x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Ocolul Parlamentului in 412 zile

Ocolul Parlamentului in 412 zile

de Aniela Nine    |    Dana Piciu    |    15 Feb 2006   •   00:00
Ocolul Parlamentului in 412 zile

Guvernul Tariceanu folo-seste Parlamentul, la ran-dul sau, doar pentru a-si lustrui ghetele. Pentru ca actualul Cabinet, condus de premierul liberal, este cand executiv, cand legi-slativ, in functie de inte-resele sale politice de moment. Stau marturie cele 33 de legi pe care si le-a dat singur prin asumarea raspunderii - culmea! - si cele 271 de ordonante! Si ocolul Parlamentului e abia la inceput.

Guvernul Tariceanu este primul executiv de dupa 1989 care a reusit performanta de a-si asuma raspunderea de doua ori in numai 412 zile de la preluarea mandatului. Desi Constitutia nu permite asumarea raspunderii decat pentru "un proiect de lege", Guvernul a inghesuit 33 de acte normative din trei domenii diferite in doua pachete legislative. Mai mult, lui Tariceanu i-au iesit de sub pix 271 de ordonante, din care 216 ordonante de urgenta si 55 de ordonante simple.

Iunie 2005. Executivul "inaugureaza" institutia asumarii raspunderii pe un pachet de legi care cuprindea 16 titluri vizand doua domenii importante: justitia si proprietatea. Domeniile au o vaga tangenta, dar a fost nevoie sa fie inghesuite intr-un singur proiect. "Parlamentul Romaniei are misiunea de a dezbate si de a se pronunta asupra legilor si nu are rolul de ghiseu de inregistrare pentru «pachete»", a marcat atunci ironic Adrian Nastase cererea guvernului de sustinere a pachetului de legi, desi el insusi a girat in timpul mandatului de prim-ministru "un pachet de legi prvind combaterea coruptiei".

TARICEANU VS PSD. Intr-o scrisoare adresata atunci Parlamentului, premierul Tariceanu vorbea despre "rolul fundamental pe care Legislativul il are in sustinerea procesului de integrare europeana" si aprecia ca sustinerea pachetului de legi ar fi o confirmare "a faptului ca parlamentarii sunt angajati pe deplin in procesul de pregatire a Romaniei pentru a deveni membru al UE la 1 ianuarie 2007". In replica, PSD a catalogat demersul Cabinetului Tariceanu ca o "sfidare" la adresa Parlamentului si o incercare de a transforma Legislativul intr-o "noua Mare Adunare Nationala in care parlamentarii sa se intruneasca de cel mult doua-trei ori pe sesiune pentru a adopta cu entuziasm toate legile propuse de Guvern", fara a apela la dezbateri.

APETIT. Situatia asumarii raspunderii din iunie nu s-a dovedit a fi insa singulara, doar cateva saptamani mai tarziu Tariceanu revenind in fata Parlamentului, de data aceasta pentru a solicita vot de sustinere pe o declaratie politica. Tema: reconstructia tarii dupa inundatii, integrare si, din nou, reforma justitiei. In schimb, premierul renunta la mult trambitata demisie. Zilele trecute, pentru a treia oara, primul-ministru eludeaza rolul Parlamentului si trimite spre lectura (si atat!) celor doua Camere un nou pachet, tot cu 17 titluri, de data aceasta pe reforma in sanatate. In prezentarea facuta in fata Camerelor reunite, Tariceanu a incercat din nou sa tempereze eventualele orgolii starnite: "Demersul nostru nu inseamna in nici un caz o desconsiderare a Parlamentului! Este impus doar de nevoia de a actiona rapid, de a extirpa tumorile din sistem, pentru a preveni intrarea in coma, dar si pentru a pune ordine si rigoare si a da directii clare in acest domeniu!".

