Elevii de clasa a X-a ai Liceului Teoretic Naţional (LTN) au fost invitaţi să evadeze din rutina activităţilor şcolare într-o poveste la limita dintre realitate și ficțiune, despre colonizarea Planetei Marte. Ideea conducerii școlii este ca, prin intermediul unui joc, să realizeze verificarea interdisciplinară a cunoștințelor, capacitatea de lucru individual și în echipă - scopul fiind nu note sau clasamente, ci o „o foaie de parcurs” pentru orientarea profesională și integrarea într-o societate aflată în continuă transformare.
Jocul a fost inițiat printr-o scrisoare primită de liceu din partea unui așa-numir Comitet Internațional pentru Popularea altor Planete. „Din prima colonie de 5.000 de pământeni care va pleca în curând pe Marte vor face parte și elevii Liceului Național”. În prima etapă, 26 de viitori coloniști s-au împărțit în cinci echipe conduse de căpitani. Misiunea de început a fost de a contribui la formarea bazei de date a comunității marțiene - adică echipele au transmis informări despre fiecare disciplină studiată la școală. Pentru aceasta, pământenii de clasa a X-a s-au organizat, și-au împărțit atribuții și au colaborat.
Şcoala care te scoate din rutină
Membrii echipajului şi-au luat misiunea în serios, iar proiectele lor fac concurenţă scenariilor de film. Hotărâţi să ia în stăpânire Planeta Roşie, pionerii colonialişti şi-au pus în valoare creativitatea, imaginaţia şi cunoştinţele ştiinţifice pentru a proiecta nişte baze marţiene. Sapţiile de locuit vor fi construite sub formă de dom acoperit cu o sticlă antireflex, pentru a fi protejaţi de radiaţii, iar transportul va fi făcut prin tuburi speciale special adaptate condiţiilor de pe Marte. Pe lista priorităţilor au spus că se află resursele de hrană şi apă, nu doar cele pe care le vor transporta, ci şi cele pe care vor trebui să le obţină acolo, iar un obiectiv principal este forarea în scoarţa Planetei Roşii pentru a ajunge la straturile de apă îngheţă existentă acolo. În ce priveşte comunicare, elevii au convenit ebaboarea unui limbaj non verbal, care să fie alternativ celorlate forme de comunicare în situaţii neprevăzute.
„Până în acest punct, Jocul educativ LTN a fost un succes deoarece reprezintă o experienţă de viaţă care scoate la iveală nişte probleme pe care nu ţi le-ai pus. În general, şcoala te pregăteşte doar teoretic, dar în societate tu trebuie să te bazezi pe experientă şi pe realţia cu oamenii, iar proiectul este o experienţă din care tragi nişte concluzii referitoare la o serie de probleme care există şi nu sunt tratate suficient în şcoală", a declarat Andrei Chiran - unul dintre căpitanii de echipă.
„Proiectul educativ «Jocul LTN» urmăreşte o evaluare holistică a cunoştinţelor pe care elevii clasei a X-a le-au acumulat la şcoală şi care sunt integrate într-un singur proiect, iar în baza acestei evaluări sperăm să obţinem toate datele necesare care să ne ajute să-i sprijinim în carieră. Prin această metodă dorim să-şi descopere punctele forte, nu neaparat cunoştinţele şcolare, într-un context real de viaţă”, ne-a declarat directorul executiv al Liceului Teoretic Naţional, Anca Moraru. Ea ne-a mărturisit că ideea de a merge pe Marte a "fost luată din nevoia de puțină fantezie și am încercat să cream un context care să fie mai motivant”. Conducerea liceului intenţioneză să continue proiectul, iar fiecare an şcolar va avea o poveste a lui. “Misiunea pe Marte" este coordonată de profesoara Rodica Cherciu, expert în informatică.
"Singurul lucru pe care l-am ştiut a fost că trebuie să lucrăm în echipă. Toate cunoştinţele pe care noi le-am acumulat a trebuit să le punem în practică, iar mare surpriză a fost că am lucrat pe calculator în timpul orelor” Diana Dan, elevă
„A fost nevoie să discut cu fiecare membru al echipei în parte pentru a afla le ce este bun, la ce se pricepe cel mai bine pentru a putea împărţi sarcinile" Salemi Yasmine, elevă
Pentru că de la Evaluarea Națională și până la Bacalaureat elevii nu mai au nici un test importat, Liceul Teoretic Internațional face evaluări la clasa a X-a prin intermediul unui joc