E pusă, mereu, în discuţie calitatea serviciilor în turism. Calul de bătaie sunt cadrele şi gradul lor de calificare. Când e vorba să angajeze personal calificat şi bine plătit, patronii ori se plâng că nu găsesc persoana ideală ori preferă să lucreze cu colaboratori. Cert e că nivelul serviciilor a ajuns o marotă. Cum, totuşi, s-ar putea realiza o calificare eficientă şi ieftina?
Unul dintre cele mai simple procedee sunt cursurile online, la distanţă. Ele pot fi accesate de pe calculator, de la birou sau de acasă; pot fi făcute în orice moment al zilei, fără să depinzi de un profesor, îţi poţi impune ritmul predării, îl poţi întrerupe şi reporni, după plac. Există cursuri gratuite, care pot fi făcute pe diverse portaluri de specialitate. O simplă cautare de travel training online, oferă, pe internet, variante foarte bune. Dacă vorbim, însă, de cursuri de câteva ore, gândite pentru un subiect anume, de perfecţionare, costul poate urca între 50 şi 200 de euro, în funcţie de compania/ profesorul implicaţi. Cursurile care dau certificările cerute legal sunt de minim 450 euro, iar modulele IATA ajung tot în jurul acestei sume.
Pe lângă cursurile acreditate, finalizate cu diplomă de agent turism/ ghid sau manager în activitatea de turism, există şi forme de pregătire continuă. Cei care vor să performeze, s-ar putea folosi de sesiuni de training dedicat. Ei vor avea, cu siguranţă, un punct de pornire în agenţia de turism, un cuprins al activităţii lor şi o mai bună înţelegere a mediului de lucru, indiferent de specificul agenţiei din care fac parte. Ar putea, chiar, să se convingă că este, sau nu, domeniul care li se potriveşte şi în care doresc să activeze şi să investească timp. Sunt şi firme care pot, la cererea agenţiilor de turism, să facă evaluarea angajaţilor, prin diverse metode: mistery shopper, interviuri individuale etc. În acest moment, există agenţii care desfaşoară programe de internship, finalizate cu angajarea în agenţie a celor mai buni participanţi. Cele mai mari agenţii de turism din România (după cifra de afaceri şi numărul de angajaţi) au posibilitatea inducţiei de personal entry level. După calculele singurei firme din România care se ocupă de recrutare exclusiv în domeniul turismului, proporţia este de 1 entry level la 22 angajati cu experienţă. Pe de altă parte, există şanse şi pentru cei fără experienţă; ei trebuie să ştie că se pot remarca, în primul rând, prin dorinţa de a intra în domeniul turismului, prin interesul pe care şi-l dau, printr-un CV corect, printr-o scrisoare de intenţie personalizată şi inedită, printr-o prezenţă plăcută la interviu şi prin foarte multă determinare.
Cum se poate obţine consilierea în carieră, în turism?
În general, companiile care fac recrutare şi prestează servicii de HR oferă şi consultanţă specializată. Sunt oferite sesiuni individuale prin care primeşti sfaturi pentru editarea CV-ului, pentru trimiterea acestuia, pentru obţinerea celei mai bune scrisori de recomandare. Tot ei te pot sprijini în crearea unui plan de atac atunci când începi să îţi cauti un loc de muncă, indiferent de poziţia în care te afli (ai sau nu job în acel moment), ce cursuri, diplome îţi folosesc. Înveţi cum să te prezinţi la interviu şi să faci o impresie bună.
Sigur, dacă firma de recrutare este specializată în domeniul turismului, atunci aceiaşi consilieri îţi pot face dezvăluiri importante legate de piaţă: cum eşti poziţionat, dacă merită să schimbi actualul job, cum poţi să îmbunătăţeşti ce ai acum, câştigul tău salarial + beneficii este sau nu în limitele corecte ale pieţei, când să-ţi schimbi jobul etc.