Guvernul Tariceanu folo-seste Parlamentul, la ran-dul sau, doar pentru a-si lustrui ghetele. Pentru ca actualul Cabinet, condus de premierul liberal, este cand executiv, cand legi-slativ, in functie de inte-resele sale politice de moment. Stau marturie cele 33 de legi pe care si le-a dat singur prin asumarea raspunderii - culmea! - si cele 271 de ordonante! Si ocolul Parlamentului e abia la inceput.
Guvernul Tariceanu este primul executiv de dupa 1989 care a reusit performanta de a-si asuma raspunderea de doua ori in numai 412 zile de la preluarea mandatului. Desi Constitutia nu permite asumarea raspunderii decat pentru "un proiect de lege", Guvernul a inghesuit 33 de acte normative din trei domenii diferite in doua pachete legislative. Mai mult, lui Tariceanu i-au iesit de sub pix 271 de ordonante, din care 216 ordonante de urgenta si 55 de ordonante simple. Iunie 2005. Executivul "inaugureaza" institutia asumarii raspunderii pe un pachet de legi care cuprindea 16 titluri vizand doua domenii importante: justitia si proprietatea. Domeniile au o vaga tangenta, dar a fost nevoie sa fie inghesuite intr-un singur proiect. "Parlamentul Romaniei are misiunea de a dezbate si de a se pronunta asupra legilor si nu are rolul de ghiseu de inregistrare pentru «pachete»", a marcat atunci ironic Adrian Nastase cererea guvernului de sustinere a pachetului de legi, desi el insusi a girat in timpul mandatului de prim-ministru "un pachet de legi prvind combaterea coruptiei". TARICEANU VS PSD. Intr-o scrisoare adresata atunci Parlamentului, premierul Tariceanu vorbea despre "rolul fundamental pe care Legislativul il are in sustinerea procesului de integrare europeana" si aprecia ca sustinerea pachetului de legi ar fi o confirmare "a faptului ca parlamentarii sunt angajati pe deplin in procesul de pregatire a Romaniei pentru a deveni membru al UE la 1 ianuarie 2007". In replica, PSD a catalogat demersul Cabinetului Tariceanu ca o "sfidare" la adresa Parlamentului si o incercare de a transforma Legislativul intr-o "noua Mare Adunare Nationala in care parlamentarii sa se intruneasca de cel mult doua-trei ori pe sesiune pentru a adopta cu entuziasm toate legile propuse de Guvern", fara a apela la dezbateri. APETIT. Situatia asumarii raspunderii din iunie nu s-a dovedit a fi insa singulara, doar cateva saptamani mai tarziu Tariceanu revenind in fata Parlamentului, de data aceasta pentru a solicita vot de sustinere pe o declaratie politica. Tema: reconstructia tarii dupa inundatii, integrare si, din nou, reforma justitiei. In schimb, premierul renunta la mult trambitata demisie. Zilele trecute, pentru a treia oara, primul-ministru eludeaza rolul Parlamentului si trimite spre lectura (si atat!) celor doua Camere un nou pachet, tot cu 17 titluri, de data aceasta pe reforma in sanatate. In prezentarea facuta in fata Camerelor reunite, Tariceanu a incercat din nou sa tempereze eventualele orgolii starnite: "Demersul nostru nu inseamna in nici un caz o desconsiderare a Parlamentului! Este impus doar de nevoia de a actiona rapid, de a extirpa tumorile din sistem, pentru a preveni intrarea in coma, dar si pentru a pune ordine si rigoare si a da directii clare in acest domeniu!". CRITICA. Anuntand depunerea unei motiuni de cenzura, PSD s-a plans iar de "utilizarea discretionara" a procedurii asumarii de catre Executiv si "subminarea sistematica" a Parlamentului prin elaborarea de ordonante de urgenta. "In campania electorala din 2004, actuala putere a promis ca nu va conduce prin ordonante de urgenta. Insa numai anul trecut Guvernul a emis peste 200 de asemenea acte normative. Actuala putere procedeaza in mod iresponsabil, reglementand zone esentiale ale functionarii societatii - cum ar fi justitia ori sanatatea - in afara procedurilor normale de dezbatere politica in Parlament", au protestat social-democratii."PSD a transformat forul legislativ in carpa de sters ghete. Cat voi fi eu premier, asa ceva nu se va mai intampla" - Calin Popescu Tariceanu
Citește pe Antena3.ro
"Avem de multe ori tentatia de a impune prea multe reglementari prin asumarea raspunderii, prin ordonante" - Teodor Melescanu (PNL) MAREA ADUNARE
"Guvernarea Tariceanu incearca sa transforme Parlamentul Romaniei intr-o noua Mare Adunare Nationala" - Cristian Dumitrescu (PSD)
IN ZADAR
|
In ambele cazuri in care Executivul a cerut sustinere pentru pachetele legislative, conform Constitutiei, opozitia a depus amendamente. Cabinetul Tariceanu a preluat o parte din acestea, 68 in primul caz, pe reforma justitiei, si ceva mai multe, 84, in cazul reformei sanatatii. In ambele cazuri, de asemenea, amendamentele preluate au fost catalogate chiar de ministrii implicati ca fiind unele "de forma", care, ca atare, nu modificau cu nimic continutul legilor, ci doar "le clarificau". 58 de amendamente au modificat 10 titluri din cele 17 in privinta proprietatii. In schimb, legile justitiei au primit doar noua amendari. Propunerile parlamentarilor in cazul legilor sanatatii au fost ceva "mai bine vazute", caci doua din cele acceptate modifica fondul legilor: medicii care au si functia de director de spital sau alte functii in colegiul director vor putea sa detina functii de conducere in colegiile profesionale, iar persoanele care incaseaza venituri numai din drepturi de autor vor plati asigurari de sanatate de 6,5%.
|
"SANATATE SI VIRTUTE"
| ||
|
PROPRIETATE SI JUSTITIE
|
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei include modificari la:
|
TITLURILE LEGILOR SANATATII
|
|
"Ordonam" in loc sa legiferam
PROLIFIC. Cabinetul Tariceanu a depasit norma la
ordonante de urgenta inca din primul an de mandat |
ORDONANTE DE URGENTA EMISE DUPA 1998
| |
|