TikTok a devenit în câțiva ani una dintre cele mai utilizate platforme de pe Internet. Creșterea aplicației din China a luat amploare în contextul pandemiei. În 2021 a devansat Google. Cu un număr din ce în ce mai mare de utilizatori, au apărut și diferite tactici pentru a profita de un public mai vast, potrivit The New York Times.
Experții au tras un semnal de alarmă despre practicile de pe TikTok de mai mulți ani. În 2024 s-a observat o creștere semnificativă a mesajelor electorale dar și a informațiilor electorale false care circulă pe această platformă, notează BBC News.
Informații electorale false pe TikTok
Probleme similare au fost observate și pe alte rețele de socializare, dar TikTok este o platformă relativ nouă și fertilă pentru promovarea informațiilor false.
În Germania, mai multe conturi TikTok au pretins că sunt personaje politice importante înainte de alegerile naționale.
În Columbia, mai multe video-uri au atribuit eronat un citat al unui candidat unui personaj de desene animate negativ. Informațiile electorale false de pe TikTok au dus până la situația în care o femeie a reușit să pretindă pentru mai multe săptămâni că este fiica unui candidat.
În Filipine, mai multe video-uri de pe TikTok au amplificat mituri despre fostul dictator al țării și au devenit virale. Video-urile l-au ajutat pe fiul acestuia să câștige alegerile prezidențiale.
Înainte de alegerile prezidențiale din SUA, pe Internet a circulat o știre falsă despre Kamala Harris și un presupus accident pe care l-ar fi provocat în 2011. Cu ajutorul unei cercetări realizate de Microsoft, s-a aflat că știrea a fost creată de un grup de propagandă din Rusia.
Informațiile electorale false de pe TikTok au fost observate și în campania din Marea Britanie din acest an. O investigație BBC a scos la iveală faptul că există o avalanșă de știri false și conținut, menit să incite reacții emoționale.
Știri false pe TikTok
În Marea Britanie, 10% din adulți își obțin știrile de pe TikTok iar autoritățile au anunțat recent că vor include un curs special pentru identificarea știrilor false online în programa școalră.
Informațiile electorale false de pe TikTok au atât de mult succes pentru că există un obstacol semnificativ în gestionarea acestor mesaje. Conținutul video și audio e mai dificil de moderat decât textul. Mai ales atunci când există numeroase trucuri prin care filtrele pot fi păcălite.
La această problemă se adaugă și utilizarea AI, care a explodat online în ultimii 2 ani. În plus, la fel ca pe alte rețele de socializare, există posibilitatea achiziționării comentariilor și crearea conturilor false, de ordinul miilor, pentru a influența opinia publică.
„Atunci când ai video-uri extrem de scurte, cu un conținut text extrem de limitat, pur și simplu nu ai spațiul și timpul pentru discuții nuanțate despre politică,” susține Kaylee Fagan, cercetătoare în cadrul Technology and Social Change Project, notează useit.ro.