x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Tradiţiile populare şi Delta Dunării rămân vedetele

Tradiţiile populare şi Delta Dunării rămân vedetele

de Luciana Cocoș    |    22 Mar 2016   •   19:50
Tradiţiile populare şi Delta Dunării rămân vedetele
Sursa foto: florin1961/Getty Images/iStockphoto

România este vizitată de la an la an de tot mai mulţi turişti străini atraşi de piesajele unice în Europa sau de cele mai inedite tradiţii de pe plaiurile noastre. Toate bogăţiile României sunt prezentate, cu fiecare ocazie, de tour-operatorii români prezenţi la târgurile internaţionale de turism sau prin strategii de promovare din ce în ce mai elaborate. Anul acesta, la târgul de turism recent încheiat la Berlin, Dunărea și Delta Dunării au fost elementele cheie promovate.

La cea de a 50-a ediția a târgului de turism ITB Berlin, România a participat cu un stand de 394 metri pătraţi unde și-au expus ofertele 56 de firme, printre care agenții de turism şi hoteluri. Pe lângă operatorii din turism, la standul României s-au regăsit asociații de promovare turistică, precum și consilii județene, care și-au prezentat oferta, una adaptată la preferinţele germane.

Olăritul, artă aproape disparută

Autenticitatea a fost punctul central al noului concept pe care Autoritatea Națională pentru Turism a mizat în acest an la Târgul Internațional de Turism de la Berlin, cel mai mare târg de profil din lume. Au fost prezentate publicului demonstrații de încondeiat ouă, olărit, spectacole artistice, precum și demonstrații de împletit cozi tradiționale românești, care au fost şi cele mai atractive pentru doamnele care au trecut pragul târgului. Maestrul Nicolae Voiculeț a susținut zilnic miniconcerte la nai, în cadrul cărora a cântat poveștile fiecărei regiuni. La fiecare minirecital, a strâns în jurul său zeci de străini dornici să participe la un moment de cultură. Realizatoarea de porturi populare tradiționale pentru păpuși, Anica Mare, cunoscută drept “mama păpușilor” din Țara Oașului, a mers la Berlin pentru a face cunoscute lumii întregi comorile zonei. Prezenţa meşterilor populari s-a dovedit a fi un adevărat magnet pentru vizitatorii târgului. Aceştia au fost impresionaţi, în special, de operele de artă ieşite din mâna olarului Istvánfi Géza, dar şi de metodele lui de lucru. Istvánfi Géza este ultimul artizan al ceramicii sătmărene şi se încăpăţânează să-şi ducă mai departe meşteşugul. Este singurul care a făcut demersuri pentru învățarea olăritului în școală, la orele de lucru manual. Geza a învăţat acest meșteșug de la tatăl său, care la rându-i l-a învăţat de la bunicul lui. "Meseria de olar este pe cale de dispariţie în judeţul Satu Mare, unde altădată nu era uliţă de sat pe care să nu găseşti măcar un atelier cu roată pentru prelucrat lutul", spune maestrul olar. Localitatea din care provine, Vama, a fost un important centru de ceramică, unde smalţul, asociat cu motive populare şi culori, a apărut de timpuriu, sub influenţa ceramicii bizantine. Ceramica de Vama este, alături de cea de Horezu, una dintre cele mai apreciate, atât în ţară, cât mai ales în străinătate. "Eu prelucrez materia primă şi o modelez, iar soţia se ocupă cu picturile care se regăsesc pe vase, dar şi cu glazurarea ceramicii. De asemenea, fiica noastră, Maria, care are la rându-i doi copii, este cea care duce mai departe tradiţia familiei. Ea a decis să preia meşteşugul, ba chiar să-l adapteze la cerinţele pieţei moderne şi, datorită ei, o nouă gamă de produse au o mare căutare în rândul clienţilor", mai spune meşterul Geza.

 

Salina Turda se vinde bine

Salina Turda a fost declarată de către publicația americană Business Insider drept cel mai frumos loc subpământean din lume. Un motiv suficient de bun pentru a fi promovată, al doilea an consecutiv, la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin. În anul 2015, Salina Turda a fost vizitată de 548.000 de vizitatori, iar 30% dintre ei au fost străini. Numărul vizitatorilor a crescut semnificativ față de anul 2014, când salina fost vizitată de 478.000 de oaspeți. Tot în 2015, profitul înregistrat de societatea care administrează salina și care este deținută de Consiliul Local Turda s-a dublat, ajungând la 1,4 milioane de lei.

 

Pariu pe apele termale de la Felix

Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea a promovat la Berlin staţiunea Băile Felix. "Promovarea municipiului Oradea la pachet cu staţiunea Băile Felix, ca destinaţie turistică de week-end şi nu numai, este absolut necesară pentru dezvoltarea turismului local şi, implicit, a economiei locale", se arată într-un comunicat al municipalităţii. De altfel, în ultimii ani, tot mai mulți străini aleg bazele de tratament de la Băile Felix. August şi septembrie sunt lunile în care aceştia preferă să vină în această stațiune pentru a-și trata diverse afecţiuni sau pentru o cură de refacere. Cei mai mulţi dintre turişti sunt israelieni, nemţi sau italieni, iar pentru un sejur de două săptămâni plătesc aproximativ 800 de euro.

