România a rămas cu foarte puțini muncitori calificați pregătiți pe băncile școlilor, după 1990. Mentalitatea greșită și desființarea școlilor profesionale au dus la această situație fără precedent. Pentru a încuraja învățământul profesional și dual, Ministerul Educaţiei a implementat programul JOBS, care include peste 8.000 de elevi din 180 de școli și peste 800 de companii partenere.
Lipsa școlilor profesionale dar și mentalitatea greșită au generat pe de o parte o criză a forței de muncă, în care angajatorii nu mai au unde să găsească tinchigii, zidari, sudori sau alți muncitori calificați. Pe de altă parte, mii de tineri români care nu au reușit să treacă de examenul de bacalaureat în ultimii zece ani au ajuns să fie încadrați pe piața forței de muncă doar ca muncitori necalificați sau au plecat la muncă în străinătate și nu își vor mai încheia niciodată studiile liceale, chiar dacă au reușit să se califice la locurile de muncă sau să facă diverse cursuri de formare profesională. “În privința schimbării de mentalitate, s-au făcut primii pași importanți, încă din anul 2012, când am introdus chiar eu obligativitatea pentru fiecare clasă de învățământ profesional să semneze contracte cu agenții economici din sectorul pentru care sunt pregătiți elevii. În urma acestui prim pas, se poate vedea astăzi că numărul elevilor din aceste forme de educație a crescut de la circa 9.000 la peste 20.000”, a explicat senatorul Liviu Pop, fost secretar de stat în Ministerul Educației.
Învățământ pentru aptitudini și piață
Proiectul JOBS, implementat de Ministerul Educaţiei Naţionale în parteneriat cu Universitatea Pedagogică din Zurich, face legătura între învăţământul dual şi aptitudinile elevilor. Programul început din 2015 are impact pe termen lung și este conceput astfel încât să încurajeze adolescenții și părinții să opteze pentru o anumită formă de învățământ, în funcție de aptitudini și de realitatea de pe piața forței de muncă. “Pentru a-i încuraja pe părinți și pe elevi să opteze pentru învățământul profesional sau dual, noi am prins în actualul program de guvernare educația antreprenorială, încă din etapa învățământului primar, astfel încât să se poată schimba și concepția părinților în legătură cu viitorul copiilor. Nu vrem să pregătim șomeri, ci oameni capabili să lucreze pe o piață reală a forței de muncă”, mai spune Liviu Pop. Prin intermediul programului JOBS sunt analizate competenţele profesionale ale elevilor, interesele lor şi personalitatea acestora, precum și oportunităţile pieţei muncii. Valoarea totală a proiectului este de circa 2,5 milioane de franci elveţieni, dintre care 85% contribuţie elveţiană şi 15% de la bugetul statului român.
În cadrul programului JOBS, elevii fac vizite la peste 800 de companii colaboratoare și sunt încurajaţi să-și descopere şi să exploateze competenţele profesionale, pentru a-şi alege viitoarea carieră, pe baza cerinţelor din economia reală. Sunt, de asemenea, încurajați să pună în practică aceste competenţe la locul de muncă. Proiectul JOBS este trans-curricular, nu este dedicat unei singure discipline.