CRITICA. Anuntand depunerea unei motiuni de cenzura, PSD s-a plans iar de "utilizarea discretionara" a procedurii asumarii de catre Executiv si "subminarea sistematica" a Parlamentului prin elaborarea de ordonante de urgenta. "In campania electorala din 2004, actuala putere a promis ca nu va conduce prin ordonante de urgenta. Insa numai anul trecut Guvernul a emis peste 200 de asemenea acte normative. Actuala putere procedeaza in mod iresponsabil, reglementand zone esentiale ale functionarii societatii - cum ar fi justitia ori sanatatea - in afara procedurilor normale de dezbatere politica in Parlament", au protestat social-democratii.

CARPA DE GHETE
"PSD a transformat forul legislativ in carpa de sters ghete. Cat voi fi eu premier, asa ceva nu se va mai intampla" - Calin Popescu Tariceanu

TENTATII
"Avem de multe ori tentatia de a impune prea multe reglementari prin asumarea raspunderii, prin ordonante" - Teodor Melescanu (PNL)

MAREA ADUNARE
"Guvernarea Tariceanu incearca sa transforme Parlamentul Romaniei intr-o noua Mare Adunare Nationala" - Cristian Dumitrescu (PSD)

IN ZADAR
In ambele cazuri in care Executivul a cerut sustinere pentru pachetele legislative, conform Constitutiei, opozitia a depus amendamente. Cabinetul Tariceanu a preluat o parte din acestea, 68 in primul caz, pe reforma justitiei, si ceva mai multe, 84, in cazul reformei sanatatii. In ambele cazuri, de asemenea, amendamentele preluate au fost catalogate chiar de ministrii implicati ca fiind unele "de forma", care, ca atare, nu modificau cu nimic continutul legilor, ci doar "le clarificau". 58 de amendamente au modificat 10 titluri din cele 17 in privinta proprietatii. In schimb, legile justitiei au primit doar noua amendari. Propunerile parlamentarilor in cazul legilor sanatatii au fost ceva "mai bine vazute", caci doua din cele acceptate modifica fondul legilor: medicii care au si functia de director de spital sau alte functii in colegiul director vor putea sa detina functii de conducere in colegiile profesionale, iar persoanele care incaseaza venituri numai din drepturi de autor vor plati asigurari de sanatate de 6,5%.

"SANATATE SI VIRTUTE"
COMBINATII. Monica Macovei era cat pe ce sa lipeasca Justitia de Sanatate
Noul pachet legislativ pentru care Guvernul tocmai si-a asumat raspunderea in Parlament era cat pe ce sa se numeasca "Sanatate si Justitie". Asta pentru ca ministrul Justitiei, Monica Macovei, solicitase guvernului sa-i accepte in acest pachet si o serie de modificari la propriile modificari aduse legilor din Justitie prin asumarea raspunderii in luna iunie 2005. Daca prima data partenerii de coalitie au parut ingaduitori, cand Monica Macovei s-a prezentat cu aproximativ 150 de amendamente, li s-a parut cel putin caraghios sa-si asume raspunderea pe niste modificari la propriile modificari promovate prin aceeasi metoda. Monica Macovei ar fi vrut sa aduca amendamente pentru trei legi: statutul judecatorilor si procurorilor, Legea organizarii judiciare si Legea privind Consiliul Superior al Magistraturii. Motivatia prezentata de Macovei: aplicarea cestor legi "a relevat existenta unor interpretari diferite" si deci este nevoie de "o clarificare". Clarificari poate ar fi adus cele 111 amendamente depuse de Opozitie la prima asumare a raspunderii, amendamente respinse in bloc de ministerul condus de Macovei.

