x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Certificatul Verde la muncă intră în linie dreaptă. Trei instituții, printre care și Avocatul Poporului, atrag atenția că se discriminează și se încalcă drepturi fundamentale

Certificatul Verde la muncă intră în linie dreaptă. Trei instituții, printre care și Avocatul Poporului, atrag atenția că se discriminează și se încalcă drepturi fundamentale

de Ion Alexandru    |    11 Noi 2021   •   07:10
Certificatul Verde la muncă intră în linie dreaptă. Trei instituții, printre care și Avocatul Poporului, atrag atenția că se discriminează și se încalcă drepturi fundamentale

PSD, PNL, UDMR și USR par decise să instituie, prin lege, obligativitatea prezentării Certificatului Verde tuturor salariaților din România, indiferent dacă aceștia lucrează la stat sau la privat. Legea, care a picat, luna trecută, în Senat, urmează să fie amendată până mâine, în comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, iar săptămâna viitoare ar putea fi adoptată de Plen. În ciuda unor avize și puncte de vedere juridice, exprimate în documente oficiale ale Consiliului Legislativ, ale Avocatului Poporului sau ale Consiliului Economic și Social. În toate aceste documente, se arată că și numai pentru o singură categorie profesională, cum era inițial propunerea, această măsură discriminează, încalcă dreptul la muncă, la viață privată și la integritate corporală, punând în imposibilitate anumite persoane de a realiza veniturile necesare pentru subzistență. În timp ce PNL, UDMR și USR doresc ca sancțiunea aplicabilă angajaților care nu se vaccinează sau nu se testează periodic pe banii lor să meargă până la desfacerea contractului de muncă, după 30 de zile, PSD admite doar suspendarea, eventual sine die, a acestui contract de muncă, până când salariatul este „convins” să se vaccineze sau să-și plătească testele, pentru a avea dreptul să muncească.

 

Propunerea legislativă privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar pe perioada stării de alertă pentru personalul din cadrul unor unități publice și private, mai pe scurt inițiativa legislativă prin care se încearcă introducerea obligativității prezentării Certificatului Verde la locul de muncă, picată în Senat, la data de 27 octombrie, a intrat în dezbaterea a nu mai puțin de șase comisii avizatoarea la Camerei Deputaților. Este vorba despre Comisia pentru Drepturile Omului, Culte și Problemele Minorităților Naționale, despre Comisia pentru Administrație Publică și Amenajarea Teritoriului, despre Comisia de Muncă și Protecție Socială, despre Comisia pentru Sănătate și Familie, despre Comisia Juridică și Imunități despre Comisia pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Naționale. Toate aceste comisii trebuie să depună raport, însă până mâine ele pot primi propuneri și amendamente.

De ce este important faptul că până mâine pot fi depuse amendamente? Deoarece, odată picată în Senat, forma amendată în comisiile senatoriale nu mai există, iar forma care a ajuns la Camera Deputaților – for decizional în acest caz, este cea inițiată de către cei nouă senatori și deputați de a PNL și UDMR, începând cu premierul interimar Florin Cîțu, și care viza condiționarea prezentării Certificatului Verde la locul de muncă doar în ceea ce privea personalul salariat al unităților sanitare de stat sau private, din cadrul IGSU sau al Inspectoratului General de Aviație al MAI, precum și al celor care lucrează în laboratoarele de analize medicale publice și private. 

Concret, forma inițială a aceste legi prevedea că toți acești salariați sunt obligați, pentru a putea să-și desfășoare activitatea profesională, să prezinte certificatul cu pricina, din care să rezulte fie că sunt vaccinați anti-Covid cu schema completă, fie că au trecut prin boală, fie că au rezultatul negativ al unui test RT-PCR. Salariații respectivi care nu prezintă acest certificat sunt suspendați automat din câmpul muncii pentru o perioadă de 30 de zile, după care, dacă nici atunci nu prezintă Certificatul Verde, sunt automat concediați, dacă lucrează la stat, sau pot fi concediați, dacă lucrează în privat. Testarea se face pe banii salariatului.

