Cum numarul mandatelor de primari disponibile e mult mai mic decat cel al candidatilor, iar fiecare vot conteaza, partidele sunt nevoite sa arunce in lupta tot arsenalul de care dispun pentru a cuceri puterea.
SILVIU SERGIU, MONICA IORDACHE, OANA STANCU, DANA PICIU
Pentru conducerea celor 3.193 localitati ale tarii se anunta o batalie apriga. Desi mai este timp pana la expirarea termenului pentru depunerea candidaturilor (8 mai), partidele parlamentare si-au stabilit deja numarul candidatilor care se vor bate pentru un mandat de primar: PSD - 3.193, PNL - 3.190, PD - 3.100, PUR - 3.100, UDMR - 300. Acestora li se adauga PRM care va arunca si el in lupta
electorala 3.100 de candidati. O parte din ei, vizand primariile marilor orase, au fost lansati deja oficial. Printre acestia se numara Dumitru Dragomir pentru Primaria Bucurestiului, deputata Daniela Buruiana, primaria Sectorului 1, deputatul Nicu Vasilescu, primaria Sectorului 4, viceprimarul Petre Petrisor la Timisoara, senatorul Dan Rahau la Constanta, Gheorghe Funar la Cluj, senatorul Nicolae Iorga la Brasov, Mihai Dragu la Craiova, Constantin Neculau la Iasi, senatorul Ion Honcescu la Suceava, Nicolae Ilina la Pitesti.
Cea mai usoara misiune pare sa o aiba UDMR, datorita atat prealegerilor, cat si a faptului ca partidele parlamentare, cu exceptia PNL, nu depun candidaturi in judetele cu populatie majoritara de etnie maghiara.
Fara opulenta
Decis sa se mentina la putere inca patru ani, PSD acorda o atentie sporita imaginii sale si a a dezvoltat, de-a lungul timpului, o intreaga strategie pentru castigarea bunavointei si, bineinteles, a voturilor populatiei. Campania de seducere a alegatorilor a debutat inca de acum un an, cand conducerea partidului de guvernamant a lansat o ampla actiune in cadrul careia cuvintele de ordine ar putea fi âJos opulenta!". Secretarul general al PSD, Dan Matei Agathon, a anuntat atunci o serie de reguli pe care membrii partidului sau va trebui sa le respecte in perioada care a mai ramas pana la alegeri, in asa fel incat PSD sa nu para o formatiune de nababi, care afiseaza o opulenta ce sfideaza restul populatiei.
Agathon le-a recomandat in special liderilor din teritoriu sa nu poarte ghiuluri din aur masiv la intalnirile cu electoratul si sa renunte la limuzinele luxoase atunci cand se deplaseaza prin circumscriptia electorala.
Jos kilogramele in plus!
O a doua decizie menita a cosmetiza imaginea partidului de guvernamant ar putea fi intitulata operatiunea âJos kilogramele in plus!". Pentru ca alegatorii nu au o parere prea buna despre politicienii durdulii, a caror bunastare este asociata automat cu coruptia, PSD le-a recomandat liderilor sai sa tina cure de slabit pentru a scapa de gusile proeminente. Printre liderii PSD care au dat jos kilograme bune, pentru a nu pune in pericol sansele partidului in alegeri, se numara Adrian Nastase, Vasile Dancu, Dan Matei Agathon, Adrian Severin.
Sarbatori
Un principiu in marketingul politic este acela ca cea mai eficienta metoda de a comunica cu alegatorii costa in a te intalni cu ei si a li te adresa direct. De aceea, in ultima vreme PSD nu a ratat nici o sarbatoare, religioasa sau nu, pe care sa nu o exploateze electoral, trimitandu-si reprezentanti in mijlocul electoratului. Asa s-a intamplat in 2003 de Sfanta Maria, anul acesta de 1 si 8 Martie sau cu prilejul Sfintelor Sarbatori de Pasti. Asa se va intampla si cu 1 Mai. In acest context, baronii locali ai PSD cu dare de mana au incercat sa cumpere la propriu bunavointa alegatorilor, oferindu-le bani sau produse alimentare. Un adept al unor astfel de tehnici propagandistice este primarul Bacaului, Dumitru Sechelariu. Doar ca astfel de actiuni caritabile i-au creat lui Sechelariu imaginea unui nabab, el fiind criticat public de catre presedintele Ion Iliescu pentru o petrecere cu mici si bere pe care a organizat-o de ziua lui.
O alta metoda de sedus electoratul, mai ales cel din mediul rural pe care se bazeaza PSD, este alocarea, de catre Guvern, a unor importante sume de bani pentru reabilitarea drumurilor sau a retelelor de apa si canalizare, probleme cvasiprezente in comune sau orasele de dimensiuni mici. Banii sunt alocati si pentru alte scopuri, un exemplu recent fiind oferit de ministrul Culturii si Cultelor, Razvan Theodorescu, care a anuntat ca Guvernul a gasit resursele financiare necesare pentru construirea sau repararea in fiecare judet a cate cinci-sase biserici.
O metoda comuna atat Puterii, cat si Opozitiei este oferirea unor spectacole cu diversi artisti in voga. Pentru ca i-a fost la indemana, Guvernul a organizat un astfel de spectacol in Piata Revolutiei cu prilejul Zilei NATO, la 2 aprilie, zi pe care a decretat-o si nelucratoare. Un alt exemplu este lansarea candidatilor PSD pentru primariile a 11 orase din Muntenia si Oltenia, unde urechile auditoriului au fost gadilate cu muzica celor de la Voltaj, Class, Pops, dar si a lui Pepe si a Loredanei. Si Opozitia isi permite astfel de spectacole, dar numai cu prilejul lansarii candidatilor. Un astfel de exemplu este Mitica Dragomir (PRM) si va fi Traian Basescu (Alianta PNL-PD), ambii candidati pentru Primaria Capitalei. Spectacolul lui Basescu ii va avea ca protagonisti pe finul Dan Teodorescu de la Taxi si ginerele Bodo de la ProConsul.
