x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Blaga, lider în topul cheltuielilor

Blaga, lider în topul cheltuielilor

de Lavinia Dimancea    |    31 Mai 2008   •   00:00
Blaga, lider în topul cheltuielilor

Vasile Blaga (PD-L) a cheltuit peste 1 milion de lei noi pe out-door şi publicitate în presa scrisă în această campanie electorală, el ocupînd primul loc în topul candi­daţilor “cei mai scumpi” la Primăria Generală a Capitalei. Urmează Dinu Gheor­ghe şi Ludovic Orban.

Vasile Blaga (PD-L) a cheltuit peste 1 milion de lei noi pe out-door şi publicitate în presa scrisă în această campanie electorală, el ocupînd primul loc în topul candi­daţilor “cei mai scumpi” la Primăria Generală a Capitalei. Urmează Dinu Gheor­ghe şi Ludovic Orban.

 
Avocatul Dinu Gheorghe (Partidul Popular şi al Protecţiei Sociale) a aruncat în cursa pentru funcţia de edil-şef al Capitalei aproape 800.000 de lei noi, iar Ludovic Or­ban (PNL) – 400.000 de lei noi, acesta din urmă investind mai mult în out-door, faţă de primii doi care au preferat presa scrisă. Urmează candidatul PSD, Cristian Diaconescu, cu aproape 300.000 de lei noi, Co­drin Ştefănescu (PC) – circa 200.000 de lei noi, independentul Sorin Opres­cu şi Aurelian Pavelescu (PNŢCD) – peste 50.000 de lei noi, Cozmin Guşă (PIN) – sub 50.000 de lei noi. Cifrele au fost oferite ieri de Asociaţia Pro-Democraţia (ADP), care a făcut o monitorizare a chel­tuie­lilor partidelor politice cu publi­citatea out-door şi în presa scrisă, în perioada 2-27 mai a.c.

 
SECTOARE. La Primăria Sec­to­rului 1, tot candidatul PD-L este cel mai cheltuitor, Răzvan Mur­gea­nu consumînd pe publicitate stra­da­lă şi presă aproximativ 600.000 de lei noi. El este urmat de liberalul An­­drei Chiliman, cu aproape 200.000 de lei noi. În Sectorul 2, cam­pania pedelistului Dan Cezar Io­nescu (PD-L) este cea mai scumpă – 300.000 de lei noi, iar cea a lui Ne­culai Onţanu (PSD) a costat circa 55.000 de lei noi. Liviu Negoiţă (PD-L) a cheltuit şi el în cursa pentru Primăria Sectorului 3 aproape 200.000 de lei noi, în timp ce Doru Giu­gula (PSD) a folosit aproxi­mativ 175.000 de lei noi. La Pri­măria Sector 4, Cristian Popescu (PC) condu­ce cu suma de 180.000 de lei noi, ur­mat de Radu Silaghi (PD-L) – pes­te 80.000 de lei noi, iar la Sectorul 5, Ma­­rian Vanghelie (PSD) este lider, cu 90.000 de lei noi, secondat de Se­bastian Bodu (PD-L) – 50.000 de lei noi. Candidatul PD-L la Pri­mă­ria Sectorului 6, Cristian Po­teraş, a in­vestit şi el o sumă în cam­panie de aproape 600.000 de lei noi, mult mai mult decît Marcel Ni­­colaescu (PC) şi Dan Darabont (PSD), fiecare cu circa 50.000 de lei noi.

 
ÎN ŢARĂ. La Iaşi, în cursa pentru Primăria municipiului, Gheor­ghe Nechita (PSD) şi Cris­tian Adomniţei (PNL) au investit fiecare în jur de 120.000 de lei noi, însă îi întrece pe amîndoi pedelistul Emil Boc de la Cluj, care a cheltuit aproape 600.000 de lei noi, dublu faţă de contracandidatul său Gheor­ghe Funar, care are aproape 300.000 de lei noi. În Craiova, An­tonie Solomon (PD-L) a cheltuit pentru Primărie 180.000 de lei noi, la Braşov, George Scripcaru (PD-L) – 450.000 de lei noi, la Focşani, Romeo Postelnicu (PNL) – aproape 120.000 de lei noi, iar la Constanţa, Radu Mazăre (PSD) – 140.000 de lei noi. În competiţia pentru şefia consiliilor judeţene, candidatul cel mai scump la Iaşi este Constantin Simirad (PSD), cu 25.000 de lei noi, la Cluj, Marius Nicoară (PNL) – peste 90.000 de lei noi, iar la Dolj, Gabi Ionescu (PNŢCD) – aproape 300.000 de lei noi, aproape de două ori mai mult decît Radu Berceanu (PD-L), care a cheltuit circa 150.000 de lei noi. În cursa de la Braşov pentru şefia CJ, Aristotel Căncescu (PNL) are campania cea mai costisitoare – aproximativ 140.000 de lei noi, în timp ce la Vrancea, Marian Oprişan (PSD) a cheltuit doar 70.000 de lei noi. La Constanţa, Ion Popescu (PD-L) şi-a făcut o campanie de peste 25.000 de lei noi, mult mai mult decît pesedistul Nicuşor Contantinescu, care a cheltuit sub 5.000 de lei noi.

 
SUSPICIUNE. Reprezentantul APD, Cristian Pîrvulescu, spune însă că toate aceste sume (de altfel estimative şi unele de etapă) reprezintă doar 25% din valoarea totală a cheltuielilor realizate de un candidat în campania electorală, dar precizează că, faţă de campania electorală a localelor din 2004, acestea “rămîn foarte scăzute‘‘. “Sumele cheltuite sînt derizorii. Este incredibil cît de puţini bani au fost cheltuiţi. Colegii mei spuneau că este o campanie de doi bani, pentru că valoarea ei este foarte mică. Nu sîuntem decepţionaţi, dar sîntem suspicioşi în legătură cu sumele cheltuite în campanie”, a spus Pîrvulescu, explicând că în 2004 cheltuielile au fost mult mai mari, de multe ori depăşind plafoanele admise de lege, situaţie care nu se mai întîmplă acum, deoarece li­mitele maxime au crescut, iar candidaţii s-au încadrat. În plus, din cauza campaniei slabe, acesta anticipează o prezenţă la vot redusă. “De ce? Interesul partidelor este să vină cît mai puţină lume la vot pentru a menţine actuala structură a puterii locale”, a argumentat Pîrvulescu, adăugînd că, prin lipsa de mobilizare a electoratului la urne, partidele ar putea să se facă vinovate de “un eşec civic important”.

 

Voturi pe bani

Cristian Pîrvulescu a mai declarat ieri că are semnale conform cărora în zonele din împrejurimile Capitalei şi ale marilor oraşe “se tranzacţionează voturi la sume imense”, avînd în vedere interesele imobiliare din aceste zone. “Asistăm la o campanie dominată de grupurile de afaceri imobiliare. (...) Peste tot unde există o explozie a preţurilor în zona imobiliară, campania electorală a fost acoperită de fapt de aceste interese. Candidaţii au devenit pioni în acest joc pentru controlul afacerilor imobiliare, iar aceasta mi se pare că va influenţa în mare măsură politica locală în viitorii ani”, a spus Pîrvulescu.

×
Subiecte în articol: politic psd pd-l cheltuit