Capitala României devenise, la finalul anului trecut, destinația de city-break preferată de europeni. Promovarea evenimentelor și a turismului de business a fost un mare succes al Companiei Municipale Turistica București (CMTB), ale cărei strategii au fost gândite și aplicate de profesioniști cu peste 20 de ani de experiență în domeniu, în mediul privat. Această schimbare de orientare a Primăriei Capitalei a fost un prim pas către intrarea în topul destinațiilor internaționale de city-break și ar fi continuat, dacă nu interveneau modificările impuse de pandemie. Totuși, această situație nu va continua la nesfârșit, iar Capitala ar trebui să se pregătească de relansarea strategiei pentru turism care a dat roade încă de la primele evenimente de promovare a ofertelor, la târgurile internaționale. În noiembrie 2019, Bucureștiul s-a vândut „ca pâinea caldă” la târgurile de turism de la Barcelona și Varșovia, unde participarea a fost altfel decât până atunci, bazată pe o strategie bine gândită, pe termen scurt, mediu și lung.
Pregătiri necesare pentru revenire
Bucureștiul intrase în forță pe harta industriei de evenimente, iar la baza vizibilității stătea potenţialul economic al României, care prezintă un mare interes pentru investitorii străini – cei care reprezintă principalul segment turistic al Bucureștiului, prin sporirea numărului de călătorii de afaceri sau pentru activităţi conexe, cum ar fi congrese, conferinţe și alte activități. Chiar dacă pandemia a redus dramatic activitatea în aceste sectoare, lucrurile vor reveni la normal, în scurt timp, iar Capitala trebuie să fie pregătită să reia activitățile care i-au adus câștiguri în ultimii ani. Primăria Municipiului București a promovat, la Târgul de turism specializat IBTM World, din Barcelona (19-21 noiembrie 2019), segmentul turismului MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events). Capitala României a înregistrat o creștere semnificativă pe acest domeniu, fiind, exact cu un an în urmă, o alternativă la liderii Europei Centrale și de Est pe segmentul turismului de evenimente: Viena, Berlin și Praga.
Facem concurență destinațiilor de top
Touroperatori și companii organizatoare de evenimente din țări precum Elveția, Spania, Marea Britanie, Franța sau China s-au arătat interesați la modul concret de organizarea unor evenimente și delegații în București, cu 1.000 - 1.500 de participanți. „Mulţi dintre participanţii la evenimentele organizate în București au ales post-tururi şi circuite, declarându-se încântaţi de potenţialul turistic al Capitalei României, dar și al ţării. România are o seamă de recorduri şi atracţii turistice unice și, nu în ultimul rând, este o ţară sigură, cu o rată mică a criminalităţii”, a explicat, pentru Jurnalul, Oana Dănilă, director de strategii în cadrul Companiei Municipale Turistica București, care a reprezentat Capitala la târgul de la Barcelona. După Barcelona a urmat participarea la târgul de la Varșovia, TT Warsaw, în perioada 21-23 noiembrie 2019, unde Bucureștiului a fost vedeta evenimentului, fiind și la prima astfel de participare.
Strategia care a cucerit Varșovia
Mii de vizitatori, în numai două zile de târg, s-au oprit să afle ce ofertă are capitala României și ce circuite turistice pot face în țara noastră. A fost succes total și unul dintre cele mai animate standuri. Ideea pe care au mizat reprezentanții Companiei Municipale Turistica București este “Nostalgia”, făcând legătura cu miile de polonezi care vizitau România în fiecare an, înainte de 1990. Deja s-au semnat zeci de contracte, pentru anul viitor. Bucureștiul a avut stand propriu – premieră în istoria participării atât la târgul de turism din Varșovia, cât și la un târg din Europa Centrală și de Est. A fost prezentat ca un oraș european cu monumente istorice muzee, edificii religioase, elemente de etnografie și folclor precum și o mare diversitate de parcuri, complexe de agrement și oportunități de distracție. Polonezii, atât reprezentanți ai operatorilor de turism, cât și consumatori de turism, s-au arătat foarte interesați de destinația turistică România, în general, și de municipiul București în special.
Standul municipiului București a fost vizitat atât de către profesioniști din turism, cât și de către jurnaliști, bloggeri sau potențiali turiști. Polonezii de vârsta a treia își amintesc de sejururile petrecute în stațiunile de pe litoralul Mării Negre sau la munte, iar mulți polonezi cu vârste de peste 50 de ani au studiat în București. Însă este îmbucurător că și categoria cuprinsă între 20 și 40 de ani cunoaște România – o parte dintre aceștia vizitând în special Bucureștiul, datorită oportunităților sale culturale și de distracție. Pe lângă București ca destinație de bază, polonezii sunt interesați mult de Litoralul Mării Negre, Delta Dunării, Transilvania, legenda lui Dracula, posibilitățile de distracție din România, pelerinaje, turism balnear, city break-uri.
Conform raportului statistic ICCA (International Congress and Convention Association), București era clasat, anul trecut, pe locul 33 în topul orașelor din Europa organizatoare de evenimente. Conform estimărilor, trebuia să devină noua destinație de city-break a Europei, fiind promovată pe baza unui concept modern.