x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Candidaţii globetrotter

Candidaţii globetrotter

de Lavinia Dimancea    |    22 Sep 2008   •   00:00
Candidaţii globetrotter

Pentru alegerile parlamentare de la 30 noiembrie, Guvernul a împărţit globul în patru colegii de deputaţi şi două de senatori, fără a se gândi că un candidat are de străbătut mii de kilometri, pe cinci continente, pentru a-şi face campanie. Candidaţii recunosc că le este imposibil să meargă în toate ţările dintr-un colegiu.


Un colegiu şi în Europa, şi în Asia, şi în Macedonia, şi în Japonia. Un altul şi în America, şi în Australia, şi în Papa Noua Guinee şi în Marshall Islands. Aşa arată colegiile în care trebuie să se deplaseze, pentru a câştiga voturile românilor din străinătate, candidaţii care vor intra în cursa parlamentarelor. Guvernul a desenat pe glob astfel de şase colegii, însă sunt şanse mici ca un candidat să ajungă peste tot.


Marian Dan Mocanu, candidatul PSD pentru un post de senator în colegiul 1 ce cuprinde Europa şi Asia, spune că nu are cum să meargă în toate cele 75 de ţări înghesuite în colegiu. “Ne vom axa pe Italia (n.r. – ţara în care şi locuieşte) şi Spania unde sunt comunităţi foarte mari de români. În nici un caz nu voi ajunge în Asia. Este greu de făcut această campanie. Din punct de vedere al legii – introducerea votului uninominal, este un pas înainte, dar campania este foarte dificil de realizat şi, din acest punct de vedere, cred că legea ar trebui pe viitor refăcută”, ne-a declarat Mocanu. În lipsa deplasărilor în ţările de pe cele două continente, candidatul social-democrat a găsit soluţia de a se face cunoscut: prin internet. “Voi folosi internetul, voi trimite email-uri şi voi contacta organizaţiile româneşti pentru a obţine sprijinul acestora în promovarea mesajelor şi obiectivelor din programul meu”, spune Mocanu. “Este imposibil”, este de părere şi Marian Popescu, candidat al PSD pentru Camera Deputaţilor în colegiul UE, în care sunt prinse 34 de ţări. “Voi lua legătura cu asociaţiile de români existente în aceste ţări pentru a-mi face campanie. Încerc să ajung prin intermediul lor la români. Este foarte greu să merg peste tot. Dacă aş merge în toate ţările, ar fi ziua şi ţara şi s-ar termina cele 30 de zile de campanie”, se plânge Popescu, precizând că şi-a fixat ca ţintă a campaniei Spania, ţara în care locuieşte şi unde spune că există 650.000 de români cu drept de vot, plus Franţa şi Anglia, state în care şi-a propus să meargă pentru că au comunităţi mari de români.


CUM ALTFEL?
Deşi candidaţii se plâng de modul în care au fost delimitate colegiile din străinătate, Guvernul nu face un capăt de ţară din acest lucru. Secretarul de stat în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Victor Paul Dobre, spune că delimitarea s-a realizat pe criteriul geografic şi în funcţie de numărul estimat de alegători şi că aceasta a fost soluţia venită de la MAE. “Cum să facem altfel atâta timp cât delimitarea este la nivelul întregului glob?”, a reacţionat secretarul de stat, semnalându-i dificultatea candidaţilor de a se deplasa ditr-o parte în alta a lumii. Şi deputatul PSD Florin Iordache, membru în comisia de cod electoral, susţine că delimitarea colegiilor străine s-a făcut în funcţie de zona geografică. “S-a încercat ca în cele patru zone numărul alegătorilor să fie aproximativ egal. Într-adevăr, va fi foarte greu pentru candidaţi să se deplaseze, însă sunt convins că vor găsi soluţii pentru a-şi face cunoscut programul electoral”, ne-a declarat Florin Iordache.


DINCOLO E MAI SCUMP
În ceea ce priveşte cheltuielile de campanie, deşi au ţări de acoperit (şi nu un colegiu într-un judeţ) şi teoretic cheltuieli mari cu deplasările, legea nu le permite candidaţilor din străinătate să cheltuiască mai mult decât cei din ţară. Potrivit secretarului de stat Victor Paul Dobre, nu există diferenţe între plafoanele maxime ale candidaţilor de afară şi ale celor din ţară, astfel încât un aspirant la deputăţie nu poate să cheltuiască mai mult de 50.000 de euro, iar unul la calitatea de senator mai mult de 70.000 de euro.

Cu toate acestea, Marian Popescu, candidatul PSD în Europa şi Asia la Camera Deputaţilor, şi-a estimat bugetul la 100.000 de euro. “Una este să candidezi într-un colegiu în ţară, şi alta în străinătate. Pe mine, de exemplu, ca să merg la Madrid, mă va costa 1.000 de euro şi avionul şi cazarea”, spune Popescu, precizând că el doreşte să meargă în campanie pe strategia “din uşă în uşă” şi nu pe ceea ce fac politicienii români în ţară, adică “emisiuni tv şi concerte cu nu ştiu ce mari artişti ai poporului”.

