x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Escrocherii cu repetiție pentru vânătorii de chilipiruri

Escrocherii cu repetiție pentru vânătorii de chilipiruri

de Diana Scarlat    |    19 Noi 2021   •   07:50
Escrocherii cu repetiție pentru vânătorii de chilipiruri

Cererea și oferta merg mână-n mână, atât în economia de piață, cât și în lumea escrocilor. Există o categorie de infractori care s-a specializat în vânătoarea de turiști români dintr-o categorie aparte de public-țintă. Amatorii de chilipiruri, care cred că tot ce găsesc pe internet este valabil, devin victime ale escrocilor care lansează oferte false la începutul fiecărui sezon de vacanțe. Se întâmplă mai ales în preajma sărbătorilor de iarnă, a vacanței de Paște și la începutul sezonului estival, iar ofertele de acest fel sunt pentru mai ales România, fiind mai complicat de păcălit clienții care cumpără bilete de avion și cazări la hoteluri din alte țări și care, de obicei, apelează la agențiile de turism, acestea oferind garanții, prin lege. Recordul a fost atins în precedenta vacanță de iarnă, când escrocii de pe internet au încasat 35.000 de euro de la românii care nu au verificat cui trimit bani în cont.

 

În ultimii ani au fost multe astfel de cazuri în care turiștii români au luat țeapă, după ce au rezervat sau chiar au plătit integral pentru o anumită perioadă de cazare, fără să apeleze la agențiile de turism. De la vile inexistente la Eforie Nord, cu fotografii de pe malul Mării Mediterane, până la români blocați pe diverse insule exotice, care au apelat la ambasadă pentru a fi salvați, deși nu era vinovat statul român și nici vreo agenție de turism din România, sau plata integrală pentru o săptămână de cazare, anulată după ce rezervarea se făcuse printr-un site și nu printr-o agenție, toate aceste incidente sunt cauzate de lipsa de înțelegere a necesității relațiilor contractuale, atunci când se cumpără un pachet turistic. Escrocheriile merg în continuare, la fel de bine, mai ales atunci când sunt „de nerefuzat”. Deși specialiștii din turism, jurnaliștii și polițiștii au tot făcut campanii de informare și conștientizare, pentru a-i obișnui pe oameni cu ideea că trebuie să verifice ofertele înainte de a da banii pe un pachet de vacanță, ofertele false plasate pe internet fac victime de mulți ani. O firmă de imobiliare din Brașov deține recordul în acest domeniu, după ce a păcălit mai mulți turiști care au rezervat cazare la Sinaia, pentru Revelionul 2020-2021. Prejudiciul a fost calculat la 35.000 de euro. Ceea ce nu înțelege segmentul de public-țintă care apelează la ofertele de pe internet este mai ales faptul că doar activitatea agențiilor de turism este reglementată prin lege specială și tot ce găsesc „la liber” pe internet reprezintă nu doar evaziune fiscală, ci și o potențială „țeapă”. Tot ceea ce nu poate fi verificat vine „la pachet” cu riscul de a pierde banii plătiți pentru o vacanță de vis, care se poate transforma astfel în coșmar.

 

Legea care garantează banii clienților

 

Activitatea agențiilor de turism e reglementată de o legislație specială, care a fost creată astfel încât să protejeze consumatorii. Cu toate acestea, foarte mulți români preferă să cumpere orice găsesc pe internet, fără măcar să ceară o garanție firmelor fictive în conturile cărora virează sume importante de bani. Așa li s-a-ntâmplat, la finalul anului trecut, celor aproape 70 de turiști lăsați fără bani și fără cazare, chiar de Revelion, la Sinaia. Oferta falsă promitea închirierea unei vile pe Valea Prahovei, pentru Revelion, fiind plasată pe un site de vânzări de produse noi și second-hand. Anunțul conținea și un număr de telefon real, al unei firme care se ocupă de tranzacții imobiliare, Queen Imob SRL, din Brașov. Ofertele au fost lansate încă din septembrie, iar victimele au făcut plăți în mai multe conturi bancare. Făptuitorii au fost anchetați, judecați și puși să plătească, pentru că pot fi identificați foarte ușor, fiind titularii conturilor în care s-au virat banii. Însă cei care s-au trezit fără cazare și cu banii luați primesc banii înapoi cu mare greutate, tocmai pentru că procedurile de recuperare sunt greoaie, în lipsa garanțiilor stabilite prin legea specială pentru agențiile de turism. Un astfel de proces poate dura până la trei ani. „Ofertele postate pe site-uri trebuie să fie verificate de cei care vor să cumpere vacanţe”, spune Traian Bădulescu, specialist în turism. Țepe au dat și unele agenții de turism, de-a lungul timpului, dar acestea sunt mult mai ușor de verificat. După scandalurile din ultimii șase ani, dar și după o serie de modificări legislative, agențiile de turism nu prea își mai permit să escrocheze. Oricum, au fost câteva cazuri de fraudă din ultimii 15 ani, raportate la ofertele serioase ale celor peste 2.000 de agenții de turism care nu și-au păcălit niciodată clienții.

