x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Redescoperă gustul vacanțelor în România

Redescoperă gustul vacanțelor în România

de Luciana Cocoș    |    05 Iul 2016   •   22:13
Redescoperă gustul vacanțelor în România
Sursa foto: Victor Stroe

Pentru o vacanță de neuitat nu e nevoie să străbați mii de kilometri și să scoți din buzunar mii de euro. Înainte de a întreba agențiile de turism despre vacanțe în străinătate, am putea lua în considerare variantele care sunt aici, lângă noi. Căci România are de toate: mare și plaje cu nisip fin, Delta Dunării, munți, zone rurale autentice, castele și cetăți medievale, mănăstiri și orașe încărcate de istorie.

Fiecare regiune are suficiente locuri care merită să fie vizitate sau unde te poți relaxa în timpul concediului, plus că posibilitățile de agrement au crescut în ultimii ani. De la resorturi nou construite până la stațiuni balneo modernizate sau parcuri acvatice, toate stârnesc din ce în ce mai mult interesul românilor pentru turism în propria țară.

Între adevăr și legendă

Transilvania a fost una dintre cele mai bine promovate destinații ale României, imediat după 1990 și asta nu neapărat datorită românilor, cât mai mult a unor vectori de promovare. Poate cel mai important dintre ei este legenda lui Dracula, contele din celebra carte cu același nume care, prin intermediul cinematografiei, a pus Transilvania pe harta turistică a lumii. Tot ceea ce a avut legătură cu Dracula a stârnit interesul turiștilor de pretutindeni. Un om de-al locului, cum se spune, celebrul interpret de muzică populară Aurel Tămaș, spune că “străinii sar din loc când aud că vin din Transilvania. Ei urgent asimiliează zona cu Dracula, ținuturile de dincolo de păduri și așa mai departe. Dar turiștii care vor să știe cu adevărat ceva despre România, se informează și știu că nu se rezumă totul la Vlad Ţepeș. Am întâlnit oameni care știau de bisericile fortificate sau de cetățile medievale. Însă mulți au rămas doar cu filmul Dracula”. Așa se face că mulți dintre străini au venit de-a lungul ultimilor ani în România special pentru Castelul Bran sau pentru Cetatea Poenari. Iar pentru a o vizita sunt dispuși să urce chiar și cele 1.480 de trepte până la ea. Efortul nu rămâne nerăsplătit. Cei care ajung în vârf, pot vedea Cheile Argeșului în toată splendoarea, Barajul Vidraru și Munții Făgăraș.

Prințul Charles, ambasadorul Transilvaniei

Un alt vector de promovare este chiar Prințul Charles care a descoperit în vizitele sale în România, farmecul aparte al satelor transilvănene, bisericile fortificate, tradițiile din zonă și portul popular. "Prințul Charles a promovat toate aceste lucruri de la sine putere pentru că, așa cum a și declarat cu fiecare ocazie, a fost vrăjit de ceea ce a întâlnit la noi în țară. Şi a făcut-o mult mai bine decât ar fi putut să o facă sutele de milioane de euro băgate în bugetele de promovare ale Ministerului Turismului" spune consultantul în turism, Ciprian Enea.


Transilvania are atât de mult de oferit că nu am putea acoperi nici 10% în cuvinte.Însă românii preferă tot străinătatea pentru vacanțe”, Aurel Tămaș, interpret muzică populară

Meleagurile lui Dracula, în ofertele turistice

Cu pași timizi, orașe sau zone din Transilvania își fac loc în ofertele agențiilor de turism din străinătate. Din circuitele clasice prezentate de tour operatori nu lipsesc destinații precum Castelul Corvinilor, Sighișoara, Sibiu sau bisericile fortificate. „Prin extensie, se ating și zonele care au legătură cu Dracula, zone cu care a interacționat mai mult sau mai puțin Vlad Țepeș. Sunt mulți turiști care își doresc să viziteze aceste atracții. Pe de altă parte, avem circuitele tematice, foarte bine puse la punct, care au legătură fie cu viața medievală a Transilvaniei, multe cetăți, multe spații istorice. Mai vorbim apoi de circuitele care urmăresc tradițiile și modul de viață ancestral al satelor din Transilvania. Sunt multe zone unde oamenii știu să își conserve felul de a mânca, de a se îmbrăca, de a sărbători anumite lucruri importante din viața lor. Felul în care își construiesc casele, de a-și aduna fânul și de a ridica acele căpițe pe terenurile din zona subcarpatică. Sunt multe stâni care arată foarte pitoresc, sunt autentice 100% și atrag un număr mare de turiști”, spune Ciprian Enea.

