Patronatele din transportul rutier acuză Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) că furnizează informații false, pentru a ascunde adevărul despre creșterile nejustificate ale prețului poliței RCA. Transportatorii oferă toate documentele și calculele necesare pentru a se putea înțelege mecanismele de creștere a prețurilor, despre care ASF și firmele de asigurări susțin că nu sunt reale.
“La data de 31.08.2016, în plenul Consiliului ASF a fost prezentat de către vicepreședintele Marius VORNICEANU un raport privind “Fluctuația tarifelor RCA în perioada 2015-iulie 2016”. Acest raport arată clar și fără echivoc faptul că AVEM DREPTATE, așa cum, de altfel, a arătat și raportul Milliman. Se pare că dl. Mișu Negrițoiu, apărătorul multinaționalelor, a fost pus în fața faptului împlinit, în fața întregului consiliu, astfel încât nu a mai putut să foloseasacă niciun tertip, așa că acest raport a fost înaintat Guvernului și Comisiei de Buget-Finanțe a Senatului. Sperăm să fi fost înaintat și Consiliul Concurenței”, se precizează într-un comunicat de presă al Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Transportatorii cer intervenția de urgență a Guvernului și spun că premierul are la indemână cel puțin două soluții de care poate uza, pentru rezolvarea crizei RCA și stingerea conflictului creat de aceste multinaționale cu transportatorii și posesorii de auto din România. “Am sesizat că s-a lansat o adevărată campanie de “albire” a conducerii ASF și de manipulare a adevărului despre criza prețului RCA, în cazul transportatorilor. ASF și firmele de asigurări au lansat informații eronate și calcule falsificate, care ignoră realitatea, pentru inducerea în eroare a opiniei publice. Suntem deschiși pentru orice fel de discuție cu toți cei care doresc să înțeleagă mecanismul folosit de asiguratori, pentru scumpirea RCA. Vom oferi presei documente și calcule reale, astfel încât să putem contracara încercările disperate ale ASF și ale asiguratorilor de a falsifica informațiile, pentru a manipula opinia publică” a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
O primă soluție identificată de transportatori ar fi ca premierul să facă uz de legea 21/1996 art. 4 privind intervenția Guvernului în împrejurări excepționale, pentru că întreaga industrie de transport din România trece printr-o astfel de perioadă cu totul excepțională și dramatică, de prăbușire, din cauza creșterii nejustificate a costurilor poliței RCA, cu sprijinul ASF. A doua soluție ar fi urgentarea proiectului de lege al RCA, aflat în dezbatere la Senatul României, în Comisia de Buget-Finațe, care ar trebui – spun transportatorii - să fie adoptat prin Ordonanță de Urgență, pentru a intra imediat în aplicare. “Din informațiile noastre, Guvernul României are în intenție să dea OUG pentru modificarea legii RCA și înțelegem că s-au păstrat în conținut și propunerile făcute de patronate. Dacă informațiile noastre sunt corecte, conform celor discutate în data de 3 august, Executivul ar trebui să-și declare public intențiile, după ce a intrat în posesia ultimului raport al ASF”, se mai precizează în comunicatul de presă.
Transportatorii arată că ASF a convenit, chiar de ieri, împreună cu o societate de asigurari cu capital austriac, să scadă tarifele RCA aplicate transportatorilor, începând cu data de 12 septembrie. “Este tardiv, dar sperăm ca și organele abilitate ale statului să înceapă cu adevărat o anchetă la aceste multinaționale - asiguratorii care au crescut în mod nejustificat prețurilie poliței RCA, începând din vara anului trecut”, se mai precizează în comunicatul de presă.
COTAR a depus cerere de miting pentru data de 15 septembrie în toate orașele reședință de județ. Protestul va începe simultan, atât în București, cât și în celelalte orașe, începând cu ora 9:00 AM. În acestă perioadă, în afara formelor de protest anunțate - respectiv faptul că în fiecare luni, pe liniile de centură, pe drumurile de trafic greu, între orele 10-12, când circulăm cu viteză redusă - COTAR se delimitează de orice altă formă de protest așa-zis “spontan”.