Albania este una dintre acele ţări care, deşi nu este mai renumită din punct de vedere turistic, este un loc pe care cu siguranţă nu veţi regreta că l-aţi vizitat. Este ca o mică bijuterie care aşteaptă să fie descoperită. O zonă plină de istorie şi tradiţie, încă nepoluată de globalizare exccesivă, o mixtură de civilizaţii şi culturi, influenţată de greci, romani, italieni şi turci. Şi aşteaptă doar să o descoperiţi.
Înainte de a pleca în Albania, trebuie să vă gândiţi foarte bine ce variantă de transport alegeţi. Dacă vreţi să mergeţi cu avionul, este important să ştiţi că nu există zbor direct România-Albania. Tirana, capitala Albaniei, are un aeroport internaţional, Rinas, aflat la 25 de kilometri de oraş pe care aterizează mai multe avioane venite din mai multe destinaţii europe. Noi însă trebuie să facem escală fie la Sofia, fie la Budapesta, fie la Viena.
În cazul în care vă hotărâţi să mergeţi cu maşina, trebuie să calculaţi durata călătoriei în funcţie de oraşul din care plecaţi. Dacă staţi undeva în Ardeal sau Banat, calea cea mai scurtă este prin Serbia. Străzile sunt bune şi puteţi trece rapid în Muntenegru şi apoi în Albania. Dacă plecaţi din sudul ţării, cea mai bună rută ar fi să treceţi graniţa la Ruse şi să mergeţi spre Sofia. De aici o luaţi spre Macedonia. Călătoria poate dura şi 10 ore, aşa că înarmaţi-vă cu răbdare. După ce intraţi în Macedonia, nu uitaţi să daţi ceasurile înapoi, pentru că între România şi Macedonia există o diferenţă de o oră. La fel şi între România şi Albania. Odată trecuţi graniţa, îndreptaţi-vă spre Skopje şi de acolo spre Orhid sau Struga. Orhid este puţin mai departe, dar este un oraş frumos, care merită un mic ocol. În fine, cu ocol sau nu, o dată intraţi în Albania, pregătiţi-vă pentru un drum muntos, destul de dificil. Toată această călătorie poate să vă ia în jur de 20-30 de ore, cu opriri, distanţa fiind de 947 de kilometri.
Trenul este varianta cea mai aventuroasă. După 1990, serviciile feroviare au fost reduse drastic în zona Balcanilor, aşa că nu există trenuri internaţionale în Albania, serviciul feroviar fiind numai intern. Astfel, în Tirana ajungeţi cu trenul numai dacă veniţi din alt oraş albanez. Dacă vreţi să nu vă coste o avere, luaţi trenul până la Ruse, de acolo luaţi iar bilete spre Sofia. Vă va face călătoria cu 50% mai ieftină. În Sofia există o autogară cu autobuze spre Macedonia sau Albania.
Cel mai mare oraş al Albaniei este capitala sa, Tirana. Oraşul are o vechime impresionantă, aşezările cele mai vechi datând chiar din Paleolitic şi fiind cele mai vechi situri locuite de pe teritoriul Albaniei. Teritoriul a fost cucerit de romani, iar în jurul anului 520 î.Hr. se pare că a fost construit de către împăratul Iustinian un castel numit Tirkan, de la care se trage şi numele oraşului.
Zona a început să se dezvolte mai tare o dată cu cucerirea locului de către otomani, în 1432, iar de la 7.000 de locuitori, oraşul a ajuns să aibă în doar câţiva ani la 20.000 de locuitori. Oraşul modern a fost creeat în 1614 prin construirea unei moschei, în jurul căruia s-au strâns foarte mulţi turci musulmani, a unei băi turceşti - hammam - şi a unui centru comercial important, aflat pe ruta caravanelor, ducând astfel la dezvoltarea rapidă a oraşului.
În 1920, Tirana a fost aleasă capitala temporară a Albaniei, care îşi câştigase independenţa încă din 1912. În 1925 şi-a câştigat permanent statutul de capitală, iar aspectul oraşului s-a schimbat.
Astăzi este interesant de văzut în Tirana contrastul dintre vechi şi nou, dintre est şi vest. Centrul oraşului a fost proiectat de Florestano de Fausto şi Armando Brasini, arhitecţi cunoscuţi pentru contractele executate pentru Benito Mussolini. Palatul Regal, Primăria, clădirea Băncii Naţionale, toate au fost construite de ei. În executarea planului lor, au dărâmat o mulţime de clădiri din zonă. Din nefericire, unele dintre clădirile din centru au fost demolate după încheierea regimului comunist, iar în locul lor a apărut actuala Piaţă Skanderberg.
În afară de cele câteva moschei care au supravieţuit, precum Et'hem Bey, şi care sunt o amintire a dominaţiei turceşti, trebuie neapărat să vizitaţi Turnul cu ceas din Tirana. Acesta a fost construit în 1822. Scările spiralate cu 90 de trepte vă duc pânăla 35 m înălţime, de unde se poate vedea o privelişte foarte frumoasă asupra oraşului. Iniţial, ceasul a avut un clopot vienez ce suna din oră în oră. După cel de-al Doilea Război Mondial, când oraşul a fost bombardat, ceasul a fost înlocuit cu unul cu cifre romane, de la o biserică din Shkoder, Albania. După1970, a fost şi acesta înlocuit cu unul chinezesc.
În Albania puteţi merge şi la mare. Cea mai renumită staţiune este Dhermiu. Este un orăşel mic, aflat pe malul mării Ionice, iar plajele sale curate şi liniştite atrag mulţi turişti. Peisajul este minunat, de o raritate deosebită. Preţurile sunt acceptabile, atât pentru cazare, cât şi pentru mâncare. Cazarea costă între 30 şi 50 de euro pe noapte la un hotel de trei stele.
Dacă nu vreţi la Marea Ionică, puteţi alege să vă faceţi vacanţa la Durres, pe malul mării Adriatice. Este o aşezare veche de mii de ani, unde puteţi vedea foarte clar influenţa grecească în zonă. În Atichitate, oraşul era cunoscut sub numele de Epidamus sau Durrachium. Urme ale civilizaţiei greceşti au rămas pânăastăzi şi pot fi şi vizitate. Printre ele se numără Amfiteatrul Durrachium, Templul Demetrei sau castelul din Durres.