x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Ridesharing-ul nu este interzis, dar e omorât cu amenzi

Ridesharing-ul nu este interzis, dar e omorât cu amenzi

de Diana Scarlat    |    17 Mai 2019   •   08:55
Ridesharing-ul nu este interzis, dar e omorât cu amenzi
Sursa foto: RITCHIE B. TONGO/EPA

Scandalul dintre Uber și taximetriști nu a început în România și nu vizează doar țara noastră. Metoda „ridesharing” este considerată revoluționară de către utilizatori, numai că legislația nu o permite. În România, ca și în multe alte state, există legi foarte restrictive pentru transporturi, în general, și pentru taximetrie, în special. Coexistența transportatorilor autorizați cu firmele de ridesharing este o anomalie legislativă, pentru că doar unii se supun legislației.

Ieri a fost prima zi de ilegalitate pentru Uber şi Bolt (fost Taxify), două dintre companiile de ridesharing din România. După ce a intrat în vigoare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2019 pentru instituirea unor măsuri în domeniul transportului rutier, care a eliminat din Legea taximetriei sintagma „în mod repetat”, șoferii care practică taximetria în regim de „ridesharing” riscă amenzi de la 1.000 până la 5.000 de lei și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare pentru o perioadă de șase luni. Companiile de ridesharing nu au oprit activitatea, ci așteaptă o altă ordonanță deja promisă de Guvern.

Scandalul s-a transformat și într-unul politic, în această perioadă de campanie electorală, astfel încât opoziția acuză Guvernul că a generat o situație foarte gravă pe piața forței de muncă: 30.000 de șomeri.

„Nu înțelegem de ce se vorbește despre șomeri, din moment ce șoferii de la Uber nu sunt angajați. Pentru a deveni șomeri, aar fi trebuit să fi avut carte de muncă. Acest aspect este chiar unul dintre cele pentru care noi am cerut lămuriri, pentru că firmele de ridesharing nu încalcă doar Legea taximetriei și Codul fiscal, ci și legislația muncii, pretinzând că angajații fără carte de muncă și fără drepturi sunt parteneri”, spune Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR). În acest moment, atât taximetriștii, cât și companiile de ridesharing așteaptă ordonanța prin care ar putea coexista cele două activități.

„Este, de fapt, aceeași activitate, dar cu două metode diferite de acreditare, autorizare, control și fiscalizare. Diferența ar fi că noi plătim toate taxele și impozitele, respectând legea, iar ei vor să facă ce facem noi, fără să respecte niciuna dintre cele trei legi pe care le încalcă. Ca să nu mai spunem că aplicația calculează și un tarif dinamic, ce e considerat ilegal pentru taximetriști”, mai spune Ștefănescu.

 

×
Subiecte în articol: ridesharing uber