 

Două seturi de amendamente, depuse pe masa comisiilor avizatoare

 

Ei bine, dezbaterile la Camera Deputaților par să fie încheiate. De la personalul medical, parlamentarii vor să extindă această restrângere a dreptului constituțional la muncă pentru toți salariații din România, indiferent dacă lucrează la stat sau la privat. Ieri, USR, care pare cel mai vehement partid pro-certificat din Parlamentul României, a remis un comunicat de presă conform căruia  dorește „cu fermitate introducerea Certificatului Verde la locul de muncă (…) cu aplicarea nediscriminatorie pentru toți angajații”. Având în vedere scara largă de aplicare a acestei măsuri, vom propune o perioadă de 60 de zile de la intrarea în vigoare a legii. În cele 60 de zile, angajații își vor putea efectua sau completa schema de vaccinare, iar testarea regulată (de două ori săptămânal) va fi suportată integral de la bugetul statului. După finalul perioadei tranzitorii de 60 de zile, angajații care s-au vaccinat nu se vor mai testa. În caz contrar, testarea periodică va fi suportată din fonduri proprii ale angajatului. În cazul în care un angajat refuză testarea plătită din fonduri proprii, după perioada tranzitorie, există posibilitatea suspendării contractului de muncă al acestuia”, se arată în comunicatul USR.

Surse politice au dezvăluit, însă, și forma propusă de PSD, formațiune care, la Senat, a votat împotrivă, dar care, acum, este aproape identică cu cea a progresiștilor. Astfel, Certificatul Verde la muncă va fi pentru toată lumea care lucrează, fiind introdusă și testarea cu testele rapide sau testul pentru anticorpi. Se propune, de asemenea, o perioadă tranzitorie de două luni. Și aici, salariații care refuză să se vaccineze, dar și care refuză să-și plătească testele pot fi suspendați pentru o perioadă de 30 de zile, însă, în forma propusă de PSD, nu există posibilitatea desfacerii contractului de muncă. Însă suspendarea poate fi prelungită.

 

Fără social-democrați, adepții Certificatului nu strâng voturile necesare

 

Vinerea viitoare, această lege, cu amendamentele care urmează să fie analizate și aprobate, va ajunge, cel mai probabil, la vot în Plenul Camerei Deputaților. Aici, cei de care depinde vital soarta acestei legi sunt cei de la Partidul Social Democrat. Fără sprijinul socialiștilor, Certificatul Verde la muncă nu va trece de Parlament.

Fiind lege organică, inițiativa are nevoie de voturile a jumătate plus unul din toți deputații. Nu doar din cei prezenți. Ceea ce înseamnă 166 de voturi. În Camera Deputaților, PNL, UDMR și USR au, în acest moment, 154 de voturi. AUR, parlamentarii neafiliați ai lui Ludovic Orban și cei de la Minorităție Naționale au precizat că nu vor susține o asemenea lege. Fără cele 110 voturi ale PSD, legea este ca și picată. Chiar și în cazul în care nu va pica în Parlament, există șanse ca acest act normativ să pice la Curtea Constituțională. 

 

 

Avizul Consiliului Legislativ atrage atenția că legea încalcă principiul statului de drept

 

Oricare dintre cele trei variante – cea a inițiatorilor, cea cu amendamentele USR și cea cu amendamentele PSD, urmărește să condiționeze dreptul oricărei persoane de a se prezenta la locul de muncă, de prezentarea acestui certificat. Problema este că și doar în varianta inițială, care privea doar anumite categorii profesionale, are probleme de încălcare a drepturilor și libertăților fundamentale, fiind anihilată însăși esența acestor drepturi. Nu o spunem noi, ci cităm exact din avizele transmise la fișa acestei legi de către Consiliul Legislativ, de către Consiliul Economic și Social și de către Avocatul Poporului. 

În data de 18 octombrie 2021, Consiliul Legislativ a emis un aviz favorabil, însă cu observații. „Semnalăm că soluțiile cuprinse în propunerea legislativă au natura unor intervenții legislative implicite asupra mai multor acte normative, în ceea ce privește raporturile de muncă ale personalului vizat Legea 53/2003 (Codul Muncii), OUG 57/2019 (Codul Administrativ), Legea 25/2006 (Reforma în domeniul Sănătății), OUG 144/2008 (Exercitarea profesiei de medic generalist, a profesiei de moașă și a profesiei de asistent medical generalist) sau OUG 30/2007 (Organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne)”, se arată în acest punct de vedere. Iar semnalul făcea referire doar la categoriile de personal menționate în legea inițială. Acum, când regula se dorește a fi extinsă la toate categoriile profesionale, fără excepție, lucrurile deschid o adevărată Cutie a Pandorei, din punct de vedere legislativ.

