x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Adrian Năstase: "Traian Băsescu se poziționează, în relația cu noua majoritate parlamentară, ca “șef al opoziției”

28
26 Dec 2012 - 18:57
Adrian Năstase comentează, în postarea pe blog intitulată "Pactul de la Cotroceni (“Pactul/Micii Constituții”) a expirat vineri" celebra înţelegere între Victor Ponta şi Traian Băsescu, în care cei doi au definit modul în care trebuie să se adreseze unul altuia în public.

Năstase face o analiză amplă a documentului, oferind şi alternativele pe care cei doi le puteau alege. Redăm mai jos textul integral:

"Pactul de la Cotroceni, semnat pe 12 decembrie, a expirat vineri, 21 decembrie. Motivul este evident – acordul a fost încheiat, ca să folosesc o formulă mai simplă, cu șeful guvernului Ponta 1. Mandatul acestuia s-a încheiat însă odată cu investirea guvernului Ponta 2, pe 21 decembrie!

Pe de altă parte, acordul de coabitare – dacă se considera necesar un astfel de acord – trebuia încheiat între Președintele României și noua majoritate parlamentară (de altă culoare), rezultată în urma alegerilor din 9 decembrie. Ca atare, acordul ar fi trebuit semnat cu președinții PSD, PNL și PC și el trebuia să prevadă, în primul rând, modul de desemnare, în noile condiții, a primului ministru, de către președinte (deci a premierului din guvernul “Ponta 2″). În formula actuală, acordul nu le este opozabil. Paradoxal, acordul nu îi este opozabil nici măcar noului premier (în ciuda coincidenței de nume), care nu l-a semnat.

Nu rezultă clar nici dacă pactul este încheiat între instituții, deși asta este titulatura lui. Dacă ar fi așa, de ce era nevoie de “codul de conduită general”, în care sunt cuprinse regulile de adresare și de bun simț? Instituțiile nu-și vorbesc, ele își scriu. Dacă era o înțelegere personală, între Traian Băsescu și Victor Ponta, atunci ar fi trebuit să lipsească aspectele instituționale.

Pactul arată însă un lucru important – faptul că Traian Băsescu se poziționează, în relația cu noua majoritate parlamentară, ca “șef al opoziției”. Pe de altă parte, parlamentul lipsește cu desăvârșire din înțelegerea de coabitare. El primește doar unele sarcini în legătură cu ce trebuie să legifereze (parlamentul – bănuiesc – nu intră în categoria instituțiilor statului de drept care trebuie respectate), în domeniile sănătății, organizării administrative, sistemului electoral, modificării Constituției.

Mi s-a părut interesantă prevederea următoare: “Legislația esențială de implementat (eventuale modificări cu acordul părților)

- 4 (bucăți n.b.) coduri justiție

- Legea micii reforme în justiție”

Fără a face alte comentarii aici, remarc o întoarcere în timp, la regimul monarhiei constituționale din România, când regele exercita funcția legislativă împreună cu parlamentul (“Puterea legislativă se exercită colectiv de către Rege și Reprezentațiunea națională” – art. 32, Constituția din 1866, art. 34 al Constituției din 1923 și art. 31 al Constituției din 1938). Prevederea din Acord sugerează că, mai nou, președintele legiferează (face “modificări”) împreună cu parlamentul.

Acordul, pregătit la Cotroceni, folosește formule mai sofisticate pentru a introduce în practica politică românească concepțiile de “domeniu rezervat” pentru președinte și “domenii partajate” cu premierul (în acord sunt denumite “spații de responsabilitate preeminentă” și “spații de cooperare”).

Pentru președinte figurează – ca “domenii rezervate” – politica externă, de securitate, de apărare, reprezentare la Consiliul European, conform Deciziei CCR, în timp ce pentru premier figurează, în zona politicii externe, doar relațiile externe la nivel interguvernamental și european.

Aici, în opinia mea, observăm, pe de o parte că se adaugă la Constituție – atribuțiile președintelui în materie de politică externă fiind limitativ prevăzute în articolul 91 din Constituție (“atribuții în domeniul politicii externe”) sau chiar se încalcă unele dispoziții Constituționale cum ar fi cea de la art. 102 din Constituție: “Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne și externe a țări…“

Prin prevederile Pactului, se ocolesc și atribuțiile Parlamentului – cel care aprobând programul de guvernare acceptă orientările majore de politică extenă a țării.

Dacă, de exemplu, în Programul de guvernare aprobat de Parlament, în 21 decembrie, alături de obiective cum ar fi: “consolidarea profilului României în Uniunea Europeană și NATO” sau “consolidarea Parteneriatului Strategic pentru secolul XXI cu SUA”, ar fi figurat și pregătirea unui parteneriat strategic cu Siria (ținând seama de prietenia care-i leagă pe cei doi președinți), ar fi putut președintele să se opună?

