x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Mafia cadastrului din primării, în anchetă 

Mafia cadastrului din primării, în anchetă 

de Diana Scarlat    |    23 Oct 2020   •   10:55
Mafia cadastrului din primării, în anchetă 

Bucuria primarilor care au mai câștigat un mandat la alegerile locale recente ar putea fi de scurtă durată, dacă se știu implicați în „șmenuri” cu lucrările de cadastru. O amplă acțiune la nivel național a fost demarată, pentru a se identifica neregulile din lucrările de cadastrare, după ce au ajuns la Oficiul Național de Cadastru numeroase plângeri ale oamenilor din mai multe localități. S-a descoperit un mod de operare unitar: primăriile care au intrat în programul de cadastrare gratuită au făcut, în paralel, lucrări pe bani din bugetul local, cu firme de casă.

 

Crezând că pot folosi trucul cadastrului gratuit, foarte mulți primari, viceprimari și secretari de comune au constituit, împreună cu firmele de cadastru, grupuri infracționale organizate. Aproape toate primăriile de comună au câte o astfel de „firmă de casă”, foarte ușor de identificat, iar cadastriștii sunt acum în vizorul anchetatorilor, care le verifică lucrările, împreună cu experții de la Oficiul Național de Cadastru. S-au strâns deja mai multe dovezi care arată că suprafețele sunt suprapuse și cadastriștii au încălcat nu doar proprietățile oamenilor, dar și căile de acces. Vinovați de măsurătorile eronate sunt cadastriștii, dar, în cazul în care se descoperă că aceștia au făcut falsul în colaborare cu primăriile de comune, faptele devin mult mai grave. 

 

Alegători mituiţi


Joaca de-a cadastrarea gratuită a fost folosită de mulți primari pentru a obține foloase necuvenite mai ales în contextul alegerilor. Se anchetează modul în care electoratul a putut fi mituit cu ajutorul cadastrării. „Primarii au profitat de Programul Național de Cadastrare gratuită și au făcut doar o parte din lucrări cu banii Oficiului Național de Cadastru. Apoi au convenit cu o firmă de casă să facă alte lucrări pe banii de la bugetul local, motivând cu faptul că legea s-a modificat și cadastristului nu-i mai convine prețul dat de programul național –deci se văd obligați să-l plătească pe cadastrist mai scump, din banii primăriilor. Au păcălit oamenii că le vor face cadastrare gratuită, de fapt plătită din bugetul local, deci din banii lor. Se analizează dacă în campania electorală primarii în funcție au profitat de programul de cadastrare și au trimis firmele de casă la votanții lor, promițându-le, pe lângă cadastru gratuit, și părți din terenurile vecinilor și din drumurile de acces”, ne-au spus surse din anchetă. Mai mult, blocarea intenționată a drumurilor de acces e faptă penală în sine și deja există situații de acest fel care se judecă în instanțe.

 

Închisoare și confiscarea averii


Cei care vor fi găsiți vinovați riscă mulți ani de închisoare și confiscarea averii, dacă în momentul procesului penal va fi în vigoare noua lege a confiscării extinse. „Încadrarea poate fi tulburare de posesie, fals și uz de fals, dar avem cumul de fapte și infracțiune în formă continuată. Este constituire de grup infracțional. Este vorba despre alterarea unui drept garantat de Constituție și infracțiune contra securității naționale. Cel puțin primarul și secretarul comunei pot fi încadrați la constituire de grup infracțional organizat. Şi viceprimarul poate fi cercetat, pentru a se stabili dacă a participat sau a avut cunoștință de aceste fapte, pentru că și tăinuirea este faptă penală, în cazul în care viceprimarul știa ce se întâmplă și a devenit complice”. 


Gratis, dar nu prea


Povestea cadastrării gratuite a început în anul 2015, când Guvernul anunța lansarea Programului Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), cu termen de finalizare în 2023. Scopul acestui program este înregistrarea gratuită, metodică, a tuturor imobilelor și terenurilor din țară, în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, pentru care s-au alocat sume uriașe: 900 de milioane de euro din veniturile proprii ale Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) și 312 de milioane de euro fonduri europene, plus asigurarea părții de cofinanțare din partea unităților administrativ teritoriale, adică peste 1,2 miliarde de euro. Dar, din banii ANCPI, s-a cadastrat până în prezent puțin peste 14% din suprafața României,. Primarii și președinții de consilii județene s-au întrecut în declarații că vor face totul pentru a duce la bun sfârșit mărețul proiect, spre binele cetățenilor. Doar că mulți s-au oprit, știind că după cadastrare se vor vedea limpede neregulile din documentele UAT-urilor, pentru că scandalurile și procesele în instanță care vizează furturi de terenuri prin recadastrare au început de mai bine de zece ani, aproape în toată țara, fiind un mod de operare. Apoi s-au folosit de lipsa de informație a oamenilor și au lansat programe de cadastrare din banii de la bugetul local, tot cu titlu gratuit, mințind prin omisiune, pentru că votanții lor nu fac diferența între cadastrarea gratuită cu fonduri din programul național și cadastrarea gratuită din banii primăriei. 


Anchetele vor începe în localitățile unde apare un singur cadastrist care are contract cu primăria atât pe programul național, cât și pe bani de la bugetul local. De obicei, aceeași firmă de casă a primăriei este recomandată şi celor care vor să-și plătească lucrările din banii lor, primăria transformându-se în agent de vânzări pentru cadastrist.


Vor putea scăpa de condamnare cei care au colaborat cu anchetatorii – în special viceprimarii care nu au făcut parte din grupurile infracționale organizate. Cadastriştii care colaborează cu procurorii își pot diminua pedeapsa.

