Proiect inedit pentru creșterea numărului de persoane care să accepte vaccinarea anti-COVID adoptat de Guvernul Cîțu. Pe lângă tichetele de masă de 100 de lei, persoanele care se „imunizează” cu schemă completă se pot înscrie, pe un site guvernamental, la „Loteria de vaccinare”, care va fi organizată de Loteria Română. Iar acest lucru nu vizează doar anul în curs, ci este o operațiune anuală, conform unei ordonanțe simple prin care a fost modificată și completată Legea 55/2020. Această lege este singurul act normativ în baza căruia Executivul poate declara și prelungi starea de alertă la nivel național. Ceea ce înseamnă că, odată bugetată această Loterie, ea va continua și anul viitor, doar dacă există starea de alertă de pandemie SARS-CoV-2. Starea de alertă există, în România, din luna mai a anului 2020, după ce, anterior, alte două luni s-au aflat sub spectrul stării de urgență, decretată de președintele României. Iar, pentru ca povestea să fie completă, de „Loteria vaccinării” se vor ocupa, conform ordonanței, două ministere controlate, în prezent, de USR-PLUS și de un serviciu de informații. Este vorba despre Ministerul Economiei, despre Ministerul Sănătății și despre Serviciul de Telecomunicații Speciale. Iar înscrierea la această loterie se face pe un site guvernamental.
Măsurile adoptate în baza Legii 55/2020, privind combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, în baza căreia Guvernul prelungește, lunar, încă din luna mai a anului trecut, starea de alertă la nivel național, vor continua în România încă o perioadă îndelungată. Sunt slabe șansele ca această stare de alertă să fie ridicată cel puțin un an de acum înainte. Ipoteza-șoc reiese dintr-o Ordonanță adoptată de Guvernul Cîțu, în penultima zi a lunii august, prin care a fost modificată legea adoptată de Parlament și a fost introdusă o modalitate inedită de a determina oamenii să-și administreze dozele de vaccin anti-COVID-19.
În premieră, Cabinetul Cîțu deschide așa-zisa „Loterie pentru vaccinare”, implicând, în acest proces, sume bugetare și instituții publice ale statului, cum ar fi Ministerul Economiei, Compania Națională Loteria Română și Serviciul de Telecomunicații Speciale. Iar dacă anul acesta prima extragere va avea loc în cursul lunii noiembrie, în actul normativ la care ne referim se vorbește despre fonduri bugetare alocate anual de Guvern pentru organizarea unor extrageri multiple în cadrul acestei „Loterii pentru vaccinare”. De remarcat este că Legea 55/2020, modificată prin această ordonanță, conține măsuri care pot fi implementare numai dacă România se află în stare de alertă epidemiologică. Iar pregătirile pe care Executivul le face pentru organizarea anuală a unei astfel de loterii demonstrează că starea de alertă va continua, cum se spune în popor, mult și bine.
Loteria Română suportă cheltuielile privind organizarea și extragerile
Astfel, pe 30 august, Guvernul a adoptat Ordonanța simplă nr. 19/2021, prin care, printre altele, se introduce în textul Legii 55/2020, un nou articol, cu numărul 21 indice 3. Conform acestuia, se aprobă organizarea Loteriei de vaccinare, ca măsură pentru încurajarea vaccinării. Loteria de vaccinare constă în acordarea de premii în bani persoanelor cu schema completă de vaccinare. Dincolo de ambiguitatea acestei definiții, deoarece nu se precizează dacă schema completă înseamnă două doze, trei sau mai multe, lucrurile sunt, pe fond, de noaptea minții.
În ordonanță, se arată că premiile în bani acordate astfel se supun regimului fiscal aferent veniturilor din premii, respectiv ele se impozitează cu o cotă de 25 la sută. Iar Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, aflat în portofoliul USR, prin Claudiu Năsui, stabilește „fondul anual” de premiere pentru Loteria de Vaccinare, precum și repartizarea acestuia. Fond anual, adică nu doar pentru anul în curs.
Mai departe, extragerile sunt organizate de Compania Națională Loteria Română SA. Ele sunt organizate în prezența unei Comisii pentru supravegherea efectuării extragerilor, comisie din care fac parte câte un reprezentant al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, al Ministerului Sănătății (ambele ministere fiind controlate de USR-PLUS), respectiv al Companiei Naționale Loteria Română SA. Vor fi respectate, spune ordonanța, prevederile Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului, din 26 aprilie 2016, privind protecția datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/47/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).
