POLITIC
Incepand de maine, timp de 30 de zile, Romania intra in campanie
electorala pentru alegerile parlamentare si prezidentiale care vor avea loc la 28 noiembrie. Campania electorala se va incheia la 27 noiembrie, ora 7:00.
ANIELA NINE, CARMEN VINTILA
Fata de cele din 2000, alegerile generale din acest an se vor desfasura dupa noi reguli, fiind adoptate in acest sens alte acte normative care reglementeaza alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, precum si a presedintelui Romaniei. De asemenea, este ultima data cand partidele si candidatii lor la Presedintie vor avea campanie electorala comuna. Din 2007, scrutinul parlamentar va avea loc separat de cel prezidential, noua Constitutie prelungind la cinci ani mandatul sefului statului, incepand chiar cu alegerile din noiembrie.
MANIFESTARI. In aceasta perioada, candidatii, partidele politice si aliantele, dar si cetatenii au dreptul sa-si exprime opiniile in mod liber si fara nici o discriminare prin mitinguri, adunari, marsuri, precum si prin intermediul presei scrise si audiovizuale. Dar organizarea unor astfel de manifestari se poate face numai cu autorizarile prevazute de lege. In timpul campaniei electorale li se asigura candidatilor in mod nediscriminatoriu spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii, spatii care pot fi amplasate la sediul primariei, in
case de cultura etc. pentru care trebuie sa plateasca cheltuielile de intretinere. Pot fi folosite pentru intalnirile cu alegatorii spatiile din scoli si universitati, dar in afara programului de invatamant.
SCOP. Conform legii, campania electorala, prin serviciile de programe audiovizuale, publice si private, trebuie sa serveasca urmatoarelor interese generale:
ale electoratului, de a primi informatii corecte, astfel incat sa isi poata exercita dreptul la vot in cunostinta de cauza;
ale partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale, organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si candidatilor de a se face cunoscuti si de
a-si prezenta platformele, programele politice si ofertele electorale;
ale radiodifuzorilor, de a-si exercita drepturile si responsabilitatile care decurg din profesiunea de jurnalist.
AFISAJ. Primarii sunt obligati ca, pana la inceperea campaniei electorale, sa stabileasca locuri speciale pentru afisaj electoral, tinand seama de numarul partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care declara ca depun liste de candidati si al persoanelor care declara ca sunt candidati in alegeri ca independenti. Tot primarii trebuie sa asigure ca locurile speciale de afisaj sa fie situate in piete, pe strazi si in alte locuri publice frecventate de cetateni, fara stanjenirea circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile respective. In prealabil, primarii sunt obligati sa asigure inlaturarea oricaror afise, inscrisuri si insemne ramase de la campaniile electorale precedente. Legea prevede ca locurile de afisaj sa fie utilizate doar de partidele sau candidatii care participa la alegeri si le impune acestora sa utilizeze aceste spatii astfel incat sa nu impiedice folosirea lor si de catre alti candidati.
RESTRICTII. Afisajul electoral in alte locuri decat cele stabilite este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor. Legea mai restrictioneaza la unul numarul de afise pentru fiecare candidat care pot fi amplasate intr-un asemenea spatiu.
Un afis electoral amplasat in locurile prevazute nu poate depasi dimensiunile de 500 mm o latura si 300 mm cealalta latura, iar cel prin care se convoaca o reuniune electorala, 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura.
Sunt interzise afisele electorale care combina culorile astfel incat sa evoce drapelul Romaniei, al altui stat sau al unei organizatii internationale. Fac exceptie partidele politice care sunt membre ale unor organizatii politice internationale, acestea putand utiliza semnul organizatiei respective ca atare sau intr-o combinatie specifica.
Sunt interzise afisele electorale care prin continutul lor aduc acuzatii cu caracter calomnios la adresa autoritatilor publice, partidelor politice sau candidatilor in alegeri.
Organele de ordine publica sunt obligate sa asigure integritatea panourilor si a afiselor electorale.
PEDEPSE. Afisarea mijloacelor de propaganda electorala in alte locuri decat cele permise de lege se sanctioneaza cu amenda de la trei milioane la cinci milioane de lei. De asemenea, continuarea propagandei electorale dupa incheierea campaniei electorale se plateste cu o amenda cuprinsa intre sapte milioane si zece milioane de lei.
