x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Cvorumul la referendum, eliminat de Autoritatea Electorală Permanentă

Cvorumul la referendum, eliminat de Autoritatea Electorală Permanentă

de Gabriela Antoniu    |    05 Sep 2012   •   17:08
Cvorumul la referendum, eliminat de Autoritatea Electorală Permanentă

Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a lansat in dezbatere publica proiectul de lege privind Codul electoral, institutia dorind sa fie adoptat in timp util, astfel incat acesta sa fie aplicat la alegerile pentru Parlamentul European din 2014. Proiectul de lege reprezinta o varianta elaborata la inceputul anului trecut si isi propune armonizarea legislatiei electorale din Romania prin adoptarea unei reglementari unice care sa creeze cadrul general pentru toate tipurile de alegeri si referendumuri. 'Proiectul va fi actuaconform evolutiei legislatiei, a jurisprudentei Curtii Constitutionale si a Biroului Electoral Central, urmand a fi completat si cu observatiile si propunerile societatii civile, ale autoritatilor publice cu atributii in domeniu, precum si ale partidelor politice“, se arata intr-un comunicat al AEP. Proiectul de lege se va afla in dezbatere publica timp de 30 de zile.

In varianta afisata pe site-ul AEP, proiectul legislativ nu conditioneaza validarea de cvorumul de participare la nici un tip de referendum – de demitere a presedintelui, de revizuire a Constitutiei si in probleme de interes national. In ultimele doua cazuri, proiectul Codului Electoral prevede ca 'rezultatul referendumului se stabileste in functie de majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga tara ale alegatorilor romani inscrisi in listele electorale“. In cazul referendumului pentru demiterea sefului statului, actul normativ prevede ca 'demiterea psedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga tara ale alegatorilor romani care au participat la referendum“. La referendumul din 29 iulie, in urma unei decizii a Curtii Constitutionale, aprobarea demiterii presedintelui a fost conditionata de prezenta la urne a cel putin jumatate plus unu din numarul alegatorilor inscrisi pe listele electorale permanente.

Se infiinteaza Registrul Electoral

Proiectul Codului Electoral prevede infiintarea unui registru special in care sunt inscrise persoanele care au implinit 18 ani. Este vorba despre Registrul Electoral, care va cuprinde date ale fiecarui alegator, de la nume si prenume pana la istoricul participarii la vot si mentiuni privind interdictiile. Registrul Electoral contine, dupa caz, datele si informatiile alegatorilor comunitari care voteaza la alegerile pentru Parlamentul European, respectiv la alegerile pentru autoritatile administratiei publice locale. Vor fi inscrise in Registrul Electoral persoanele care au dobandit cetatenia romana si au drept de vot, alegatorii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate care fac cereri in acest sens la misiunile diplomatice si oficiile consulare, pana cel mai tarziu cu 25 de zile inainte de data votarii; cetatenii cu drept de vot ai statelor membre ale Uniunii Europene, altele decat Romania, care au domiciliul sau resedinta in Romania si care au facut cereri de inscriere in Registrul Electoral in vederea exercitarii dreptului de vot la alegerile pentru Parlamentul European, pana cel mai tarziu cu 60 de zile inaintea datei votarii; cetatenii cu drept de vot ai statelor membre ale Uniunii Europene, altele decat Romania, care au domiciliul sau resedinta in Romania.

Orice modificare a datelor si informatiilor continute de Registrul Electoral (actualizare) se realizeaza numai de Autoritatea Electorala Permanenta, pe baza documentelor prezentate de persoana interesata sau comunicate de autoritati. Aceste autoritati sunt: Ministerul Administratiei si Internelor prin Directia Nationala de Evidenta a Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, prin Directia Generala de Pasapoarte si prin Oficiul Roman pentru Imigrari; Institutul National de Statistica; Autoritatea Nationala pentru Cetatenie; instanta judecatoreasca; primarii si misiunile diplomatice si oficiile consulare prin Ministerul Afacerilor Externe. Legea stabileste atributii pentru fiecare dintre institutiile amintite. Astfel, Directia Nationala de Evidenta a Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date comunica AEP situatia persoanelor care urmeaza sa implineasca 18 ani pana la data votarii inclusiv; situatia alegatorilor cu domiciliul in Romania care au decedat; situatia eliberarilor de noi acte de identitate, precum si a modificarilor de domiciliu si de resedinta. Directia Generala de Pasapoarte comunica AEP situatia alegatorilor care si-au stabilit domiciliul in strainatate, iar Oficiul Roman pentru Imigrari, situatia cetatenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene care au cel putin 18 ani. Totodata, Institutul National de Statistica comunica numarul locuitorilor pe unitati administrativ-teritoriale si pe grupe de varsta; Autoritatea Nationala pentru Cetatenie comunica situatia persoanelor care au dobandit cetatenia romana si cea a persoanelor care si-au pierdut cetatenia romana; instantele judecatoresti comunica situatia persoanelor care au fost condamnate la interzicerea drepturilor electorale, precum si a alegatorilor carora li s-a ridicat interdictia; primarii comunica situatia schimbarilor de nume si situatia alegatorilor care au decedat, iar MAE comunica situatia cetatenilor romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate care au facut cereri de inscriere in Registrul Electoral cu adresele lor din strainatate.

Listele electorale

Proiectul de lege pastreaza si lista electorala. Potrivit actului normativ, aceasta este un document autentic care atesta posibilitatea exercitarii dreptului de vot la scrutinul pentru care a fost intocmita si care cuprinde alegatorii arondati unei sectii de votare. Lista electorala este structurata in trei parti, dupa cum urmeaza: partea I cuprinde alegatorii romani inscrisi in Registrul Electoral; partea a II-a cuprinde alegatorii comunitari inscrisi in Registrul Electoral; partea a III-a cuprinde alegatorii omisi din partea I sau a II-a, dupa caz, care au dreptul de a fi inscrisi in lista electorala, precum si membrii biroului electoral al sectiei de votare, operatorii de calculator, personalul de paza voteaza la sectia de votare unde isi desfasoara activitatea in masura in care au domiciliul pe raza teritoriala a circumscriptiei electorale sau colegiului uninominal pentru care au loc alegerile sau referendumul. Actul normativ da posibilitatea alegatorilor de a solicita in scris primarilor sau AEP, pana cu cel mult 25 de zile inaintea datei votarii,sa fie inscrisi in lista electorala a altei sectii de votare decat cea unde au fost arondati conform domiciliului.

×