x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Suferinţele unui şcolar cu autism

Suferinţele unui şcolar cu autism

de Theodora Şutiu    |    28 Feb 2019   •   14:00
Suferinţele unui şcolar cu autism

Mălin, fiul în vârstă de 11ani al Danielei Bololoi, preşedinta asociaţiei HelpAutism, diagnosticat când era foarte mic cu TSA (tulburări din spectrul autist), vorbeşte deschis despre umilinţele pe care le trăieşte în fiecare zi la şcoală din cauza neînţelegerilor cu profesorii. Băiatul povesteşte că unele cadre didactice îl tratează ca pe un copil care „face ce vrea el”, indiferent dacă este adevărat sau nu.

Când avea doar doi ani, nu reacţiona nici la zgomotele pe care le auzea în jurul său, dar a reuşit să se recupereze miraculos şi să comunice la fel ca toţi copiii de vârsta lui. Copilul este acum în clasa a V-a şi spune că unele dintre cele mai plăcute amintiri le are din ciclul primar, atunci când învăţătoarele se comportau frumos cu el. La gimnaziu, însă, situaţia s-a schimbat radical, susţine copilul: „Până în clasa a IV-a m-am simţit foarte bine atunci când mă duceam la şcoală pentru că învăţătoarele se purtau frumos cu noi şi făceam activităţi interesante. Nu întâmpinam problemele pe care le am acum, în clasa a V-a. Nu îmi mai place să merg, pentru că 80% din timp mă simt plictisit sau deranjez ora”, mărturiseşte copilul.

Întrebări fără răspuns

Cu toate că învaţă la o şcoală unde în fiecare clasă există unul sau doi copii cu dizabilităţi, unii profesori au probleme reale în a-i înţelege pe elevi. Mălin povesteşte cum unul dintre cadrele didactice de la clasă i-a refuzat un proiect la care muncise foarte mult, fără niciun fel de explicaţie: „ Acum ceva timp, am stat foarte mult să fac un proiect pentru clasă. Când profesora l-a văzut, mi-a spus pur şi simplu că nu e bine, fără alte explicaţii. Eu am întrebat de ce, iar doamna nu mi-a spus. Pur şi simplu a respins ideea”, explică Mălin.

Umilinţe în faţa tuturor

Mălin povesteşte că nici diriginta nu-i oferă sprijin. În loc să-l ajute, aceasta îl pedepseşte pentru lucruri mărunte: „Totul a pornit de la faptul că m-am descălţat pentru că îmi era cald. Ea îmi spusese să nu mă descalţ. Când m-a văzut, mi-a luat pantofii şi i-a aruncat la gunoi. Tot anul acesta, doamna mi-a spus că trebuie să şterg tabla toată ziua şi apoi m-a pedepsit că ratasem câteva ore”.

Cazul lui Mălin nu este singular. O fetiță cu tulburări de spectru autist care frecventează Grădiniţa nr. 42 din Capitală a fost închisă într-o clasă goală, în timp ce în instituţie se afla o inspecţie. Inspectoratul şcolar a deschis o anchetă internă, catalogând gestul ca fiind unul grav.

11.240  copii cu TSA ar exista în România, potrivit datelor statistice făcute publice de Oana Pintilei, secretar de stat în cadrul Secretariatului General al Guvernului.

 

×
Subiecte în articol: elev autist