Marian Mocanu, candidatul la Senat, nu şi-a făcut încă un calcul estimativ al cheltuielilor, dar ştie că “totul costă”.

 
COLEGII ŞI CANDIDAŢI
Pentru cele şase colegii din străinătate (două de senatori şi patru de deputaţi), şi-au nominalizat până acum candidaţi PSD şi PNL. Din partea social-democraţilor: Marian Popescu (Camera Deputaţilor, colegiul UE), Tudor Panţâru (Camera Deputaţilor, colegiul Europa de Est şi Asia), Dan Mocanu (Senat, colegiul Europa de Est şi Asia) şi Armand Schor (Camera Deputaţilor, colegiul Africa şi Orientul Mijlociu).

Liberalii au validat candidatura fostului premier Petre Roman în colegiul senatorial pentru românii din statele europene şi asiatice şi a Marianei Stoica, fost ambasador în Israel, pentru Camera Deputaţilor în colegiul cuprinzând Orientul Mijlociu, Asia şi Africa. Totodată, UDMR a anunţat că Bela Karoly, fostul antrenor al lotului olimpic de gimnastică din anii ‘70-’80, din care a făcut parte şi Nadia Comăneci, şi-a dat acordul de principiu pentru a fi candidatul Uniunii pentru colegiul uninominal de deputat din Statele Unite ale Americii.

 

Lansare la Milano

Pesediştii i-au lansat ieri, la Milano, la Teatrul San Babila, în prezenţa preşedintelui partidului Mircea Geoană şi a secretarului general Titus Corlăţean, pe candidaţii Dan Marian Mocanu la funcţia de senator în colegiul Europa-Asia şi pe Marian Popescu la cea de deputat în colegiul UE. “Un cuplu de succes, Marian de Italia şi Marian de Spania”, i-a prezentat Geoană pe cei doi candidaţi. El a promis că, dacă PSD va ajunge la guvernare, cine se va întoarce acasă va primi 20.000 de euro primă de instalare, iar 60% din împrumutul de la bancă pentru începerea unei afaceri va fi subvenţionat. În plus, Geoană a anunţat că PSD va insista pe lângă MAE să deschidă cât mai multe secţii de votare inclusiv la consulatele onorifice şi cât mai aproape de asociaţiile şi comunităţile mari de români.

Cei doi candidaţi şi-au prezentat şi ei oferta: Marian Popescu – scutirea de taxe şi impozite pentru românii care se întorc în ţară şi vor să-şi deschidă o afacere şi accesul copiilor români în şcolile publice din Spania, Marian Mocanu –  introducerea limbii române în şcolile din Italia unde învaţă copii români şi îmbunătăţirea imaginii României.

 

Bani de imagine de la Guvern

În această vară, Guvernul anunţa declanşarea unei campanii menite să îmbunătăţească imaginea românilor din Spania. Ea a fost demarată însă abia săptămâna trecută, la scurt timp după ce liberalii şi-au anunţat mai mult sau mai puţin oficial candidaţii pentru colegiile din străinătate. Campania vine după ce pe baza studiilor derulate de Agenţia pentru Strategii Guvernamentale (ASG), precum şi ca urmare a semnalelor de alertă privind intensificarea problemei de imagine a românilor în mass-media spaniolă. Ca urmare, conform lui Alfred Bulai, şeful ASG, Guvernul României a decis că este nevoie de un efort de comunicare pentru a corecta percepţia eronată şi generalizată la adresa cetăţenilor români. Un efort la care vor subscrie cu siguranţă şi candidaţii din aceste colegii.

Intitulată “Români în Europa”, campania reprezintă o investiţie de aproximativ 12,1 milioane de lei care va fi realizată de agenţia de publicitate Saatchi& Saatchi. Campania va prezenta poveşti ale unor români de rând, prezentate chiar de spanioli, unul din spoturi fiind “Hola, soy Rumano”. “Cercetările au reliefat faptul că singura soluţie viabilă la problema de imagine a românilor din Spania este cunoaşterea”, a mai explicat Bulai. Campania se va concentra în jurul mesajului “România pozitivă”, promovând o imagine de oameni cinstiţi şi harnici a imigranţilor români din Spania, care încearcă să-şi construiască, prin muncă, o viaţă mai bună. Guvernul va desfăşura o campanie

similară şi în Italia. În acest caz, contractul a fost obţinut de Playteam, iar valoarea lui este de peste 15,5 milioane de lei. Cele două companii au fost alese de ASG în urma unei licitaţii.

  • Gabriela Antoniu


• 75de ţări sunt cuprinse într-un colegiu pentru Senat

• 70de mii de euro: suma pe care, legal, un candidat la Senat poate să o cheltuiască în campania electorală

×