Cetăţenii cu probleme deosebite pot apela la instituţii esenţiale ale statului, cum ar Administraţia Prezidenţială sau Guvernului României. Mecanismul de contactare al acestora este fie prin intermediul unor audienţe, fie prin posibilitatea de a depune memorii legate de anumite chestiuni. La Cotroceni, există un compartiment „Probleme Cetăţeneşti”, coordonat de un consiliere de stat, funcţie deţinută actualmente de Gabriel-Cristian Pişcociu. Programul de audienţe de la Cotroceni este de luni până joi între orele 9 şi 14, iar vineri între orele 9 şi 13. Pentru detalii, se poate apela la numărul de telefon 021/410.05.81, interioare 363 sau 201, precum şi la adresa de mail procetatean@presidency.ro. Pentru depunerea unui memoriu scris se poate recurge şi la o modalitate mai anevoioasă, anume petentul să meargă direct la Palatul Cotroceni sau să-l trimită prin poştă. Sediul Administraţiei Prezidenţiale se află pe Bulevardul Geniului nr. 1-3. Pe site-ul preşedinţiei, la secţiunea Contact, există şi o modalitate mai simplă. După un click pe rubrica „scrie-i preşedintelui”, apare un formular în care poate fi redactat un mesaj şi apoi trimis preşedintelui. Termenul de răspuns la petiţii, stabilit în baza art. 15 indice 1 din Legea nr. 233/2002 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, este de 45 de zile.
Dacă o petiţie sau un memoriu nu ţine de competenţa directă a şefului statului, documentul poate fi totuşi trimis altor instituţii ale statului cu atribuţii în respectivul domeniu.
La Palatul Victoria
Şi Guvernul are un serviciu pentru contactul cu cetăţenii. Pe site-ul gov.ro este trecut orarul pentru audienţe cu cetăţenii, precum şi telefonul de contact. De menţionat este faptul că pentru o audienţă, doritorii trebuie să folosească intrarea în Guvern dinspre strada Paris, anume intrarea C. De asemenea, este menţionat şi programul de la Registratură, unde pot fi depuse memoriile, însă accesul se face pe partea dinspre Bulevardul Iancu de Hunedoara.