 

CE RECOMANDĂ AGENȚIILE DIN STRĂINĂTATE

1.Sibiu, Capitală Culturală Europeană în 2007

2.Sovata Băi

3. Salina Turda

4.Cheile Bicazului și Lacul Roșu

5.Brașov

6.Parcul Național Retezat

sursa: bradtguides.com>


Unul dintre cele mai căutate produse turistice de către străini rămâne însă city break-ul. Orașe precum Cluj, Sibiu sau Oradea atrag turiști datorită faptului că au un centru istoric extrem de interesant, cu arhitectură unică, cu multe construcții vechi care sunt renovate sau care s-au păstrat foarte bine în timp. Iar dacă străinii caută Transilvania pentru farmecul ei aparte în Europa, românii caută altceva în această zonă. „Românii nu sunt atât de sensibili la legenda lui Dracula pentru că știu adevărul istoric. Noi știm că Dracula nu a prea interacționat cu Castelul Bran, deși majoritatea străinilor îl asociază cu acest personaj și vin să vadă castelul lui Dracula la Bran. Românii știu că, în realitate, Vlad Țepeș a fost un domnitor dur, dar corect, care a făcut ordine în țară și nu a fost un monstru care a supt sângele nevinovaților. Românilor le place să meargă, spre exemplu, la festivalul de la Sighișoara sau la Sibiu, când sunt anumite concerte. Dar e firesc. Noi știm mai multe lucruri despre potențialul acestei zone, ne place și îi gustăm mai mult spiritul real și mai puțin spiritul indus de industria cinematografică sau de presa străină. Bănuiesc că la fel fac și grecii când se raportează la Santorini. Nu mai cred că aici e cel mai frumos apus din lume, nu mai așteaptă să apună soarele și nu mai aplaudă când acest lucru se întâmplă. Pentru ei e ceva natural și urmăresc alte lucruri atunci când vine vorba despre locurile cu care s-au obișnuit”, mai explică Ciprian Enea.

 

Tradiție și bogăție

Bogățiile Transilvaniei au fost recunoscute pe plan mondial și incluse în lista patrimoniului UNESCO. Acest lucru a contribuit la atragerea turiștilor. "Au mai apărut tot felul de topuri realizate de reviste de turism celebre, cu audiență foarte bună. Am avut Castelul Huniazilor prins în top, peisaje naturale, sate și drumuri unice. Acești vectori de promovare au conturat viitorul turistic al Transilvaniei și au reușit să pună această zonă pe harta turistică a Europei”, mai spune Enea.


Patrimoniul UNESCO din Transilvania

1.Situl din Biertan cu biserica fortificată și o parte din localitate, jud. Sibiu

2.Satul Câlnic, jud. Alba

3.Satul Dârjiu, jud. Harghita

4.Satul Prejmer, jud. Brașov

5.Satul Saschiz, jud. Mureș

6.Satul Valea Viilor, jud. Sibiu

7.Satul Viscri, jud. Brașov

8.Orașul vechi din Sighișoara

9.Fortărețele dacice din Munții Orăștie

 

Autenticul, înaintea cosmopolitului

Transilvania e o destinație de circuit, de descoperit, și mai puțin o destinație care să abunde în ofere de sejur. Doar în stațiunile balneo-climaterice, turiștii pot alege între oferte de cazare care să includă și servicii de relaxare sau tratamente medicale.

În marile orașe din Transilvania, există hoteluri care fac parte din marile lanțuri internaționale, unde posibilitățile și serviciile oferite respectă cele mai înalte standarde.

Specialiștii în turism apreciază că aceste unități hoteliere situate în principalele puncte de atracție ale Transilvaniei au un raport calitate/preț interesant. Nu sunt nici cele mai scumpe, dar nici cele mai ieftine din Europa, deși unele dintre ele oferă servicii de top. „Pe zona balneo ar fi fost de dorit să avem locuri de cazare mult mai bune, ștranduri și piscine cu apă termală la standarde mai ridicate. Dar dacă ne referim la zona de cicuit, atunci cred că sunt orașe în Transilvania bine reprezentate de lanțuri hoteliere, foarte bine puse la punct. Să nu uităm că aproape toate marile lanțuri hoteliere au luat în management hoteluri din Cluj, Sibiu sau Oradea” conchide Enea.

×