Cu siguranță, ați auzit de deputatul Georgian Pop, fost membru al PSD și fost șef al Comisiei parlamentare de control a activității SRI, a cărui ultimă ințiativă legislativă a făcut furori. Este vorba despre un proiect de lege, inițiat de Pop, prin care se dorea reglementarea acordării unui concediu de trei zile pentru divorț. Nu este inedităă doar inițiativa și nici faptul că ea a fost respinsă, la sfârșitul anului trecut, de Senat, ci de-a dreptul spectaculos este conținutul avizelor negative pe care Guvernul, Consiliul Legislativ și Consiliul Economic și Social le-au pronunțat în legătură cu acest proiect de lege.
Concret, în 8 octombrie 2018, deputatul Georgian Pop a înaintat proiectul de lege privind acordarea de concediu plătit pentru divorț, la care a atașat o expunere de motive, în care spune, printre altele, că “se impune ca statul să acorde o atenție sporită persoanelor care trec printr-un astfel de eveniment familial” și că el, ca parlamentar, consideră “ca oportună și necesară oferirea de sprijin salariaților care trec prin trauma desfacerii căsătoriei, prin acordarea unui concediu pentru divorț de trei zile, plătit. Prin aceasta, statul poate ajuta la diminuarea efectelor negative ale divorțului”.
Mai mult, deputatul care a propus această reglementare susținea, în Expunerea de motve, că “indiferent de modul ales pentru a le folosi (cele trei zile libere plătite – n. red.), persoanele care divorțează trebuie să aibă dreptul la zile libere plătite, fără a le fi afectate zilele de concediu, având în vedere că trec printr-un eveniment familial deosebit”. Pop face referire și la anumite analize ale Institutului Național de Statstică, potrivit cărora, în România, din 1990, rata divorțului diferă ca număr total al căsătoriilor. “Într-un an, numărul total al divorțurilor este în medie de 25 la sută, mai exact, în ultimele două decenii, aproximativ una din partu căsători s-a sfârșit prin divorț”.
Respinsă de Senat, în 18 februarie 2019 inițiativa privind concediul pentru divorț a fost înaintată la Biroul Permanent al Camerei Deputaților, la 25 februarie. Însă actul fusese deja înaintat, chiar din 8 octombrie anul trecut, de Georgian Pop, și la Camera Deputaților.
Avizele negative, motivate genial
Ca orice proiect de lege, și inițiativa lui Georgian Pop a luat calea avizelor. Una dintre instituțiile care a trebuit să se pronunțe pe acest proiect a fost Consiliul Legislativ. Care, la 15 noiembrie 2018, a avizat negativ, într-un răspuns genial. Consiliul semnalează că expunerea de motive semnată de Pop “nu respectă structura instrumentului de prezentare și motivare, neprezentând în mod sistematizat și clar insuficiențele reglementărilor în vigoare”. De asemenea, Consilul Legislativ subliniază că, în aceeași Expunere de motie, “se arată că «în prezent, legislația prevede că pentru decesul soțului sau a unei rude (…) salariații au dreptul legal la 3 zile de concediu plătit», deși afirmația este parțial eronată, deoarece de concediu plătit pentru evenimente familiale deoebite beneficiază, potrivit legii, la momentul de față, numai personalul plătit din fonduri publice”.
Consiliul Legislativ arată, în avizul negativ, că, “dacă divorul este considerat un eveniment familial deosebit, în mod firesc, mai întâi și simultan, ar trebui reglementată prin lege acordarea de zile libere și pentru alte evenimente familiale, cum ar fi căsătoria angajatului sau a unui copil, nașterea copiilor (…)”. Însă, cel mai interesant paragraf al acestui aviz este acela în care Consiliul semnalează că “textele redactate din prezenta propunere nu sunt redactate într-o manieră de natură să permită înțelegerea, interpretarea și aplicarea soluțiilor normative preconizate”. Mai mult, se arată că “actele normative trebuie redactate într-un limbaj și stil juridic specific normativ, concis, sobru, clar și precis, fără pasaje obscure sau echivoce. Nu se folosesc termeni cu încărcătură afectivă”, și exemplifică prin faptul că, în proiectul lui Georgian Pop, „sunt folosite expresii improprii, cum ar fi «cei care au divoţat», «indemnizaţia se plăteşte din fondul salarial al unităţii şi este egală cu salariul corespunzător perioadei respective », «copie a documentului definitiv», «concediul pentru divorţ se acordă în scopul venirii în sprijinul celor care trec prin această situaţie pentru acomodarea la noua situaţie din viaţa lor»”.
Nu în ultimul rând, Consiliul Legislativ arată că, “din redactarea articolului 4 rezultă că o persoană poate beneficia de concediu pentru divorț, indiferent de durata căsătoriei (poate fi și o zi)”.
Dăncilă: Proiectul nu se fundamentează științific
În punctul de vedere al Guvernului, semnat de premierul Dăncilă, se arată, de asemenea, că inițiativa legislativă a lui Georgian Pop nu este oportună. “Era necesar să se facă referire în mod expres la certificatul eliberat de ofițerul de stare civilă sau de notarul public și la hotărârea judecătorească pirn care s-a pronunțat divorțul”, arată primul ministru. Mai mult, Guvernul apreciză că “afirmația potrivit căreia «prin oferirea unui concediu plătit pentru divorţ de 3 zile, statul poate ajuta la diminuarea efectelor negative ale divorţului»
La rândul său, Consiliul Economic și Social (CES) a avizat negativ proiectul, arătând că “propunerea nu se justifică, întrucât persoanele trecute prin divorț ar necesita mai degrabă consiliere psihologică, recompensa prin acordarea de zile libere nefiind oportună”.
A demisionat din PSD
Georgian Pop a condus, până la alegerile parlametare din decembrie 2016, Comisia comună a Senatului și a Camerei Deputaților pentru controlul activității SRI, fiind suspectat în mediul politic și jurnalistic, că este un apropiat al fostei conduceri a serviciului secret intern. Doctor în sociologie, din 2009, la Universitatea București, Pop a fost membru al PSD și este parlamentar începând cu anul 2008. A demisionat din partidul condus de Liviu Dragnea în cursul lunii februarie și s-a alăturat Partidului Pro România, condus de fostul premier, Victor Ponta.
Odată cu plecarea din PSD, Georgian Pop a fost înlocuit și din funcția de secretar al Biroului Permanent al Camerei Deputaților, precum și din calitatea de membru al Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, în prezent fiind membru în Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice.