Cristiana Predoiu, cea care a iniţiat în 2019 campania „Bun-Simţ Turistic”, lansează două noi concepte, pe care vrea să le implementeze anul acesta. Unul vizează oraşele din România cu aflux mare de vizitatori, celălalt, traseele montane şi principalele drumuri naţionale.
Anul trecut, când a demarat campania care făcea apel la bunele sentimente ale oamenilor şi la dorinţa lor de a se bucura de „o ţară ca afară”, Cristiana a adunat în jurul ei o comunitate mică, dar hotărâtă, de adepţi ai faptelor pozitive. Oamenii au participat la acţiuni de igienizare pe munte şi au atras atenţia asupra faptului că monumentele naturale, precum Sfinxul din Bucegi, trebuie protejate.
Recent, din dorinţa de a spori impactul proiectelor educative şi turistice, Cristiana Predoiu a înfiinţat asociaţia „Bun-Simţ Turistic şi Atitudine Civică”. Prin intermediul acesteia, speră să pună în practică conceptele „Oraş de Bun-Simţ Turistic” şi „Traseu de Bun-Simţ Turistic”.
Vizită fără ghid
Conceptul „Oraş de Bun-Simţ Turistic” ar putea reuni proiecte derulate în colaborare cu administraţiile publice din principalele localităţi turistice ale României. Asta înseamnă, printre altele, oraşe mai prietenoase cu cei care le vizitează. Se are în vedere, printre altele, dotarea monumentelor cu plăcuţe cu cod QR. Prin scanarea codului cu telefonul mobil, pe ecran se afişează automat informaţii precise despre obiectivul respectiv. Din proiect face parte, desigur, şi elaborarea informaţiilor digitale aferente codului QR.
Cristiana visează şi la un parc tematic (vezi foto), dedicat celor cărora le place să deseneze graffitti pe ziduri. Locul i-ar putea ajuta să-şi canalizeze mai bine expresia artistică, îndepărtându-i de monumentele pe care ar fi tentaţi să le acopere cu semne. Din sponsorizări, în parc s-ar putea organiza diverse evenimente destinate tinerilor.
La munte şi oriunde
Există deja câteva locuri în care proiectele ar putea fi implementate: în Bucureşti, Braşov şi Constanţa. „Municipalităţile cu care am început discuţiile şi-au manifestat toată deschiderea. Conceptul va putea fi personalizat de la oraş la oraş, în funcţie de specificul fiecăruia”, precizează Cristiana . În toate situaţiile, oamenii locului vor fi încurajaţi să îmbrăţişeze acţiunile de bun-simţ menite să le facă viaţa mai frumoasă.
Celălalt concept, „Traseu de Bun-Simţ Turistic”, va face apel la cetăţeni să fie atenţi în trafic şi să nu lase gunoaie în parcările de pe marginea drumurilor naţionale de interes turistic. „În acest sens, suntem în discuţii avansate cu regionala Braşov a CNAIR (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, n.red.)”, spune Cristiana . Amatorii de drumeţii vor fi îndemnaţi să nu lase deşeuri pe traseu şi să le ducă în locurile special amenajate.
„Aceste proiecte au rol educativ şi îndeamnă la atitudine civică.”
Cristiana Predoiu, iniţiatoarea campaniei „Bun-Simţ Turistic”