 

Cum se verifică ofertele autentice din turism

 

Tot anul acesta, „țepe” s-au dat la Cluj, după ce s-a anunțat reluarea festivalului Untold, iar prețurile pentru cazare au explodat. Au fost probleme și pe litoral, unde s-au trezit unii turiști cu rezervări anulate și au dat vina pe proprietarii de hoteluri și pensiuni. De fapt, cele mai multe „țepe” provin din neînțelegerea legislației speciale pentru turism și a rolului pe care îl au contractele între hotelieri, agențiile de turism și clienți. Garanții oferă doar agențiile de turism, nu și site-urile, iar uneori se ruinează vacanțe așteptate un an, doar pentru că rezervarea s-a făcut eronat și s-a plătit o falsă ofertă. Anularea rezervărilor pentru cazare nu se poate face atunci când vacanțele sunt plătite prin agențiile de turism, pentru că acestea sunt obligate prin contracte și prin legi speciale să onoreze ceea ce clienții plătesc. Hotelierii – mai ales cei din străinătate și mai ales în vârfurile de sezon – pot fi vinovați de ceea ce se numește „overbooking”, adică preferă să elimine clienții care vin prin agenții și care au plătit un preț mult mai mic, pentru a caza în locul lor clienți dispuși să plătească dublu. Ei riscă să plătească o amendă pentru „overbooking”, însă câștigul astfel obținut este mult mai mare. Oricum nici aceștia nu sunt mulți, pentru că se autoelimină de pe piață, devenind indezirabili pentru agențiile de turism. Ceea ce ar trebui să știe turiștii este faptul că atunci când se fac rezervări prin agenții autorizate, chiar dacă hotelierii anulează o rezervare, agenția rezolvă problema, mutând turiștii în alte hoteluri, la același confort pentru care au plătit. Nu se întâmplă la fel însă atunci când rezervările se fac pe diverse site-uri care nu au la bază niciun fel de contract care să ofere garanții clienților și nici nu se supun legilor speciale pentru turism, deci nici nu pot fi trase la răspundere pentru „țepe”. 

 

Cât costă... prețul cel mai mic

 

