Vasile Blaga (PD-L) a cheltuit peste 1 milion de lei noi pe out-door şi publicitate în presa scrisă în această campanie electorală, el ocupînd primul loc în topul candidaţilor “cei mai scumpi” la Primăria Generală a Capitalei. Urmează Dinu Gheorghe şi Ludovic Orban.
Vasile Blaga (PD-L) a cheltuit peste 1 milion de lei noi pe out-door şi publicitate în presa scrisă în această campanie electorală, el ocupînd primul loc în topul candidaţilor “cei mai scumpi” la Primăria Generală a Capitalei. Urmează Dinu Gheorghe şi Ludovic Orban.
Avocatul Dinu Gheorghe (Partidul Popular şi al Protecţiei
Sociale) a aruncat în cursa pentru funcţia de edil-şef al Capitalei aproape
800.000 de lei noi, iar Ludovic Orban (PNL) – 400.000 de lei noi, acesta din
urmă investind mai mult în out-door, faţă de primii doi care au preferat presa
scrisă. Urmează candidatul PSD, Cristian Diaconescu, cu aproape 300.000 de lei
noi, Codrin Ştefănescu (PC) – circa 200.000 de lei noi, independentul Sorin
Oprescu şi Aurelian Pavelescu (PNŢCD) – peste 50.000 de lei noi, Cozmin Guşă
(PIN) – sub 50.000 de lei noi. Cifrele au fost oferite ieri de Asociaţia
Pro-Democraţia (ADP), care a făcut o monitorizare a cheltuielilor partidelor
politice cu publicitatea out-door şi în presa scrisă, în perioada 2-27 mai
a.c.
SECTOARE. La Primăria
Sectorului 1, tot candidatul PD-L este cel mai cheltuitor, Răzvan Murgeanu
consumînd pe publicitate stradală şi presă aproximativ 600.000 de lei noi. El
este urmat de liberalul Andrei Chiliman, cu aproape 200.000 de lei noi. În
Sectorul 2, campania pedelistului Dan Cezar Ionescu (PD-L) este cea mai scumpă
– 300.000 de lei noi, iar cea a lui Neculai Onţanu (PSD) a costat circa 55.000
de lei noi. Liviu Negoiţă (PD-L) a cheltuit şi el în cursa pentru Primăria
Sectorului 3 aproape 200.000 de lei noi, în timp ce Doru Giugula (PSD) a
folosit aproximativ 175.000 de lei noi. La Primăria Sector 4, Cristian
Popescu (PC) conduce cu suma de 180.000 de lei noi, urmat de Radu Silaghi
(PD-L) – peste 80.000 de lei noi, iar la Sectorul 5, Marian Vanghelie (PSD)
este lider, cu 90.000 de lei noi, secondat de Sebastian Bodu (PD-L) – 50.000
de lei noi. Candidatul PD-L la Primăria Sectorului 6, Cristian Poteraş, a
investit şi el o sumă în campanie de aproape 600.000 de lei noi, mult mai
mult decît Marcel Nicolaescu (PC) şi Dan Darabont (PSD), fiecare cu circa
50.000 de lei noi.
ÎN ŢARĂ. La Iaşi, în cursa pentru
Primăria municipiului, Gheorghe Nechita (PSD) şi Cristian Adomniţei (PNL) au
investit fiecare în jur de 120.000 de lei noi, însă îi întrece pe amîndoi
pedelistul Emil Boc de la Cluj, care a cheltuit aproape 600.000 de lei noi,
dublu faţă de contracandidatul său Gheorghe Funar, care are aproape 300.000 de
lei noi. În Craiova, Antonie Solomon (PD-L) a cheltuit pentru Primărie 180.000
de lei noi, la Braşov, George Scripcaru (PD-L) – 450.000 de lei noi, la Focşani,
Romeo Postelnicu (PNL) – aproape 120.000 de lei noi, iar la Constanţa, Radu Mazăre
(PSD) – 140.000 de lei noi. În competiţia pentru şefia consiliilor judeţene,
candidatul cel mai scump la Iaşi este Constantin Simirad (PSD), cu 25.000 de
lei noi, la Cluj, Marius Nicoară (PNL) – peste 90.000 de lei noi, iar la Dolj,
Gabi Ionescu (PNŢCD) – aproape 300.000 de lei noi, aproape de două ori mai mult
decît Radu Berceanu (PD-L), care a cheltuit circa 150.000 de lei noi. În cursa
de la Braşov pentru şefia CJ, Aristotel Căncescu (PNL) are campania cea mai
costisitoare – aproximativ 140.000 de lei noi, în timp ce la Vrancea, Marian
Oprişan (PSD) a cheltuit doar 70.000 de lei noi. La Constanţa, Ion Popescu (PD-L) şi-a făcut o
campanie de peste 25.000 de lei noi, mult mai mult decît pesedistul Nicuşor
Contantinescu, care a cheltuit sub 5.000 de lei noi.
SUSPICIUNE.
Reprezentantul APD, Cristian Pîrvulescu, spune însă că toate aceste sume (de
altfel estimative şi unele de etapă) reprezintă doar 25% din valoarea totală a
cheltuielilor realizate de un candidat în campania electorală, dar precizează că,
faţă de campania electorală a localelor din 2004, acestea “rămîn foarte scăzute‘‘.
“Sumele cheltuite sînt derizorii. Este incredibil cît de puţini bani au fost
cheltuiţi. Colegii mei spuneau că este o campanie de doi bani, pentru că
valoarea ei este foarte mică. Nu sîuntem decepţionaţi, dar sîntem suspicioşi în
legătură cu sumele cheltuite în campanie”, a spus Pîrvulescu, explicând că în
2004 cheltuielile au fost mult mai mari, de multe ori depăşind plafoanele
admise de lege, situaţie care nu se mai întîmplă acum, deoarece limitele
maxime au crescut, iar candidaţii s-au încadrat. În plus, din cauza campaniei
slabe, acesta anticipează o prezenţă la vot redusă. “De ce? Interesul
partidelor este să vină cît mai puţină lume la vot pentru a menţine actuala
structură a puterii locale”, a argumentat Pîrvulescu, adăugînd că, prin lipsa
de mobilizare a electoratului la urne, partidele ar putea să se facă vinovate
de “un eşec civic important”.
Voturi pe bani
Cristian Pîrvulescu a mai declarat ieri că are semnale conform cărora în zonele din împrejurimile Capitalei şi ale marilor oraşe “se tranzacţionează voturi la sume imense”, avînd în vedere interesele imobiliare din aceste zone. “Asistăm la o campanie dominată de grupurile de afaceri imobiliare. (...) Peste tot unde există o explozie a preţurilor în zona imobiliară, campania electorală a fost acoperită de fapt de aceste interese. Candidaţii au devenit pioni în acest joc pentru controlul afacerilor imobiliare, iar aceasta mi se pare că va influenţa în mare măsură politica locală în viitorii ani”, a spus Pîrvulescu.