 

                                 Drept la replică solicitat publicației Jurnalul.ro

 

 

Pentru o corectă informare a opiniei publice, Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) face următoarele precizări referitoare la articolul cu titlul „Cadastrarea gratuită a fost abandonată de primari, după alegeri”, autor Diana Scarlat, publicat miercuri, 11 august 2021, pe site-ul www.jurnalul.ro:

 

  Referitor la afirmațiile:

- ”O altă problemă care a apărut în prezent, pentru etapa a șaptea a proiectului de cadastrare, pare a fi lipsa finanțării de la bugetul statului.

- ”Alexandru Lucian Feștilă ar fi omis să prevadă sumele necesare pentru actuala etapă a PNCCF în cadrul estimărilor necesarului de fonduri transmis către Guvern, în vederea fundamentării bugetului instituției, iar salvarea ar putea veni doar de la rectificarea bugetară, adică cel mai devreme la jumătatea lunii septembrie.”

- ”În momentul de față, conducerile OCPI (Oficiile județene de Cadastru și Publicitate Imobiliară – n.r.) din ţară sunt între ciocan și nicovală.

Dacă angajează cheltuieli în afara disponibilului bugetar – iar cum acestea este zero – sunt pasibili de comiterea infracțiunilor prevăzute de legea nr. 273/2006, privind finanțele publice locale, art. 77, care califică drept infracțiune angajarea, ordonanțarea şi efectuarea de plăți peste limitele maxime ale sumelor aprobate la partea de cheltuieli şi angajarea cheltuielilor din buget peste limita creditelor bugetare aprobate.

De asemenea, neîncheierea de contracte de finanțare în cadrul etapei PNCCF, înseamnă încălcarea ordinului directorului ANCPI, dar și neatingerea obiectivului pentru anul 2021, în ceea ce priveşte numărul de proprietăți cadastrate”,

facem următoarele precizări:

Pentru finanțarea VII, au fost previzionate și aprobate sumele corespunzătoare în bugetul anului 2020, precum și în bugetul anului 2021. Repartizarea sumelor pentru fiecare UAT, aferentă finanțării VII, a fost aprobată de către Consiliul de Administrație al ANCPI în data de 25.05.2021 și comunicată unităților subordonate (Oficiilor de Cadastru și Publicitate Imobiliară). Menționăm că, potrivit prevederilor art.,9 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, ANCPI este finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei.

Subvenţia de la bugetul de stat se acordă pentru proiectele finanţate din fonduri externe rambursabile (potrivit OUG nr. 64/2007 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008) şi pentru proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile (potrivit OUG nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016).

Veniturile proprii ale ANCPI şi instituţiilor subordonate se constituie din:

a) tarife aferente serviciilor şi produselor furnizate de Agenţia Naţională şi instituţiile subordonate;

b) închirieri de spaţii şi aparatură;

c) donaţii şi sponsorizări primite potrivit legii;

d) alte sume încasate în condiţiile legii.

Conform prevederilor art. 9 alin. (341), în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară (PNCCF) sunt finanţate şi lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţi administrativ-teritoriale (UAT), având ca obiect atât sectoare cadastrale care cuprind imobile din extravilan, cât şi sectoare cadastrale care cuprind imobile din extravilan şi din intravilan, indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor.

În îndeplinirea prevederilor legale mai sus menționate a fost emis ODG 819/2016 care aprobă Procedura şi modalitatea de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor pentru lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ-teritoriale. Procedura stabileşte modalitatea de alocare a sumelor, responsabilităţile privind analiza, sinteza, decizia, coordonarea şi monitorizarea finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică demarate de către unităţile administrativ-teritoriale.

În aplicarea prevederilor Procedurii, în vederea alocării sumelor pentru lucrări de înregistrare sistematică pe sectoarele cadastrale din cadrul UAT- urilor, ANCPI face o analiză bugetară a veniturilor proprii, comparativ cu celelalte cheltuieli finanţate din această sursă şi transmite Consiliului de administraţie suma disponibilă pentru finanţarea acestor categorii de lucrări pentru anul corespunzător.

Consiliul de administraţie aprobă şi dispune alocarea în mod egal a sumelor necesare finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică pentru fiecare UAT, în limita fondurilor disponibile. Aceste sume sunt prevăzute la o poziţie distinctă de transferuri în bugetul ANCPI şi, ulterior aprobării bugetului, sunt repartizate în bugetele OCPI- urilor şi vor constitui surse de finanţare complementare pentru bugetele UAT- urilor beneficiare.

În consecință, precizăm că decizia și modalitatea de alocare a sumelor pentru finanțările acordate de ANCPI primăriilor, în vederea realizării lucrărilor de cadastru, nu este la latitudinea unei singure persoane, fie ea și cu funcție de conducere.

Pentru mai multe detalii privind bugetul ANCPI puteți accesa https://www.ancpi.ro/bilant-si-buget/.

Atașat regăsiți lista primăriilor care au solicitat finanțare pentru realizarea lucrărilor de cadastru pe sectoare cadastrale în cadrul finanțării VII.

Mai precizăm că ANCPI a pus întotdeauna la dispoziția mass-media informațiile solicitate și ne exprimăm regretul că articolul publicat nu conține un punct de vedere al instituției noastre (care de altfel nici nu a fost solicitat), ci doar informații tendențioase, nedocumentate și de natură a induce în eroare cititorii.

Vă stăm la dispoziție pentru orice informații legate de activitatea ANCPI și vă rugăm, ori de câte ori situația o impune, să solicitați și punctul de vedere al instituției noastre, potrivit regulilor/cutumelor deontologice.

 

SERVICIUL COMUNICARE

AL AGENȚIEI NAȚIONALE DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ

 

×