x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Ce se poartă în turism, în sezonul de toamnă-iarnă

Ce se poartă în turism, în sezonul de toamnă-iarnă

de Diana Scarlat    |    12 Sep 2018   •   17:30
Ce se poartă în turism, în sezonul de toamnă-iarnă

Hotelierii și agențiile de turism se bazează, în acest sezon de toamnă-iarnă, pe turismul montan, pe turismul rural și pe turismul balnear, dar și pe excursiile de weekend și pe teambuildinguri. O zonă aproape virgină, în care s-a lansat o nouă tendință, atât pentru români, cât și pentru străini, este Dobrogea, care mizează pe prelungirea sezonului de toamnă în Delta Dunării, dar și pe noi oferte de sărbători, extinzând zonele demne de a fi explorate către partea continentală a Dobrogei, în special spre nord. Cele mai spectaculoase teambuildinguri se fac, până în noiembrie, în Delta Dunării, iar acest trend deja a mobilizat foatre multe companii care vor să le ofere angajaților ceva inedit.

Cel mai important lucru este că în acest sezon de toamnă-iarnă se poartă destinațiile din România, în primul rând, mai ales după ce s-a lansat programul de vouchere de vacanță, iar mulți români le-au păstrat pentru a doua parte a anului. Hotelierii și agențiile de turism  așteaptă o nouă creștere, și pe sezonul rece, după cea deja înregistrată în sezonul estival, care a adus vânzări record în sepaicl pe litoral. “Toamna, creșterile se bazează în special pe turismul balnear, pe turismul montan, mai ales cel de weekend, în ultmul timp au fost foarte multe creșteri în turismul rural, dar și de city break, mai ales în weekend. Foarte mult se vizitează orașele mari, în weekend și putem vorbi despre un nou trend. În continuare se poate achita cu vouchere de vacanță, inclusiv pentru Crăciun și revelion, chiar dacă se plătește diferența de preț”, spune consultantul în turism Traian Bădulescu.

Angajații din privat, răsfățați în Deltă

Dacă bugetarii au primit vouchere de vacanță, angajații din sectorul privat, în special cei de la marile companii, se bucură de teambuildinguri. Dintre toate variantele de teambuilding de pe piață, în ultimul timp s-au înmulțit cererile pentru Delta Dunării, unde sunt programe speciale ce nu mai pot fi făcute în altă parte. Din numărul mare de cereri, acesta pare a fi cel mai important trend al momentului, iar cifrele spectaculoase arată că se va dezvolta și mai mult în continuare. Participanții gustă din natura sălbatică a rezervației naturale, dar și din foarte multe preparate culinare autohtone, se plimbă cu toate tipurile de ambarcațiuni, participă la concursuri de pescuit și învață să supraviețuiască în natură, lucrând în echipă. Acest concept unic a fost lansat și dezvoltat de Dragoș Cătălinoiu, cel care a lansat și o platformă online de promovare a Deltei Dunării, viziteadadelta.ro, site creat pentru a putea comunica în țară și în străinătate toate ofertele pe care nu au reușit să le prezinte autoritățile statului. „Se pot face teambuildinguri pentru grupuri de la 14 la 200 de persoane, iar activitățile sunt multiple. Cel mai recomandat este programul de trei zile, cu două nopți de cazare, iar costurile sunt în jur de 120 de euro pe zi, de persoană. Avem programe de două zile și de trei zile, iar cei mai mulți preferă centrul Deltei Dunării. Le oferim foarte multe activități pe care nu le pot face nicăieri în ală parte, de la concursuri de pescuit, la supraviețuirea în Deltă, unde trebuie să colaboreze, în cadrul echipei, dar și petreceri tematice în fiecare seară, plimbarea cu toate tipurile de ambarcațiuni, meniuri tradițonale. În prima zi de program, după ce ajung în Deltă, în special la Crișan, asistă la o clacă pescărfească, apoi au o petrecere de bun venit”, explică Dragoș Cătălinoiu, reprezentantul platformei viziteazadelta.ro. În program mai sunt incluse demonstrații de curățare și preparare a peștelui, cu ajutorul localnicilor, dar și diverse activități specifice omenilor Deltei, pe care mulți le află abia atunci când ajung la fața locului. În programul de trei zile, ultima zi este dedicată unei experiențe inedite în Pădurea Letea, unde se fac alte tipuri de activități, se lansează diverse concursuri, iar programul îi declară pe toți participanții câștigători, la final. Acest trend al teambuildingurilor în Delta Dunării s-a dezvoltat începând de acum trei ani, iar anul acesta tinde să depășească și poate chiar să dubleze recordul înregistrat deja anul trecut, tocmai pentru că pachetele oferite sunt unice și foarte incitante, iar corporatiștii au prins gustul noutății, în mijlocul naturii dezlănțuite.