Opozitia, dupa buget
In cazul Opozitiei, cea mai la indemana metoda, date fiind resursele financiare mai modeste, raman intalnirile cu electoratul prin piete, pe strazi, in parcuri, in care se fac promisiunile de rigoare, felicitarile cu ocazia sarbatorilor religioase, de 1 Martie, 8 Martie, dar si contrele la adresa guvernantilor, furnizoare de capital electoral. Un exemplu este ofensiva PD privind eliminarea, imediat dupa revizuirea Constitutiei, a stagiului militar obligatoriu prin impartirea unor fluturasi inscriptionati cu âAdio, Arme!".
Doar principii
Seful de campanie al PNL pentru alegerile locale, senatorul Gheorghe Flutur, spune ca asemenea metodele de momit alegatorii i se par âimorale". âNu cred ca trebuie sa ademenim alegatorii cu asa ceva. Noi ne bazam mai mult pe prezentarea programului, pe intalniri directe cu electoratul", a explicat Flutur. El a spus ca liberalilor din teritoriu nu li se indica decat principiile generale ale modului in care trebuie sa isi faca campanie electorala, dar pana acum nu a auzit ca vreunui candidat liberal sa-i fi dat prin cap sa faca acte publice de âgenerozitate". Peremistii sunt si ei impotriva actiunilor cu iz electoral. Ei sunt convinsi ca atat in campania electorala, cat si la lansarile de candidati presedintele partidului trebuie sa se implice. Imaginea si discursul lui C.V. Tudor nu sunt insa suficiente, fiecare candidat trebuie sa-si faca propria imagine, mai ales ca liderul PRM trebuie sa se concentreze mai mult pe imaginea sa de candidat la Presedintie. âNu vrem sa momim electoratul in acest fel pentru ca nu avem nevoie de asa ceva", ne-a declarat responsabilul cu campania electorala la locale de la PRM, Nicu Vasilescu.
Pesedistii nu uita nuntile si botezurile
Strategii PSD au pus la dispozitia candidatilor la alegerile locale nu mai putin de zece ghiduri de campanie electorala, in majoritate traduceri integrale din manuale de specialitate americane si britanice, astfel incat acestia sa fie bine instruiti in special in perspectiva intalnirii cu alegatorii. âGhidul Oxford pentru discursuri in public" le sugereaza reprezentantilor PSD ca nuntile si botezurile sunt cele mai potrivite pentru ca acestia sa intre in contact cu electoratul. âDiscursurile la nunti sunt usor de facut. Publicul este vesel si fericit si vrea ca dvs. sa reusiti", precizeaza documentul. Un alt material, âGhidul practic pentru campania electorala" dedica mai multe pagini comunicarii electorale, candidatii PSD fiind sfatuiti sa se adreseze alegatorilor si ziaristilor cu calm si simt al umorului. âIn cazul in care candidatul nu este inzestrat in mod natural cu umor sau cand umorul acestuia capata forme ciudate, crude, sarcastice, atunci, in mod evident, acesta trebuie tinut ascuns" precizeaza ghidul. Candidatilor li se recomanda sa-si controleze limbajul trupului si sa nu aiba o voce prea stridenta ori âun limbaj rar sau prea rapid". Relatia cu presa nu este neglijata, ghidul de campanie stabilind o serie de repere comportamentale pe care candidatii trebuie sa le respecte in fata ziaristilor. Acestia sunt sfatuiti sa nu poarte sosete scurte, deoarece âefectul este dizgratios!", sau âsa-si introduca sub fund haina de la costum, pentru a o impiedica sa se ridice peste nivelul umerilor". âAsigura-te ca lenjeria nu se vede"; ânu purta bijuterii sau ceasuri ostentative! Alegatorii nu stiu ca ghiulul este de la tata ori de la Armani"; ânu bate campii in fata ziaristilor! Controleaza-ti nervii!"; âNu te certa cu mediatorul! Considera reporterul ca fiind un telefon prin care ajungi la publicul larg. Nimeni nu se va certa cu un telefon" sunt alte sfaturi primite de candidatii PSD. (Silviu Sergiu)
Ghidul PNL, pentru dialogul cu taranii
Candidatii liberali au si ei la dispozitie, pentru a se initia in tainele comunicarii cu electoratul, un ghid de campanie elaborat de âstrategii" de la centru. âGhidul de mesaje pentru satul romanesc" contine ideile pe care candidatii PNL trebuie sa isi construiasca discursurile publice. La o intrunire cu taranii, candidatul PNL nu ar trebui sa uite sa spuna ca âun baron local PSD e mai rau decat un vechil de acum 100 de ani", ca âtaranul roman e mai destept decat ciocoiul pesedist" si ca âbaronii locali ai PSD n-au prieteni ci doar slugi". La caracterizarea premierului, liberalii nu se sfiesc sa il citeze pe seful statului. âAsa cum spunea si Ion Iliescu, Adrian Nastase este arogant si (...) sfidator". Publicul liberalilor ar trebui sa afle ca premierul este âfoarte bogat", ca gainile lui âfac oua de aur" si ca este âun om slab", âprizonier al baronilor locali". Ghidul pentru oraseni contine aceleasi idei, un pic diversificate. Astfel, electoratul de la orase va afla ca âsub guvernarea lui Adrian Nastase, Europa s-a luat cu mainile de cap (sic!) si am fost la un pas de a ne fi suspendate negocierile de aderare".
(Monica Iordache)