Clientul online de lockdown a dispărut din peisaj odată cu ridicarea restricțiilor. Micii producători spun că cei care un an și jumătate au evitat magazinele și au cerut produse mai sănătoase, acum au revenit la vechile obiceiuri de consum. O resimt cei care au pe piață produse procesate, dulcețuri, siropuri, murături și lista poate continua.
Irina Toma este un mic producător din Mărăcineni, județul Argeș. În plantanție de muri, zmeuri, aronia a pus chiar și trandafiri de dulceață, peri, gutui și căpșuni. Vinde atât fructele, cât și dulcețuri și siropuri, multe dintre ele fără zahăr. Pentru că nu iese în magazine, argeșeanca vinde online. Și asta s-a simțit în perioada de lockdown. Timp de un an și jumătate, numărul clienților a crescut simțitor. Oamenii cereau de toate, de la murături și zacuscă, la dulcețuri și siropuri.
De cinci săptămâni, de la ridicarea interdicțiilor, clienții ocazionali au dispărut și producătorul a rămas cu oamenii care oricum comandau și înainte de pandemie. Iar de această problemă nu s-a lovit doar Irina Toma, ci cei mai mulți mici producători.
Au revenit la criteriile legate de preț
„Vânzările au scăzut dramatic din momentul în care s-au ridicat restricțiile. Mi-aș dori și eu să aflu spre ce s-au îndreptat, pentru că au căutat cu ardoare producătorii români în lockdown. Se apropie și perioada concediilor și poate au uitat de consum. Mulți m-au găsit exact în perioada de pandemie, căutând producători români au dat peste mine și peste mulți alții, pentru că suntem mulți cei mici. S-a mizat pe comandă și vânzarea online. Oamenii preferau să nu plece de acasă și făceau comenzi. A fost bine pentru ambele părți. Au descoperit că au producători și mulți de bună calitate. Gemurile fără zahăr s-au vândut foarte bine atât pentru consumul adulților, cât și pentru cel al copiilor sub doi ani. Acum au revenit la criteriul preț”, spune Irina Toma.
Clienții din străinătate, constanți
Mulți români plecați din țară apelau de mult la metoda comenzilor online. Este zona în care micii producători nu au simțit modificări. Cei care comandă din afara țării au făcut-o la fel în pandemie și acum. „Consumul de afară nu a avut fluctuații, pentru că sunt clienți care fac comenzi mari la intervale mari și nu au fost afectați. Ca sfat pentru cei care se gândesc de unde să cumpere, aș spune să nu uite cu ce s-au hrănit în copilărie, pentru că dacă și-ar aduce aminte, ar fi cazul să se întoarcă la același gen de produse pentru copiii sau nepoții lor. Este simplu. Lista de ingrediente trebuie să fie atât de scurtă încât în primele 5 secunde să o termini de enumerat. Când lista de ingrediente are doar ingrediente, fără un pomelnic de E-uri în spate, produsul este curat sută la sută”, mai spune producătorul.
Două tabere de consumatori: cei care nu întreabă cu ce este făcut produsul și cei care nu întreabă prețul