CAMPANIA LA TV. Potrivit legii, in cadrul campaniei electorale pentru alegerile generale, la radio si tv vor fi admise doar trei tipuri de emisiuni la care sa participe candidatii: emisiuni electorale, emisiuni informative si dezbateri electorale. Timpii de antena vor fi repartizati formatiunilor politice astfel: 75% partidelor parlamentare, proportional cu ponderea in Parlament, si 25% partidelor neparlamentare care au depus liste de candidati in circumscriptia electorala in care se afla postul. Muzicienii si sportivii care candideaza sau reprezinta partide politice nu vor mai putea sa apara decat in cele trei tipuri de emisiuni sau intr-un context care tine strict de functia pe care o detin.
SONDAJE. In cazul prezentarii de sondaje de opinie cu continut electoral, acestea trebuie insotite de urmatoarele informatii:
denumirea institutiei care a realizat sondajul;
data sau intervalul de timp in care a fost efectuat sondajul si metodologia utilizata;
dimensiunea esantionului si marja maxima de eroare;
cine a solicitat si cine a platit efectuarea sondajului.
PRESEDINTIE. Aceleasi prevederi privind organizarea campaniei elctorale se aplica si in cazul alegerilor pentru presedinte. O prevedere speciala din legea pentru alegerea presedintelui este cea conform careia presedintele in functie poate participa la campania preziden- tiala a partidului sau a aliantei politice care l-a propus sau care ii sustine candidatura.
CURSA PREZIDENTIALA
Primul care si-a inregistrat candidatura pentru functia suprema in stat la BEC a fost presedintele PSD, Adrian Nastase , care a depus doua milioane de semnaturi. El fost urmat de candidatul Aliantei D.A.,Traian Basescu, care a depus 1,5 milioane de semnaturi, si de presedintele PRM, Corneliu Vadim Tudor, aceasta fiind si ordinea in care vor figura pe buletinele de vot. Vadim a precizat ca a depus la BEC 330.000 de semnaturi. Candidatul independent Gheorghe Dinu a adus si el la BEC 297.000 de semnaturi ale sustinatorilor sai, iar presedintele PNG, George Becali, 298.000 de semnaturi. Presedintele UDMR, Marko Bela, si-a depus si el candidatura pentru alegerile prezidentiale, prezentand la BEC liste cu semnaturile a peste 268.000 de sustinatori. Si Marian Milut, candidatul AP la Presedintie, si-a inregistrat la BEC candidatura pentru functia de sef al statului si a precizat ca a prezentat la BEC liste cu semnaturile a circa 370.000 de sustinatori. Termenul-limita pentru depunerea candidaturilor atat pentru Parlament, cat si pentru Presedintie este 29 octombrie, ora 24:00.
MASURI DE ORDINE PUBLICA
Pentru organizarea si desfasurarea in siguranta a alegerilor generale, Ministerul Administratiei si Internelor a elaborat un plan de masuri care va fi adaptat de fiecare comandant de unitate in parte, in functie de problemele din fiecare judet. Astfel, in timpul mitingurilor si adunarilor electorale, ordinea publica va fi asigurata de politisti, jandarmi si alte cadre. De asemenea, fortele de ordine vor avea grija de siguranta delegatiilor partidelor politice, iar in traseele de patrulare ale echipajelor mixte de jandarmi si politisti vor include si locurile de afisaj electoral, pentru a preveni distrugerea sau deteriorarea materialelor de informare.
MITA ELECTORALA
Candidatii la alegeri vor putea oferi in timpul campaniei materiale de propaganda electorala, legea precizand, in acest sens, ca nu intra in categoria mitei electorale bunurile cu valoare simbolica, inscriptionate cu insemnele partidului respectiv. Ca urmare, membrii BEC au stabilit ca nu pot fi considerate bunuri date ca mita electorala tricouri, esarfe, fulare si alte obiecte asemanatoare inscriptionate cu insemnele partidului sau cele continand insemne ori fotografii ale candidatilor si a caror valoare este mai mult simbolica (insigne, ecusoane, fanioane, stegulete). Potrivit BEC, prin bunuri care nu pot fi date in campania electorala se inteleg acele obiecte care au o valoare economica semnificativa, precum si marfuri de utilitate, alimentare sau nealimentare. Conform Legii alegerilor parlamentare, "promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri sau de alte foloase in scopul determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de candidati ori un anumit candidat, precum si primirea acestora de catre alegator in acelasi scop, constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la sase luni la cinci ani".