Oricum, această prevedere din acord nu poate anticipa departajarea atribuțiilor în materie de politică externă, între președinte și premier, în perspectiva revizuirii Constituției, departajarea sugerată și de Comisia de la Veneția (Comisia de la Veneția nu vorbește însă despre “regulile coabitării”, ci despre o “cooperare loială între instituții”, care ar viza, firesc, nu doar perioadele de coabitare!).

Interesant, în cazul “domeniilor partajate” (elaborarea politicii externe, cooperarea cu MAE – care, totuși, face parte din guvern! – numirile de generali sau de ambasadori, numirea Procurorului General, a Procurorului Șef DNA, alte numiri, etc.), “dacă sunt puncte de vedere diferite, va avea prioritate decidentul final“!! Deci și în aceste cazuri, domeniile “partajate” se transformă în final, tot în domenii “rezervate” președintelui!

La capitolul “Principii și valori comune” figurează “introducerea unui proces transparent de numire a Procurorului General și a Procurorului Șef DNA…” Asta înseamnă că președintele și premierul îi vor impune ministrului independent al justiției, în numele “justiției independente“, o nouă procedură de numire a celor doi? Nu mai discut formule de genul “asigurarea funcționalității instituțiilor afectate sau identificarea de garanții, pentru păstrarea atribuțiilor instituțiilor statului de drept”. Constituția României a fost, între timp, suspendată?

Prin Acord se înființează și un “mecanism de soluționare a disputelor”, alcătuit din consilieri și miniștrii. Deci, așa cum a stabilit CCR, Parlamentul nu poate arbitra în astfel de situații, dar este, cumva, mai potrivită o structură formată din “subordonați” ai celor doi?! Greu de înțeles…

Așa cum a inventat Legea Micii reforme în justiție, Băsescu a încercat acum să impună, prin acest document, Pactul Micii Constituții, înainte de revizuirea textului fundamental. Eu nu cred însă că miza viitoarei revizuiri trebuie să fie reprezentată de frustrările lui Băsescu în ceea ce privește regimul semiprezidențial. De aceea, am sugerat, pe modelul, din 1923, al Institutului Social Român, al lui Gusti, o serie de dezbateri publice pentru elaborarea Constituției României, în secolul XXI. Oricum, veți putea citi mai multe comentarii pe tema coabitării și a reprezentării României la UE, în contextul reglementărilor interne și europene, în volumul meu, pe care l-am finalizat de curând și care va fi publicat peste câteva zile.

Dincolo, însă de oportunitatea politică a acestui document, în plan intern și în plan extern – pe care o înțeleg – dincolo de faptul că pentru Băsescu documentul a fost o încercare de a salva aparențele inclusiv în plan extern, în privința desemnării ca premier a candidatului stabilit de USL, dincolo de nevoia de calmare a vieții politice interne, sunt convins că pentru Băsescu semnarea Acordului nu a fost decât o operațiune de câștigat timp și începutul unui joc “de-a șoarecele și pisica”. Rămâne de văzut, la final, cine a fost șoarecele și cine pisica.

PS: A fost semnată oare și o variantă în limba engleză sau Barroso a învățat, între timp, românește?"

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

VIDEO. Robert Negoiță depune plângere penală împotriva prefectului municipiului București pentru abuz în serviciu

VIDEO. Robert Negoiță depune plângere penală împotriva prefectului municipiului București pentru abuz în serviciu
Robert Negoiță a declarat, joi, la Parchetul General, că depune o plângere penală împotriva prefectului Capitalei, Gheorghe Cojanu, pe care îl acuză că l-a suspendat din funcția de primar al Sectorului 3,...

Google Maps pune coronavirusul pe hartă. Va afișa câte cazuri sunt într-o anumită zonă geografică

Google Maps pune coronavirusul pe hartă. Va afișa câte cazuri sunt într-o anumită zonă geografică
Din această săptămână, Google Maps va afişa câte cazuri de Covid-19 sunt într-o anumită zonă geografică. Informația îi va ajută pe cei care vor să călătorească. Reprezentanții Google au anunţat...

FMI avertizează că declinul economic provocat de pandemie va dura mai mulți ani

FMI avertizează că declinul economic provocat de pandemie va dura mai mulți ani
Declinul economic provocat de pandemia de coronavirus va dura mai mult decât s-a estimat inițial, unele state având nevoie de mai mulți ani pentru a se redresa, Fondul Monetar Internaţional (FMI), citat...