PROPRIETATE SI JUSTITIE
Legea privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei include modificari la:
  • 1. Legea 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989
  • 2. Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania
  • 3. Odonanta de urgenta a guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania
  • 4. Legea fondului funciar nr. 18/1991
  • 5. Legea 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
  • 6. Legea 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si a celor forestire, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
  • 7. Lege privind regimul stabilirii si platii despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod abuziv
  • 8. Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal
  • 9. Codul Penal
  • 10. Circulatia juridica a terenurilor
  • 11. Renta viagera agricola
  • 12. Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitatii imobiliare, cu modificarile si completarile ulterioare
  • 13. Accelerarea judecatilor in materia restituirii proprietatilor funciare
  • 14. Legea 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii
  • 15. Legea 304/2004 privind organizarea judiciara
  • 16. Legea 303/2004 privind statutul magistratilor
  • TITLURILE LEGILOR SANATATII
  • 1. Sanatatea publica
  • 2. Programele nationale de sanatate
  • 3. Asistenta medicala primara
  • 4. Sistemul national de asistenta medicala de urgenta si de prim ajutor calificat
  • 5. Asistenta medicala comunitara
  • 6. Efectuarea prelevarii si transplantul de organe, tesuturi si celule de origine umana, in scop terapeutic
  • 7. Spitalele
  • 8. Asigurarile sociale de sanatate
  • 9. Cadrul european si cadrul national de asigurari sociale de sanatate
  • 10. Asigurarile voluntare de sanatate
  • 11. Finantarea unor cheltuieli de sanatate
  • 12. Exercitarea profesiei de medic. Organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din Romania
  • 13. Exercitarea profesiei de medic dentist. Organizarea si functionarea Colegiului Medicilor Dentisti din Romania
  • 14. Exercitarea profesiei de farmacist. Organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania
  • 15. Raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice
  • 16. Infiintarea, organizarea si functionarea Scolii Nationale de Sanatate Publica si Management Sanitar
  • 17. Medicamentul
  • "Ordonam" in loc sa legiferam

    PROLIFIC. Cabinetul Tariceanu a depasit norma la ordonante de urgenta inca din primul an de mandat
    Legiferarea de la Palatul Victoria prin ordonante de guvern a continuat sa ramana o practica si dupa ce Alianta PNL-PD a castigat alegerile, desi in Raportul de tara pe anul 2004 Comisia Europeana atragea atentia asupra acestei nereguli. Reprezentantii PNL si PD, care pe timpul cand erau in opozitie au criticat PSD pentru aceasta metoda, au facut acelasi lucru atunci cand au ajuns la putere. In primul lor an de guvernare, conform unei statistici a cabinetului ministrului delegat pentru relatia cu Parlamentul, aliatii au intrecut fostul guvern la numarul de ordonante de urgenta emise. Guvernul PSD a avut 195, iar Guvernul Aliantei - 209. La inceputul activitatii sale ca premier Calin Popescu Tariceanu promitea ca "va schimba mentalitatea in relatia Legislativ-Executiv". "PSD a transformat forul legislativ in carpa de sters ghete. Parlamentarii au un rol esential. Cele doua Camere trebuie sa-si poata exercita functia de control a Executivului. Este, intr-adevar, comod sa existe o majoritate care sustine Guvernul in Parlament. Dar intr-o democratie autentica trebuie separat rolul puterilor in stat. Parlamentul trebuie sa devina o tribuna de dezbatere politica. Fostul guvern a subminat functia legislativa a Parlamentului, emitand peste 1.110 de ordonante simple si de urgenta. Cat voi fi eu premier, asa ceva nu se va mai intampla", spunea Tariceanu.

    EXCES. De la inceputul mandatului pana acum, Guvernul Tariceanu a emis 216 ordonante simple sau de urgenta, cea mai renumita dintre ele fiind aceea privind infiintarea DNA. Extrem de controversata a fost ordonanta de urgenta prin care se permitea organizarea de referendumuri pe tema reformei in justitie si a combaterii coruptiei, actul normativ fiind trecut sub tacere de Guvern. O ordonanta nepopulara a fost aceea privind majorarea impozitele pentru veniturile din dobanzi, tranzactii imobiliare si castigurile pe piata de capital, aparuta la cateva luni dupa introducerea cotei unice. (Dana Piciu)

    ORDONANTE DE URGENTA EMISE DUPA 1998
    ×