“La blouse roumaine” este o pagina pe facebook. Are aproape o sută de mii de susţinători. Pentru că vorbeşte şi susţine una dintre cele mai frumoase fibre ale fiinţei româneşti: ia. Bluza care face orice femeie să fie cea mai frumoasă femeie din lume. Ca o zână.
Direct de pe internet s-a născut o mişcare internaţională care a dus, anul trecut, la declararea zilei de 24 iunie, Ziua de Sânzâiene, Ziua Internaţională a Iei.
Această minunată poveste modernă, cu rădăcini în ce are mai frumos poporul român, în tradiţii, s-a născut din admiraţia şi dragostea unei femei, Andreea Tănăsescu, pentru una dintre femeile excepţionale care a trăit pe acest pământ, care a fost Regina Maria. Regina Tuturor Românilor.
Regina Maria a fost una dintre acele femei care a ştiut să iubească, să aprecieze şi să renască straiele româneşti, costumul popular al românilor. Ea a introdus la Curte obiceiul de a se înfrumuseţa cu aceste straie, iar doamnele sale au răspuns bucuroase acestei iniţiative.
Anul trecut, la 24 iunie, de acum de Ziua Internaţioanlă a Iei, din iniţiativa Andreei Tănăsescu, mii de femei din toată lumea s-au îmbrăcat în ia românească. Au fost 143 de evenimente pe 6 continente, în 48 de ţări, în 109 localităţi. Femei din toată lumea, nu nepărat românce, s-au îndrăgostit de ia românească. De acum, în fiecare an, Ia românească va fi celebrată.
“Sper că ia va deveni brandul României”, spune Andreea Tănăsescu. Primul brand din lume născut din dragoste de frumos şi de tradiţii.
În ţară, ia a fost sărbătorită prin intermediul mai multor evenimente: o expoziţie “Măiastra. Istoria nescrisă a Iei”, la Galeria Galateca din Bucureşti, şi o piesă de teatru “Iubire persană”, aceasta din urmă vorbind despre simbolurile care ne urmăresc de mii de ani şi ne dau continuitate şi putere.