Reducerile substanțiale de care pot beneficia cei care vor să cumpere o vacanță sunt negociate tot de agențiile de turism. Pentru a face acest mecanism cât mai eficient și avantajos pentru toate părțile implicate, agențiile au creat programele Early Booking și Last Minute, care se aplică în întreaga lume, după aceleași reguli. Pe site-uri – oricare ar fi acestea – nu există nici garanții, nici toate aceste beneficii. De altfel, site-urile mari de rezervări nici măcar n-au pretins vreodată că se substituie agențiilor de turism, ci doar fac legătura dintre ofertă și cerere, punând la dispoziția cumpărătorilor posibilitatea de a face direct rezervările și plata. Dar nu oferă programe speciale sau pachete de garanții pe care le prevede legislația specială din fiecare țară. Astfel, nu pot fi trase la răspundere nici site-urile, nici proprietarii care anulează rezervările, în lipsa unei relații contractuale – cum se întâmplă doar în cazul agențiilor de turism autorizate, cu brevet, acreditări, garanții bancare etc. „Cea mai bună modalitate de a-ți asigura concediul este de a apela la o agenție de turism. Românii trebuie să înțeleagă foarte bine că o agenție de turism nu reprezintă un simplu intermediar, ci un creator de programe și de pachete turistice. Este o companie autorizată, care acordă inclusiv consultanță în turism. Care ar fi avantajele alegerii unei agenții de turism? În primul rând, siguranța. Consultanți de turism, agenți de ticketing, ghizi, însoțitori de grup, personalul suport, sunt specialiști ai vacanțelor. Toți lucrează împreună și au un rol clar definit și stabilit prin lege. Un consultant a vizitat deja destinația sau hotelul, iar interesul său este să-l mulțumească pe turist. Aşa cum medicul are grijă de sănătatea noastră, aşa cum notarul ne furnizează informaţii legale importante şi ne autentifică diverse documente, aşa cum avocatul ne oferă siguranţă şi protecţie juridică, la fel şi agentul de turism: are grijă de timpul nostru liber şi ne optimizează deplasările. La agenția de turism răspunde întotdeauna cineva și oferă soluții, inclusiv în situații imprevizibile”, a explicat, pentru Jurnalul, Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). 

 

Diferențe majore între vânzători

 

 

Din păcate, mulți români încă nu au înțeles ce face o agenție de turism și care e diferența între agenție și site de rezervări. Mulți cred că este doar o diferență de cost și că agențiile îți iau bani în plus, deși același lucru se poate face și „la un click distanță”. 

 

 

Au fost situații în care unele vile sau apartamente „la negru” din România au postat fotografii false, din destinații exotice, sau când un site a promovat o structură de cazare reală, autorizată, la un tarif mult mai mic, dar fără a avea contract cu acea structură. Banii au intrat în buzunarele celor din spatele site-urilor. 

 

 

Modul de operare al escrocilor are la bază slăbiciunile deja cunoscute ale românilor: dorinţa de a câștiga ceva și lipsa de educaţie economică. Atunci când vezi prețuri mult mai mici decât cele de pe piață – precum 200 de euro pentru șapte zile în Tenerife, la hotel de patru stele –, ar trebui să-ți pui întrebări. 

 

Traian Bădulescu, consultant în turism

 

 

Este o falsă percepție aceea că agenția de turism adaugă la tarif. Dimpotrivă, agenția de turism are putere de negociere și, asigurând un flux de turiști la structurile de cazare, beneficiază de tarife mai mici decât cele de la recepție, cu tot cu comisionul pe care îl primește pentru munca prestată. 

 

Traian Bădulescu, consultant în turism

 

 

 

Rezervări fictive de pe site-uri obscure

 

Agențiile de turism organizatoare (touroperatoare) au pachetele turistice asigurate. În plus, aceste agenții sunt asigurate contra insolvenței și falimentului, turiștii fiind despăgubiți dacă apare o problemă de ordin economic. Agențiile de turism sunt obligate prin lege să lucreze doar cu structuri de cazare autorizate. Afectați de această confuzie pe care o fac mulți români sunt atât patronii de hoteluri și pensiuni, cât și agențiile de turism. S-a întâmplat ca turiștii să ia „țeapă” apelând la agenții de turism false, reprezentate de site-uri obscure, sau plătind pentru cazare neautorizată, „la negru”, la apartamente, vile etc. Și apoi tot acești turiști dau vina pe agenții sau pe industria turistică, în general. Situația este ca și când cineva cumpără pantofi „Adibas”, la un preț mic, se rup a doua zi, apoi clientul trage la răspundere firma originală Adidas sau dă vina pe toată industria de încălțăminte sport. Protecția consumatorului poate interveni doar în anumite cazuri, în care rezervarea se face direct la hotel sau pensiune și este anulată unilateral. Chiar și în aceste cazuri, dacă structura de cazare nu este autorizată sau nici măcar nu sunt camere de închiriat declarate la autoritățile locale, clientul nu-și primește vacanța înapoi, ci doar banii, în urma unui lung proces, în instanță, pentru că autoritățile statului doar amendează și aplică diverse sancțiuni escrocilor, nu rezolvă și problema celor care nu știu ce plătesc.

×