x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Cai bolnavi pentru promovarea destinaţiei turistice România

Cai bolnavi pentru promovarea destinaţiei turistice România

de Elena Stan    |    11 Aug 2009   •   00:00
Cai bolnavi pentru promovarea destinaţiei turistice România
Sursa foto: Bogdan Iuraşcu/Jurnalul Naţional

Potrivit unor informaţii de ultimă oră furnizate redactorilor Jurnalului Naţional de către o organizaţie nonguvernamentală de ecologişti, cabalinele care apar în spotul de promovare internaţională  a României sunt nişte cai bolnavi din Delta Dunării, filmaţi de nişte francezi.
"O organizaţie de ecologişti ne-a atras atenţia cu privire la caii care tropăie prin Deltă, ce pot fi observaţi în spotul de promovare România-Land of Choisc. Ecologiştii au spus că sunt cai sălbatici, infectaţi, care nu pot fi euthanasiaţi deoarece nu pot fi prinşi. Euthanasierea lor necesită o procedură foarte complicată, iar imaginile respective au fost filmate chiar de nişte francezi", a explicat Dan Constantin, redactor-şef al Jurnalului Naţional, în faţa comisiei de anchetă în cazul Elenei Udrea.


CUMPĂRĂTURI DE IMAGINE PROPRIE

Acesta a amintit de existenţa mai multor inadvertenţe între declaraţiile publice ale ministrului turismului şi răspunsurile transmise de reprezentanţii ministerului la întrebările adresate de redactorii Jurnalului Naţional. "Ceea ce a stat la baza declanşării investigaţiei jurnalistice a redactorilor de la Jurnalul Naţional în ceea ce priveşte cheltuirea banului public de către Ministerul Turismului sunt inadvertenţele între declaraţiile publice şi răspunsurile furnizate redacţiei ziarului. De asemenea, ne-a stârnit curiozitatea faptul că nu am avut acces la o serie de  documente pe care le-am solicitat de la Ministerul Turismului, instituîie care se vrea a fi transparentă", a spus Constantin. Legat de declaraţiile repetate ale doamnei ministru Elena Udrea privind cheltuilelile de promovare ale ministerului, nu de publicitate, Dan Constantin a explicat că există cel puţin trei contracte de publicitate încheiate de reprezentanţii ministerului cu trei posturi de televiziune. "Potrivit contractelor obţinute de noi şi postate recent şi de minister pe siteul instituţiei, sunt cel puţin trei contracte de publicitate, nu de promovare turistică, încheiate de minister cu diferite posturi de televiziune", a spus sursa citată. În privinţa aceloraşi cheltuiel de publicitate, Ludovic Orban a declarat că respectivele contracte par a fi mai mult unele de cumpărare de imagine pentru Elena Udrea decât de publicitate a unor yone turistice de la noi din ţară. "După cum am văzut pe siteul ministerului, la cum arată contractele de publicitate încheiate cu posturile de televiziune, ministrul şi-a cumpărat mai mult imagine pentru ea", a spus preşedintele comisiei parlamentare de anchetă.


