Jurnalul.ro Ştiri Social Descoperire: bacteriile care te scapă de colesterol

Descoperire: bacteriile care te scapă de colesterol

de Monica Cosac    |    04 Apr 2024   •   09:00
Descoperire: bacteriile care te scapă de colesterol
Sursa foto: Thinkstock

Oamenii de știință din Statele Unite au descoperit că anumite bacterii intestinale umane au un „instrument” extrem de util: o enzimă care poate descompune și transforma colesterolul, grăsimea care înfundă arterele, într-o formă inofensivă, care nu este absorbită de organism, reducând, astfel, și riscul de boli de inimă. Constatarea indică posibile tratamente pentru niveluri ridicate de colesterol.

Modificările microbiomului intestinal uman au fost legate de diverse probleme de sănătate, inclusiv diabetul de tip 2, obezitatea și bolile inflamatorii intestinale. Descoperirile recente ale cercetătorilor de la Broad Institute of MIT and Harvard, un centru de cercetare biomedicală și genomică situat în Cambridge, Massachusetts, Statele Unite, în colaborare cu Spitalul General Massachusetts din Boston, au făcut lumină și în ceea ce privește influența microbiomului intestinal asupra bolilor cardiovasculare.

Potrivit studiului, publicat marți în revista de specialitate Cell, echipa de cercetători a reușit să identifice specii de bacterii care „consumă” colesterol în intestin și ar putea ajuta la scăderea riscului de hipercolesterolemie, o afecțiune care poate provoca atac de cord sau accident vascular cerebral.

Într-un studiu publicat în Cell, echipa a identificat specii de bacterii care consumă colesterol în intestin și pot ajuta la scăderea riscului de colesterol și boli de inimă la oameni.

Cercetările anterioare, publicate de același grup de experți, au indicat că microbiomul intestinal uman influențează nivelul colesterolului, iar cercetătorii constatat că enzimele microbiene ar fi implicate în acest fenomen de transformare a colesterolului în coprostanol, o lipidă care este excretată, în loc să fie absorbită de organism.

Însă, având în vedere că microbiomul uman este alcătuit din trilioane de microorganisme, până în prezent, nu a fost clar care dintre aceste bacterii au produs acele enzime specifice care metabolizează colesterolul.

25 de bacterii identificate până acum

Pentru noua cercetare, experții au analizat genomul microbian a peste 1.400 de participanți de la un studiu pe termen lung (Framingham Heart Study), care a examinat factorii de risc pentru bolile cardiovasculare pe o perioadă de zeci de ani.

Astfel, au descoperit că anumite specii de bacterii intestinale, în special cele denumite Oscillibacter, preiau și metabolizează colesterolul din preajma lor și că persoanele la care s-au găsit concentrații mai mari ale acestor bacterii în intestin au avut niveluri mai scăzute de colesterol. Specialiștii au identificat, de asemenea, mecanismul pe care bacteriile îl folosesc pentru a descompune colesterolul și au confirmat rezultatele obținute cu ajutorul altor două studii independente.

Pe baza datelor obținute cu ajutorul Inteligenței Artificiale, autorul principal al studiului, gastroenterologul și microbiologul Ramnik Xavier, suspectează că există „mult mai multe” specii de Oscillibacter care urmează să fie descoperite decât cele 25 identificate în această cercetare.

Punct de plecare pentru strategii terapeutice direcționate

Deși speciile bacteriene noi descrise pot metaboliza colesterolul în laborator, încă nu a fost confirmat prin studii clinice dacă pot provoca modificări ale nivelului de colesterol din sânge.

Autorii cercetării spun însă că descoperirile lor arată potențialul neexploatat al microbiomului intestinal, cu multe gene încă de caracterizat. Concentrându-se pe bacterii și gene specifice, echipa speră să obțină o înțelegere sistematică a ecologiei intestinale și să dezvolte strategii terapeutice și tratamente țintite pentru a reduce, în viitor, nivelul colesterolului la oameni.

„Cercetarea noastră integrează constatările făcute pe subiecți umani cu validarea experimentală pentru a ne asigura că obținem o perspectivă mecanică acționabilă care va servi drept puncte de plecare pentru îmbunătățirea sănătății cardiovasculare”, a spus Xavier, citat de medicalxpress.com.

În prezent, există foarte multe studii clinice pe marginea microbiomului intestinal, fără a înțelege foarte bine modul în care microbii interacționează între ei și cu intestinul, spun oamenii de știință.

Lucrarea nu numai că a contribuit la înțelegerea influenței microbiene asupra metabolismului colesterolului, dar deschide și ușa către descoperirea de noi căi metabolice influențate de microbiomul intestinal.

„Din cauza numărului mare de gene cu funcție necunoscută în microbiomul intestinal, există lacune în capacitatea noastră de a prezice funcțiile metabolice. Lucrarea noastră evidențiază posibilitatea ca unele căi suplimentare de metabolizare a sterolului să poată fi modificate de microbii intestinali. Pot fi făcute o mulțime de noi descoperiri care ne vor aduce mai aproape de o înțelegere mecanică a modului în care microbii interacționează cu gazda”, a concluzionat Chenhao Li, coautor al studiului.

Dacă speciile bacteriene noi descoperite sau doar enzimele respective vor putea fi livrate la locul potrivit în intestin, cu ajutorul unor pastile probiotice, spre exemplu, ar putea fi posibilă scăderea dozei necesare de medicamente, cum ar fi statinele, pentru a reduce sau gestiona nivelul colesterolului la pacienții cu hipercolesterolemie.