Bucuria ei nu a durat decât 11 zile, deoarece, ieri, Înalta Curte de Casație și Justiție a declarat, în mod definitiv, constatarea stării de incompatibilitate și de conflict de interese a lui Clotilde Armand, aceasta din urmă pierzând și apelul în procesul pe care l-a intentat Agenției Naționale de Integritate. Această hotărâre pune Parlamentul României în imposibilitatea de a-i valida lui Clotilde Armand mandatul de senator, deoarece vine la pachet cu interdicția legală de a mai ocupa funcții sau demnități publice pentru o perioadă de trei ani.
„Respinge recursul declarat de recurenta-reclamantă Clotilde Marie Brigitte Armand împotriva sentinţei nr. 389 din 11 martie 2024 pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi recursul declarat de recurenta reclamantă împotriva aceleiaşi sentinţe, în ceea ce priveşte soluţia de respingere a cererii de sesizare a Curţii Constituţionale, ca nefondate”. Aceasta este hotărârea definitivă, pronunțată, ieri, în apel, de magistrații Secției de Contencios Administrativ și Fiscal de la Înalta Curte de Casație și Justiție.
La data de 30 aprilie 2024, fosta primăriță USR a Sectorului 1 din Capitală, Clotilde Armand, a atacat cu recurs, la Înalta Curte de Casație și Justiție, o hotărâre pronunțată în prima jumătate a lunii martie de către Curtea de Apel București, hotărâre prin care a fost validat un raport al Agenției Naționale de Integritate care arată că Armand s-a aflat în stare de incompatibilitate și în conflict de interese. Recursul formulat de aceasta la Înalta Curte a fost repartizat Secției de Contencios Administrativ și Fiscal și a avut ca obiect anularea raportului de evaluare al Agenției Naționale de Integritate.
Procesul a continuat chiar și după sesizarea CCR
Astfel, recursul înaintat și pierdut de Clotilde Armand are ca obiect desființarea Hotărârii nr. 389 din 11 martie 2024, pronunțată, pe fond, de Curtea de Apel București, hotărâre prin care magistrații au respins ca inadmisibilă cererea lui Clotilde Armand de sesizare a Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor articolului 25, alineatele 1, 3, 4 și 5 din Legea nr. 176/2010. Concret, Clotilde Armand dorea ca instanța să atace la Curtea Constituțională reglementările legale care specifică faptul că fapta persoanei cu privire la care s-a constatat că a emis un act administrativ cu încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective, în măsura în care prevederile acestei legi nu derogă de la aceasta sau dacă fapta nu întrunește elementele constitutive ale unei infracțiuni. De asemenea, Armand mai intenționa să aducă în discuția CCR și prevederea legală conform căreia fapta persoanei cu privire la care s-a constatat starea de incompatibilitate sau de conflict de interese constituie temei pentru eliberarea din funcție ori, după caz, constituie abatere disciplinară.
În schimb, Curtea de Apel București a admis cererea reclamantei de sesizare a Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor articolului 87, alineat 1, litera „k” din Legea 161/2003 și a articolului 25, alineat 2 din Legea 176/2010. Însă a respins cererea de suspendare a judecății cauzei până la pronunțarea Curții Constituționale pe aceste aspecte.
Raportul ANI a fost de neclintit în instanță
Importanța hotărârii Curții de Apel București din 11 martie 2024 a fost crucială pentru Clotilde Armand, deoarece instanța de fond a respins ca neîntemeiată contestația fostei primărițe USR a Sectorului 1 în contradictoriu cu pârâta Agenția Națională de Integritate.
Acțiunea de la Înalta Curte a fost la fel de importantă, deoarece Clotilde Armand risca, așa cum deja s-a întâmplat, după decizia definitivă, să rămână și fără mandatul de parlamentar. Asta pentru că, la data de 7 noiembrie 2022, Agenția Națională de Integritate a constatat existența conflictului de interese administrativ deoarece, în exercitarea atribuțiilor de primar al Sectorului 1, Clotilde Armand a semnat dispozițiile prin care s-a numit pe sine manager al proiectului „Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție”, finanțat din fonduri europene, și care au produs un folos material pentru sine în cuantum de 18.720 de lei, încălcând, astfel, prevederile articolelor 70, 71 și 76 din Legea nr. 161/2003. Cele cinci dispoziții reprezintă numirea în funcția de manager de proiect, precum și majorarea indemnizației lunare cu până la 30%. De asemenea, ANI a constatat și starea de incompatibilitate, deoarece, începând cu data de 18 februarie 2022, Clotilde Armand a exercitat simultan cu funcția de primar al Sectorului 1 și funcția remunerată de manager de proiect, nerespectând, astfel, dispozițiile articolului 87, alineat 1, litera „k” din Legea 161/2003.
Interdicție timp de trei ani de a mai ocupa funcții și demnități publice
Acest articol 87, alineat 1, litera „k” din Legea 161/2003 îi generează cel mai mare deranj lui Clotilde Armand. Asta, deoarece el prevede că „funcția de primar, de viceprimar, de primar general și de viceprimar al Municipiului București, de președinte și de vicepreședinte al consiliului județean este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcții publice, activități remunerate, în țară sau în străinătate, cu excepția funcției de cadru didactic sau a funcțiilor în cadrul unor asociații, fundații sau alte organizații neguvernamentale”.
Odată cu respingerea recursului, Clotilde Armand rămâne definitiv cu verdictul de incompatibilitate și de conflict de interese. Legislația este clară din acest punct de vedere, și anume că persoana față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori a stării de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică pe o perioadă de trei ani.
Clotilde Armand deschidea, așa cum am arătat mai sus, lista USR București la alegerile parlamentare, unde a fost aleasă pentru Senat. Articolul 7, alineat 2, litera „c” din Statutul deputaților și senatorilor prevede că „încetarea mandatului de deputat sau de senator datorită incompatibilității are loc la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care se respinge contestația la raportul Agenției Naționale de Integritate prin care a constatat existența stării de incompatibilitate”.
Problemele fostei primărițe USR nu se opresc însă aici. ANI a sesizat și Parchetul cu privire la săvârșirea de către Clotilde Armand a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane. În acest dosar, Clotilde Armand a și fost trimisă în judecată penală, are calitatea de inculpat și urmează să înceapă judecarea dosarului pe fond.