x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Permisul auto ridicat de polițiști, urmărit pe internet, ca pe colet

Permisul auto ridicat de polițiști, urmărit pe internet, ca pe colet

de Monica Cosac    |    10 Iun 2024   •   08:20
Permisul auto ridicat de polițiști, urmărit pe internet, ca pe colet

Șoferii cărora li se reține permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare vor primi un cod unic cu ajutorul căruia vor putea urmări online, prin intermediul HUB-ului de servicii al Ministerului de Interne, traseul documentelor ridicate de polițiști, potrivit unui proiect de lege pus recent în dezbatere, la Parlament. Practic, inițiatorii vor să instituie un mecanism similar celui folosit de firmele de curierat, prin care oamenii pot afla, în orice moment, unde se află coletul pe care care îl așteaptă.

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier), pusă recent în dezbatere la Senat, este inițiată de deputata PNL Christine Thellmann și susținută de alți 12 parlamentari liberali și social-democrați și vizează extinderea serviciilor oferite prin intermediul portalului de servicii online al Ministerului Afacerilor Interne, în beneficiul cetăţenilor. 

În prezent, Ministerul de Interne, prin intermediul Direcţiei Generale pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (DGCTI), gestionează un HUB care oferă o serie de servicii electronice furnizate la nivelul tuturor structurilor MAI.

„HUB-ul de servicii de la nivelul MAI reprezintă nucleul digitalizării serviciilor publice din cadrul ministerului. (…) Obiectivul principal al acestui HUB este simplificarea accesului beneficiarilor la serviciile furnizate de către MAI, în vederea facilitării interacţiunii online a acestora cu prestatorii de servicii publice, inclusiv prin optimizarea suportului TIC (tehnologia informației și comunicațiilor – n.r.) necesar, se arată în expunerea de motive.
Deși, în ultimul an, au fost introduse, treptat, pe acest portal mai multe servicii online, care au redus cozile de la ghișeele mai multor instituții publice, inițiatoarea proiectului de lege spune că pentru șoferii care rămân fără permis sau le sunt reținute alte acte alte mașinii este dificil să afle când și de unde își pot recupera documentele, mai ales dacă le-au fost luate în alte județe.

„Un mecanism similar celor de la firmele de curierat”

Prin urmare, deputata PNL propune „crearea unui mecanism prin care, la ridicarea documentelor, titularul să primească şi un cod cu ajutorul căruia să se autentifice în HUB-ul gestionat de MAI pentru a vedea exact traseul documentului reţinut. Un mecanism similar celor de la firmele de curierat”. Deoarece HUB-ul este deja functional, nu ar implica cheltuieli suplimentare, susține inițiatoarea, ba dimpotrivă, „ar scuti cetăţenii de mai multe drumuri şi pe angajaţii din subordinea MAI să ofere informaţii care se regăsesc în acest HUB”.

„În cazul reţinerii de către poliţistul rutier a permisului de conducere şi/sau a certificatului de înmatriculare ori de înregistrare sau, după caz, a dovezii înlocuitoare a acestora, titularul va primi un cod unic cu ajutorul căruia va putea urmări traseul documentelor reţinute”, prevede proiectul legislativ.

De asemenea, ministrul de Interne va avea la dispoziție 180 de zile de la promulgarea acestei legi, pentru a stabili „mecanismul prin care titularii documentelor reţinute de autorităţi să poată verifica stadiul şi locul în care se găsesc” aceste acte. 

Acum, spune inițiatoarea în expunerea de motive, dacă unui conducător auto i se reţin, de către poliţistul rutier, aceste acte, titularul trebuie să meargă la mai multe instituţii pentru a vedea unde a ajuns documentul reţinut. 

„De exemplu, dacă i s-a ridicat unul dintre documentele de mai sus într-un alt judeţ sau într-o altă localitate, titularul nu ştie când şi unde să se prezinte pentru a reintra în posesia acestuia”, mai spune Thellmann.

Portalul de servicii online al Ministerului Afacerilor Interne (https://hub.mai.gov.ro/) a fost accesat de aproximativ 9 milioane de ori și au fost create peste 458.000 de conturi (identități electronice), anunța, încă de acum două săptămâni, MAI.

 

Duplicatul permisului de conducere a devenit disponibil online

 

Începând din această lună, și șoferii care și-au pierdut permisul de conducere - sau dacă li s-a deteriorat documentul respectiv - pot solicita un duplicat direct prin intermediul serviciului online disponibil pe site-ul http://dgpci.mai.gov.ro, fără să mai fie nevoie să stea la cozi, la ghișeele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări.

Noua procedură simplificată a fost introdusă recent în legislație tot cu scopul de a reduce birocrația, timpul de așteptare necesar obținerii acestor documente, dar și numărul deplasărilor la sediile DGPCÎ. 

Pentru a beneficia de acest serviciu online, cetățenii trebuie să urmeze câțiva pași. Mai întâi, trebuie să creeze un cont de utilizator, aceasta fiind și singura etapă care necesită prezența fizică, o singură dată, la un ghișeu de permise sau înmatriculări, pentru identificare.

Apoi, persoana respectivă trebuie să transmită documentele necesare prin intermediul aplicației informatice: cererea solicitantului completată și semnată, cu rubrica aferentă emiterii duplicatului permisului de conducere bifată și motivul solicitării completat corespunzător, precum și o fotocopie a actului de identitate. De asemenea, trebuie să achite contravaloarea permisului de conducere (89 lei), plată ce poate fi făcută prin intermediul procesatorului de plăți disponibil pe site.

Reprezentanții Ministerului de Interne au precizat că, în perioada următoare, vor fi făcute demersuri „și în ceea ceea ce privește digitalizarea serviciilor privind înmatricularea vehiculelor”, ca parte a modernizării administrației și simplificarea interacțiunilor cetățenilor cu instituțiile publice. 

 

Potrivit Ministerului de Interne, în prezent, prin intermediul HUB-ului MAI, cetăţenii mai pot obţine: istoricul sancţiunilor rutiere, certificatul de cazier judiciar, diverse avize pentru urbanism, amenajarea teritoriului şi autorizaţii de construcţie ori desfiinţare. De asemenea, se pot programa online în vederea eliberării paşaportului şi pot consulta anunţurile de concurs referitoare la funcţii vacante în MAI.

×