ETERNUL ŞI FASCINANTUL PARIS
Un alt contract ce ridică  semne de întrebare pentru presă este cel încheiat de Ministerul Turismului cu publicaţia franceză Le Figaro pentru editarea suplimentului Figaroscop, dedicat României.
"În contractul încheiat de Ministerul Turismului cu Le Figaro, în vederea realizării suplimentului Figaroscop, nu este menţionat tirajul în care urmează să fie editat suplimentul dedicat României. Pentru cele 12 pagini color, cât a avut Figaroscop, ministerul a plătit 15.000 de euro. Tot pentru acelaşi supliment, Le Figaro a mai obţinut alte sume şi de la Institutul Cultural Român, precum şi de la ambasada României la Paris. Singura instituţie care ne-a transmis date cu privire la tirajul suplimentului a fost ICR, care ne-a comunicat că a fost tipărit un număr de circa 200.000 de exemplare. De la cifra vehiculată iniţial de reprezentanţii ministerului, respectiv 350.000, şi până la 200.000 de exemplare, cifră obţinută de la reprezentanţii ICR, există o diferenţă foarte mare", a menţionat Constantin.
O altă temă de cercetare pentru comisia Udrea o repezintă evenimentele organizate de MT la Paris în data de 5 iunie, cu ocazia lansării campaniei de promovare internaţională "România - Land of choice". "Pe lângă faptul că ofertele primite pentru organizarea acestui eveniment au fost deschise pe 2 iunie, adică cu doar trei zile înainte de a avea loc evenimentul în sine, Mihaela Miheţ, reprezentanta  Oficiului de Turism al României la Paris, a postat pe internet, în data de 29 mai, un anunţ în vederea angajării de promoteri şi hostess, care vor fi platiţi cu suma de 100 de euro, sumă ce coincide cu plata celor care au fost angajaţi cu ocazia evenimentelor de la Paris. Menţionez că ofertele au fost deschise în data de 2 iunie. De unde ştia Mihaela Miheţ cu cît urma să fie plătiţi promoteri dacă a postat anunţul pe 29 mai, iar ofertele au fost deschise pe 2 iunie?", a întrebat, retoric, Constantin. Acesta a spus că speră ca reprezentanţii comisiei de anchetă să aibă mai mult succes decît redactorii Jurnalului  Naţional cu privire la obţinerea contractului încheiat de reprezentanţii ministerului cu agenţia care s-a ocupat cu organizarea evenimentelor de la Paris. Legat de onorariile celor trei mari sportivi care apar în spotul de promovare a României, respectiv Ilie Năstase, Gheorghe Hagi şi Nadia Comăneci, Constantin a spus că, din informaţiile obţinute, Năstase nu a luat niciun ban, Hagi nu a mai participat, iar Nadia nu a pututu fi contactată. Preşedintele comisiei de anchetă, Ludovic Orban, a explicat că cele trei zile dintre deschiderea ofertelor şi organizarea evenimentelor de la Paris nu erau suficiente pentru realizarea tuturor procedurilor legale prinvind selecţia de oferte.


TĂIETURĂ DE MÂNĂ LA PERDELE!
Legat de concertul artistului Goran Bregovici, Orban a spus că are mai multe nelămuriri. "Prima nelămurire cu privire la concertul susţinut de Goran Bregovici de Paşte pe litoral o reprezintă firma care a semnat acest contract deoarece nu este cea care deţine dreptul de al reprezenta pe Bregovici şi mai mult, această firmă nu are nimic comun cu organizarea de spectacole sau contractarea artiştilor", a explicat Orban. O problemă importantă  o reprezintă Planul Anual de Achiziţii. După dezvăluirile făcute de Jurnalul nAţional cu privire la cheltuielile halucinante prevăzute în bugetul MT, respectiv 75.000 de euro pentru perdele, jaluzele şi draperii sau bani pentru achiziţionarea unui hectar de mochetă, Udrea a modificat în luna iunie Palnul de achiziţii. "Doamna ministru Elena Udrea a tăiat cu mâna ei rubrica 8.10 din planul de achiziţii unde erau trecute perdele, jaluzele, draperii şi a semnat în dreptul respectiv. Modificarea a fost făcută ân data de 10 iunie, când a fost modificat planul de achiziţii aprobat în luna martie", ne-a explicat Ludovic Orban. El s-a declarat nemulţumit de faptul că reprezentanţii MT au transmis circa 1% din documentele solicitate de membrii comisiei de anchetă, precum şi de atitudinea preşedintelui Camerei Deputaţilor care a transmis comisiei că nu se pot pune la dispoziţia comisiei experţii solicitaţi. "Din toate documentele solicitatecelor de la MT ni s-a transmis circa 1%. Funcţionarii ministerului s+au făcut că nu înţeleg ce vrem. Am solicitat organigrama, ştatul de funcţii şI fişele de post ale angajaţilor, documente ce sunt considerate căramizile unei instituţii. Am cerut referatele pentru toate cheltuielile efectuate până în prezent. Ni s+a spus că cei de la ANRMAP realizează în prezent un control la MT, adică după ce s-a constituit comisia", a explicat Orban.  
În cadrul primei şedinţe a comisiei, membria acesteia au decis că au nevoie de unexpert financiar contabil, un specialist IT, un specialist în publicitate, unul în achiziţii publice ăi unul în marketing şi promovare.

×
Subiecte în articol: politic comisie udrea