Românii au început să colaboreze

Pentru că zonele rurale, în general, nu au posibilitatea de a găzdui grupuri foarte mari de turiști simultan, deci nici grupurile mari din teambuildinguri, în multe zone ale țării, românii au învățat, în ultimii câțiva ani, că au nevoie de colaborare, pentru a se putea dezvolta împreună. Sighișoara a fost la un pas de a se arunca singură în faliment, mai ales zona istorică a cetății, până când patronii pensiunilor și ai restaurantelor au înșeles că trebuie să înceapă să colaboreze și astfel au reușit să-și crească din nou vânzările. La fel se întâmplă și în Delta Dunării, unde, cu precădere, există puține baze mari de cazare. De câțiva ani au început, însă, să înțeleagă principiul asocierii, din ce în ce mai mulți întreprinzători, iar astăzi fac împreună turism de cea mai bună calitate, chiar dacă nu se poate face turism de masă în delta Dunării. „În zona Crișan, de exemplu, putem caza și grupuri mari de turiști, pentru că avem mai multe pensiuni cu un număr mare de camere, iar oamenii colaborează acum între ei. Doar prin colaborare vom putea face turism”, mai spune Dragoș Cătălinoiu. La fel se întâmplă și în alte zone rurale, iar trendul colaborărilor de acest fel pare a fi fost lansat de satul Viscri, unde s-au făcut printre primele teambuildinguri în case cu doar trei sau patru camere de închiriat. Experiența ultimilor ani arată că această formă de turism este foarte apreciată, iar agențiile de turism reușesc să vândă astfel de pachete, chiar cu mare succes, deși nu se poate asigura cazarea tuturor membrilor grupului în camere de același fel.

Meșteșugarii atrag noi categorii de vizitatori

Unul dintre avantajele zonelor rurale este prezența meșterilor populari care pot aduce în fața vizitatorilor artefacte cu specific tradițional. Evenimentele din ultimul timp, din mai toate zonele rurale, de la festivalurile cu specific gastronomic, până la târgurile de produse tradiționale arată că atât românii, cât și străinii vin deja în număr din ce în ce mai mare în mediul rural și tendința este de a petrece mai multe zile în zonele care găzduiesc aceste evenimente.

Iar produsele culinare tradiționale, pe de o parte, și obiectele tradiționale create de meșterii populari au creat un trend propriu, care reușește să concureze piața acestor produse din țări cu tradiție în turism, precum Grecia. România are și avantajul numărului foarte mare de etnii, dintre care 14 sunt doar în Dobrogea, iar astfel, multiculturalismul devine o atracție în sine a destinației turistice. Tendința din ce în ce mai accentuată a dezvoltării acestui segment de piață a încurajat, în ultimii trei ani, dezvoltarea micilor afaceri din zone precum Horezu, în județul Vâlcea, Marginea sau Ciocănești, în județul Suceava, Corund, în județul Harghita, dar și Luncavița, din nordul județului Tulcea, care și-a redescoperit ceramica tradițională, mergând pe urmele noilor tendințe ale comerțului cu suveniruri.

Obiectele ca ambasadori, pentru străini

Tot în aceeași zonă, două pasionate de tradiții și multiculturalism, Valentina Koker și Bianca Folescu, au lansat adevărate branduri locale, respectiv Suvenir din Jurilovca și Suvenir din Dobrogea, fiecare cu specific propriu. „Aceste artefacte tradiționale autentice lipseau mai ales din zona Dobrogei. Este nevoie de astfel de suveniruri care să le amintească turiștilor de arta populară, fără a fi kitsch. Putem reinterpreta arta populară, dar astfel încât să nu oferim vizitatorilor producții de serie, ci creații autentice”, spune Bianca Folescu, din satul Vișina. Alt brand local, lansat de Veronica Mocanu, de la Crișan, este Verada Fashion, care a lansat creații vestimentare ce reinterpretează ornamentele tradiționale din mai multe comunități etnice. „Aceste cerații au rol de ambasador pentru turismul din zona noastră. În afară de faptul că se pot adapta, la fel ca și ia tradițională, la orice fel de combinații contemporane, obiectele vestimentare pot stârni interesul turiștilor străini de a ne vizita, după ce văd creațiile noastre”, explică Veronica Mocanu. 

×
Subiecte în articol: turism toamnă-iarnă