionara cu nervii la fel de cazuti ca si buretele scaunului pe care ma invita sa ma asez – am aflat ca am stat degeaba. Vreo ora. Nu venisem, care va sa zica, in "perioada de atribuire'. Sunt un om aproape normal, circul cu RATB-ul, stau in gazda in concediu, nu platesc niciodata cu cardul, de unde pisicii lu' Mendeleev sa stiu eu ce-i aia "perioada de atribuire'? Am aflat, e perioada in care indicele poate fi introdus in calculator, m-a luminat intru Nirvana functionara, apoi a ridicat din umerii cazuti si m-a dat afara.
Astazi stau la coada cu un as in maneca: sunt in "perioada de atribuire'! Deci, prea-sfanta regularizare e aproape de mine. Vreo 20 de oameni in fata, un fleac. In spate am un batran de 80 de ani care-si face aer cu un ziar impaturit. In fata, transpirati care vocifereaza. Oamenii sunt invatati sa tina coada aproape. Intim. Discuta despre boli, bioenergie, iarturile Zuzu versus iaurtul natural, facut in casa, "fratii Petreus', cozile de altadata, Ceausescu, boli... Din cand in cand, anemic, razbate din zona platitorilor cate-un strigat de revolta: "ti-ai dreacului! Va bateti joc de noi! Am venit sa va dam bani si ne tineti ca pe vite'. Si replica incasatoarei de bani: "domnu', astea sunt conditiile!'. Tipata. Adica, nu-ti convine, nu plati, fraiere, te debransam si-apoi vii si stai si la coada de alaturi. Fraierul inghite-n sec si tace. Coada pentru contracte merge greu. E paralela cu cea "pentru informatii', suntem ca la o intrecere. I-am luat, la noi se intra cu viteza "un om la 10-15 de minute', la ei se sta, de juma de ora. I-or fura aluia de-a apucat sa intre rinchiul, poti sa stii?
In sala de sauna sunt pornite doua aparate de aer conditionat. Ambele defecte, picura apa din ele. Un baietel ochelarist, adus de bunica la coada sa se obisnuiasca de mic cu greul, sta cu palma intinsa si numara picatura. Picatura chinezeasca. Imi descopar, pe langa pornirile masochiste, afectiuni nestiute, incepe sa ma doara sira spinarii, iar durerea imi sageteaza in piciorul drept. Trebuie sa rezist, daca octogenarul din spatele meu inca respira, n-am voie sa abandonez coada! O fi veteran de razboi, calit pe front? Pentru ca nu vine nimeni sa-i citeasca indexul la contor, batranul sta lunar la coada, sa-si faca si-apoi sa-si plateasca factura. E multumit, a descoperit metoda de a scurta birocratia si nu sta decat la o singura coada. De doua ore. Ce inseamna doua ore in viata unui om care a trait 80 de ani?
Atat a durat si azi, a estimat corect batranul. Ajung in biroul in care doua functionare deservesc zilnic peste 100 de clienti, iar regularizarea se face in 30 de secunde. "Nu mai eliberam facturi. Da' mergeti la casa, spuneti despre ce e vorba si platiti'. "Eliberam facturi sau nu mai eliberam?!', se confuzeaza colega de birou. "Nu stiu, nu s-a dat nicio dispozitie. Deci, nu mai eliberam!'. Aha. Ies din birou si ma asez la coada platitorilor unde, bingo!, imi lasasem rand (cei care au stat la cozi in viata lor stapanesc niste reguli nescrise...), asa ca merge mai repede. Parasesc "Centrul de Relatii cu Clientii nr. 7' cu fruntea sus si inima curata, de cetatean cinstit si bun platitor. In spate, coada sufera in agonie, atingand pragul disperarii. E miezul unei zile din luna lui cuptor. La ora 14:00, functionarele ies din tura.