Vremea se schimbă radical peste câteva zile, avertizează meteorologii! Cât scad temperaturile, unde lovesc furtunile

Vremea se schimbă radical peste câteva zile, avertizează meteorologii! Cât scad temperaturile, unde lovesc furtunile
În zilele următoare, vremea se va schimba radical. Vor fi precipitații în cea mai mare parte a țării începând din 25 septembrie, avertizează Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM). Vremea...

UE nu îl recunoaște pe Aleksandr Lukașenko președinte legitim al Belarusului

UE nu îl recunoaște pe Aleksandr Lukașenko președinte legitim al Belarusului
Uniunea Europeană refuză să-l recunoască pe Aleksandr Lukașenko drept președinte legitim al Belarusului, în ciuda jurământului depus de acesta, miercuri, pentru al șaselea mandat, a informat, joi, șeful...

Nicușor Dan și Ludovic Orban, întâlnire cu președintele Klaus Iohannis, la Palatul Cotroceni

Nicușor Dan și Ludovic Orban, întâlnire cu președintele Klaus Iohannis, la Palatul Cotroceni
Premierul Ludovic Orban și Nicușor Dan susținut de PNL și USR la PMB, s-au întâlnit, joi dimineață, la Palatul Cotroceni, cu președintele Klaus Iohannis. „Da. Pot să confirm acest lucru”, spune Nicușor...

Șeful Jandarmeriei Române, Bogdan Enescu, audiat la DNA

Șeful Jandarmeriei Române, Bogdan Enescu, audiat la DNA
Șeful Jandarmeriei Române, Bogdan Enescu, s-a prezentat, joi, la sediul Direcției Naționale Anticorupție, fiind acuzat de procurori că ar fi încasat ilegal sute de ore suplimentare. Bogdan Enescu a afirmat,...

UPDATE Pandemia de coronavirus sperie planeta. Autoritățile se pregătesc de noi restricții

UPDATE Pandemia de coronavirus sperie planeta. Autoritățile se pregătesc de noi restricții
Creșterea infecțiilor cu COVID-19 determină tot mai multe state europene să impună noi restricții. Deocamdată autoritățile decid reguli doar în zonele de risc și speră să nu se ajungă iarăși la o...

Pădure din Argeș, cuprinsă de flăcări

Pădure din Argeș, cuprinsă de flăcări
Pompierii din Argeș au intervinit, miercuri seara, pentru stingerea unui incendiu care a afectat o suprafață de 50.000 de metri pătrați dintr-o pădure.Potrivit ISU Argeș, este afectată vegetația uscată dintr-o...

Curtea Constituțională dezbate legea de respingere a creșterii etapizate a alocațiilor copiilor

Curtea Constituțională dezbate legea de respingere a creșterii etapizate a alocațiilor copiilor
Curtea Constituțională va dezbate astăzi sesizarea Guvernului privind legea care respinge Ordonanţa de urgenţă care prevede creşterea etapizată a alocaţiilor copiilor, respectiv prima majorare de 20% din...

Pași simpli pentru înființarea unui ONG

Pași simpli pentru înființarea unui ONG
Ministerul Justiției a simplificat procedurile necesare pentru a putea înființa o asociație sau o fundație. Pentru rezervarea denumirii, care reprezintă primul pas în seria de proceduri birocratice, nu este...

Tălpile puse societății civile de CSM

Tălpile puse societății civile de CSM
Cum ajunge justițiabilul să-și susțină păsurile în CSM? Această instituție, menționată în Constituție cu rolul de garant al independenței justiției, are în componența plenului doi reprezentanți ai...

Dezastrul medical de la Câmpulung Muscel. Tragedii în familiile doctorilor: mamă, fiică și bunică - moarte în câteva zile

Dezastrul medical de la Câmpulung Muscel. Tragedii în familiile doctorilor: mamă, fiică și bunică - moarte în câteva zile
Medicii de familie din nordul județului Argeș sunt disperați, abia mai fac față numărului mare de pacienți. Trei dintre colegii lor au murit în pandemie și oamenii înscriși la aceștia au fost...

De la videochat, la exploatare sexuală

De la videochat, la exploatare sexuală
Data de 23 septembrie este marcată, în lume, ca Ziua Internaţională Împotriva Exploatării Sexuale şi Traficului Femeilor şi Copiilor. Traficul de persoane este o formă de sclavie modernă, iar victimele...

Concediu medical și pentru pacienții COVID izolați la domiciliu

După două luni de tergiversări, ministrul Sănătății și șefa Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) au reușit să dea un ordin comun prin care medicii de familie pot emite, începând de ieri,...
Serviciul de email marketing furnizat de