Este vorba despre o OUG din 2022 care ar fi trebuit completată cu o listă a produselor și serviciilor expuse fenomenului de speculă, listă în absența căreia legea nu poate fi aplicată.
„FACIAS a formulat o plângere prealabilă față de Guvernul României, semnalând gravele consecințe ale nerespectării prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 84/2022 privind combaterea acțiunilor speculative și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Scopul acestei ordonanțe, așa cum este descris în nota de fundamentare, este de a crea un cadru legislativ solid care să protejeze consumatorii și să asigure o funcționare echitabilă a pieței interne. Este menită să preîntâmpine majorările nejustificate de prețuri și să remedieze disfuncționalitățile pieței în situații de criză. În ciuda importanței sale, și chiar dacă OUG a fost publicată în Monitorul Oficial al României la data de 20 iunie 2022, obligațiile Guvernului de a stabili și defini produsele sau serviciile esențiale expuse riscului speculativ, nu au fost puse în practică, deși legea spune că normele de aplicare ar trebui să existe”, spune FACIAS într-un comunicat de presă.
FACIAS amintește de situațiile întâlnite recent, în pandemie, care au evidențiat riscurile concrete în situațiile de criză, atunci când cererea pentru anumite produse a crescut foarte mult, odată cu ea și prețurile.
„În cadrul unor situații excepționale, cum a fost pandemia de exemplu, consumatorii români sunt expuși riscurilor economice și posibilelor acțiuni speculative. La momentul pandemiei, când cererea a devenit foarte mare, stocurile s-au epuizat rapid. Vorbim de produse care asigură nevoile de bază. Profitând de acest lucru, mulți comercianți au stabilit niște prețuri aberante pentru alimente sau produse necesare zi de zi, fapt ce a pus o presiune extraordinară pe consumatori. Este un scenariu la care ne putem aștepta oricând, având în vedere contextul social și economic pe care îl traversăm. Putem vedea costul dublat pentru ulei, făină, benzină sau hârtie igienică. În acest context, transparența și colaborarea dintre principalele instituții ale statului nu sunt doar opționale, ci esențiale. FACIAS atrage atenția că nici mecanismul de colaborare dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Consiliul Concurenței, așa cum este prevăzut în Art. 4 alin. 2 al OUG nr. 84/2022, nu a fost elaborat. Fără un asemenea mecanism de colaborare instituțiile nu vor putea să răspundă prompt într-o situație de criză, iar consumatorii rămân expuși în fața posibilelor abuzuri”, subliniază FACIAS.