Mai departe, Consiliul Legislativ precizează că „măsurile preconizate, în considerarea ratei scăzute de vaccinare anti-COVID și a interesului similar pentru aceasta în România, reflectate și la nivelul categoriilor profesionale vizate în proiect, au un evident impact social și influențează, totodată, prin încălcarea principiului respectării statului de drept, a principiului securității raporturilor juridice, al nediscriminării, dar nu numai, calitatea vieții, integritatea corporală sau chiar viața persoanelor vizate, care se pot afla în imposibilitatea obținerii veniturilor necesare traiului individual și al persoanelor aflate în întreținere, fiind private de mijloacele de subzistență”.

În documentul citat, se arată că „rațiunile obiective pentru care persoanele în cauză ar putea fi obligate să-și exercite dreptul fundamental la muncă numai pe baza Certificatului digital, în considerarea dreptului la viață și integritate corporală, sunt precizate într-o manieră sumară și neargumentată juridic. (…) În concluzie, se urmărește ca orice persoană angajată (…) care obține venitul necesar traiului personal și al familiei din întreținere să fie obligată să prezinte Certificatul digital al UE, pentru a continua activitatea la același angajator. Menționăm că restrângerea dreptului individual la muncă nu poate fi decât temporară și nu sine die, până la încetarea oricărei stări de alertă. Din proiect, rezultă că restrângerea dreptului la muncă va fi permanentă, deoarece măsurile propuse afectează chiar existența sau substanța dreptului”.

Culmea, acest punct de vedere al Consiliului Legislativ este contrar opiniei președintelui Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos, care declara, zilele trecute, pentru un post de televiziune, că „pe fond, însă, articolul 53, alineatul 1 din Constituție spune că statul poate limita drepturi fundamentale și libertăți cu scopul de a proteja sănătatea publică. Statul, când adoptă astfel de măsuri, își îndeplinește o obligație pozitivă constituțională, ia măsuri prin care protejează viața oamenilor. Iar dacă le ia cu acest scop și respectând anumite reguli de proporționalitate, aceste măsuri nu sunt discriminatorii, nu sunt neconstituționale”.

 

 

Patronatele și sindicatele, reunite în CES, dar și Avocatul Poporului critică, la rândul lor, măsurile propuse

 

În data de 21 octombrie, și Consiliul Economic și Social a emis avizele pe marginea acestui proiect de lege, în forma inițială, care nu prevedea introducerea obligativității Certificatului Verde pentru toți angajații din România. Partea patronală a avizat favorabil, însă cerea testarea periodică obligatorie și gratuită, „având în vedere faptul că vaccinarea nu împiedică transmiterea virusului în comunitate”.

Partea sindicală, însă, a avizat negativ proiectul, subliniind că „se instituie o discriminare între cei vaccinați cu un vaccin gratuit, plătit de stat, și cei care trebuie să-și plătească testarea pentru a-și putea desfășura activitatea profesională”. Se subliniază, în documentul citat, că „potrivit Strategiei de Vaccinare împotriva Covid-19, aprobată prin HG 1031/2020, în România, vaccinarea este voluntară (neobligatorie) și gratuită”. Sindicatele arată că „Legea 53/2003 privind Codul Muncii garantează că accesul la locul de muncă al persoanei încadrate nu poate fi condiționat de vaccinarea împotriva Sars-Cov-2”.

Aici, se indică inclusiv un punct de vedere al Avocatului Poporului, conform căruia „niciun angajat nu poate fi condiționat de către angajator să se vaccineze. (…) Vaccinarea este un act medical bazat pe consimțământul persoanei, iar impunerea vaccinării de către angajator se situează în afara cadrului legal”. Avocatul Poporului mai precizează că „soluțiile legislative care condiționează exercitarea dreptului la muncă, sub sancțiunea suspendării contractului individual de muncă, respectiv a încetării de drept a acestuia, reprezintă măsuri restrictive privind exercițiul dreptului la muncă, al egalității în drepturi și al asigurări normelor de protecție socială, fiind măsuri lipsite de proporționalitate, inadecvate scopului urmărit, abuzive și inaplicabile”.

×