Cine nu-și revendică premiul în 30 de zile, îl pierde
Desfășurarea de forțe pentru organizarea acestui joc de noroc prin care românii ar trebui să se înghesuie să se vaccineze se anunță una incredibilă. Conform actului normativ, rezultatele extragerilor sunt completate într-un proces-verbal, care se transmite Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerului Sănătății, „în prima zi lucrătoare după data extragerii”.
Interesant este și termenul până la care se pot ridica aceste premii inedite. În primul rând, se specifică faptul că toate costurile aferente organizării și desfășurării extragerilor sunt suportate de Compania Națională Loteria Română. Iar revendicarea premiilor se face în termen de maximum 30 de zile de la data extragerii, „acest termen reprezentând termenul de decădere din dreptul de a revendica premiul”. Plata câștigurilor se face de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, prin Compania Națională Loteria Română SA, în maximum 60 de zile de la expirarea termenului de revendicare a premiilor.
Ministerul Economiei pune la bătaie banii. Prin virări de credite de angajament, anual
Așa cum reiese din textul modificărilor operate de Guvern, prin această ordonanță la Legea 55/2020, nu există niciun dubiu că Loteria de vaccinare, „ca mijloc de impulsionare a vaccinării, devine un proiect anual și nu se rezumă doar la anul 2021. Ceea ce deschide o perspectivă cel puțin interesantă, ca să nu spunem mai mult.
Pentru anul în curs, actul normativ arată că suma necesară pentru asigurarea fondurilor de premiere pentru Loteria de vaccinare se asigură prin virări de credite de angajament și credite bugetare, cu încadrarea în bugetul aprobat al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.
Mai mult, plățile aferente acestor cheltuieli sunt asigurate din capitolul acțiuni generale, economice, comerciale și de muncă din această lege.
Nu doar faptul că se organizează o asemenea loterie este neobișnuit sau că se alocă fonduri bugetare consistente pentru convingerea oamenilor să se vaccineze, ci și modul în care cei care doresc să participe la această chestiune se pot înscrie.
Aflăm, din articolul nou introdus în Legea 55/2020, că persoanele cu schemă completă de vaccinare (din nou, nu se definește exact ce înseamnă acest lucru), după emiterea certificatului de vaccinare, pe baza numelui, a prenumelui și a Codului Numeric Personal (CNP) se pot înscrie, pentru participarea la Loteria de vaccinare, pe o adresă de internet a… Guvernului. Respectiv, la https://certificat-covid.gov.ro.
Condițiile de înscriere pe acest site guvernamental urmează să fie stabilite prin ordin comun al ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, al ministrului Sănătății, dar și al directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale. Iar înscrierea reprezintă, spune ordonanța, acordul persoanei pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste date sunt prelucrate și utilizate de Ministerul Sănătății, de Compania Națională Loteria Română SA și de Serviciul de Telecomunicații Speciale.
Tichete de masă de 100 de lei, la centrul de vaccinare. Acestea se completează la fața locului
Nu doar bani din jocuri de noroc sunt aruncați de la bugetul de stat pentru campania de vaccinare, ci și alte forme de fonduri guvernamentale. Astfel, în aceeași ordonanță, se introduce noțiunea conform căreia persoanele care se vaccinează împotriva COVID-19 cu schemă completă de vaccinare beneficiază de o alocația de bani, în valoare de 100 de lei, sub forma unor tichete de masă pe suport de hârtie.
Iar textul lasă calea deschisă oricărui scenariu. „Tichetele de masă vor putea fi emise fără datele personale ale beneficiarilor, acestea urmând a fi completate la momentul distribuirii acestora”, se arată în actul normativ. Cheltuielile aferente acestor tichete se suportă din bugetul Ministerului Sănătății și reprezintă venit neimpozabil pentru persoanele fizice. Tichetele se achiziționează de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București și se distribuie centrelor de vaccinare, cabinetelor medicilor de familie și ambulatoriilor de specialitate.
Prin aceeași ordonanță, Guvernul a modificat și OUG 68/2021 privind aprobarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului verde al Uniunii Europene privind COVID-19, pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei. Se introduce, astfel, „aplicația mobilă Ceck DCC” pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatelor, prin verificarea codului QR de pe aceste certificate.
Pentru validarea identității titularului de certificate sunt utilizate și certificatele de testare (48 de ore pentru testele antigen rapide și 72 de ore pentru testele RT-PCR), în cazul celor nevaccinați sau netrecuți prin boală.