O situație explozivă este prezentată de doi avocați celebri, care analizează efectele juridice ale demisiei premierului Ludovic Orban în ceea ce privește menținerea sau prelungirea măsurilor pentru combaterea pandemiei cu COVID-19. Adrian Toni Neacșu și Gheorghe Piperea sunt de părere că Guvernul interimar condus de Nicolae Ciucă nu va putea prelungi starea de alertă, care expiră la 14 decembrie, fără să încalce prevederile constituționale și legale în vigoare.
Avocatul Adrian Toni Neacșu susține că prin Hotărârea de Guvern care ar trebui să prelungească, cu încă 30 de zile, starea de alertă, începând cu 15 decem-brie, Executivul poate lua măsuri care vizează limitarea unor drepturi funda-mentale, prin delegarea dată de Legea 55/2020. Aceste măsuri însă „definesc opolitică publică în domeniul sănătățiipublice”.
„Potrivit articolului 110 alineat 4 din Constituție, Guvernul interimar «îndeplinește numai actele necesarepentru administrarea treburilor publice». De asemenea, potrivit Codului Administrativ, Guvernul interimar continuă să emită numai actele cu caracter individualsau normativ necesare pentru adminis-trarea treburilor publice, «fără a promova politici noi»”, arată avocatul. În aceste condiții, Neacșu subliniază că instituirea unor măsuri noi de prevenire și control a infecției cu COVID-19, altele decât cele care sunt deja în vigoare, constituie politici noi în domeniul sănătății publice. Guvernul interimar Ciucă nu poate, fără riscuri de nelegalitate și neconstituționalitate, să prelungească starea de alertă care expiră pe 14 decembrie, instituindnoi măsuri restrictive, altele decât celeaflate în vigoare.
Piperea: „Liber la Sărbători, slujbe la biserică și școli deschise”
La rândul său, avocatul Gheorghe Piperea arată că ordonanțele de urgență și hotărârile de declarare ori de prelungire a stării de alertă nu intră în categoria acestor demersuri de administrare a treburilor publice.
„Noul guvern nu se va putea instaura mai devreme de Crăciun, în primul rând pentru că trebuie validat de noul Parlament, în al doilea rând pentru că trebuie să aparțină partidului care a câștigat alegerile, și nu celui care le-a pierdut (...) Restricțiile nu vor mai putea fi impuse nici de Comitetul pentru Situații de Urgență, pentru că și din acea poziție de șef pleacă Sică (Orban - n.red.), iar hotărârile respectivului comitet trebuie validate de un guvern valid. Coman-dantul acțiunii mai poate doar să caran-tineze orașe și comune, prin decizii atacabile în justiție. Deci, vom avea școliredeschise, Sărbători, inclusiv slujbe înbiserică, și colindat”, scrie Piperea, într-o postare pe Facebook.
Procedura trebuie avizată de un Executiv valid
Starea de alertă, în baza căreia Executivul poate dispune măsuri care afectează drepturi și libertăți, este dispusă deGuvern, prin HG, în urma unei hotărâria Comitetului Național pentru Situații de Urgență, în baza Legii 55/2020, pe o perioadă de 30 de zile. La expirarea acestui termen, Guvernul, urmând aceeași procedură, poate prelungi starea de alertă, tot pentru 30 de zile.Problema este că atât Comitetul pentru Situații de Urgență, cât și Execu-tivul au fost conduse, până la începutul acestei săptămâni, de premierul Ludovic Orban. Demisia sa conduce la demisia întregului Cabinet, ceea ce înseamnă că Guvernul este unul cu puteri limitate, care nu poate, legal, să instituie politici noi, așa cum sunt ele definite de Constituție și de Codul Administrativ.
Avocații Adrian Toni Neacșu și Gheorghe Piperea arată de ce plecarea lui Orban de la Palatul Victoria blochează măsurile de prevenție pe care executivul ar trebui să le ia săptămâna viitoare