 

Oradea intră pe harta turistică

În urma participării la târgul de turism de la Berlin, Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea a reuşit să stabilească cinci contacte cu tour-operatori din Germania, care vor include Oradea în circuitul oraşelor care merită vizitate în România. În perioada următoare, Autoritatea Națională pentru Turism ar putea dezvolta strategii pentru promovarea unui segment al tursimului aflat în continuă creștere: turismul medical sau turismul de sănătate. „Într-un context în care gradul de urbanizare și stresul cresc continuu, oamenii încep să caute şi să aprecieze tot mai mult liniștea și natura. Iar România este o țară cu un potențial enorm pentru turismul de sănătate, prin aceasta sintagmă avându-se în vedere atât componenta medicală, cât şi componenta balneo-spa. Este cunoscut că ţara noastră deține peste o treime din apele minerale ale Europei și este recunoscută în întreaga lume pentru tratamentele de geriatrie Ana Aslan. Suntem convinşi că turismul de sănătate, un segment major al pieţei turistice internaţionale, va reprezenta unul dintre produsele turistice competitive ale României şi un domeniu care poate oferi o serie de oportunităţi de dezvoltare, atât pe plan european, cât şi la nivel global, în condiţiile în care beneficiază de implicarea tot mai profundă a ştiinţei şi tehnicii. De aceea vom continua să-l promovăm mai mult pe termen scurt şi mediu”, spune președintele ANT, Anca Pavel-Nedea.

 

Invitație în țara lui Dracula

Județul Bitrița Năsăud a participat pentru prima dată la Târgul Internațional de Turism de la Berlin, cu un stand propriu în cadrul pavilionului alocat României. Asociația Turist în Bistrița-Năsăud a prezentat celor interesați resursele turistice ale județului: locurile, tradițiile, obiceiurile, portul popular și gastronomia autohtonă. Reprezentanții asociaței au încercat să atragă turiști folosindu-se inclusiv de mitul lui Dracula, valorificând descrierile existente în romanul omonim a lui Bram Stoker. Le-au mai vorbit vizitatorilor despre petrecerea timpului liber în natură, în parcurile și rezervațiile naturale din Bistrița Năsăud și despre turismul de relaxare și balnear. În 2015, s-a certificat că în județul Bistrița Năsăud, în localitatea Colibița, există cel mai ozonat aer din România, asemănător celui din Alpi.

 

Turist în Timişoara

Centrul de informare turistică Timișoara a încercat să îi convigă pe străini să vină într-un city break, în oraș. De altfel, în Timișoara ajung anual 250.000 de turiști, dintre care 60% sunt străini. Potrivit cifrelor, turiștii germani se află pe locul doi, după cei sârbi.

 

Maramureşul, ţara lemnului

Vizitatorii care s-au oprit la standul Maramureşului au putut admira monumentele UNESCO ale judeţului, tradiţiile şi cultura populară, traseele turistice şi ariile protejate, hărţi ale judeţului şi calendare ale evenimentelor importante, devenite deja branduri.

 

TURIȘTI STRĂINI ÎN ROMÂNIA


2015*         Persoane
Germania:   266.000
Israel:                   219.000
Italia: 211.000
Franța:        134.000
SUA: 130.000
Marea         Britanie:      125.000
Ungaria:      120.000
 

 

TÂRGUL INTERNAȚIONAL DE TURISM DE LA BERLIN, ÎN CIFRE

 

10.000 de expozanți din 187 de țări și regiuni;

120.000 de vizitatori;

200 de congrese;

5.000 de jurnaliști acreditați din 80 de țări;

380 de bloggeri din 30 de țări;

124 de delegații oficiale;

4 reprezentanți ai Caselor Regale;

87 de ambasadori;

sursa: ANT

 

Planuri pentru România

Pentru publicul larg, Târgul Internațional de Turism de la Berlin a fost o oportunitate de a explora întreaga lume, în doar câteva ore. ITB este considerat cel mai mare târg de turism din lume, dacă ținem cont de diversitatea tematicilor abordate, calitatea ofertelor, amenajarea standurilor și numărul de profesioniști. Pentru tour-operatori, târgul a reprezentat un bun prilej pentru întâlniri de afaceri care s-au concretizat în pachete turistice pentru 2017. „ANT poate încheia doar parteneriate care crează condiții pentru ca în sectorul privat să se poată derula mai bine și mai usor activitatea. Urmărim încheierea de parteneriate cu diverse instituții centrale – MAE, ICR, dar şi cu autorităţile locale pentru realizarea de evenimente comune în ţară şi străinătate, inclusiv pentru promovarea unor regiuni ale ţării noastre care au beneficiat de o expunere mai scăzută pe plan intern şi extern, dar în care pot fi găsite principalele valori ale brandului de turism – autenticitate, modul tradiţional de viaţă, tradiţii”, a spus președintele Autorității Naționale pentru Turism, Anca Pavel-Nedea.

 

 

 

×
Subiecte în articol: delta dunării olarit