Cu siguranţă, una dintre marile bucurii ale turismului este shopping-ul. Fie că recunoaştem sau nu, panorama Parisului văzută de pe Turnul Eiffel poate fi egalată doar de o tură prin Printemps Houssmann (centru comercial care, apropo, a fost declarat monument istoric!) sau un raid prin magazinele din Defance. E fascinantă priveliştea Manhattan-ului ce se deschide de la înălţimea Statuii Libertaţii sau din Rockefeller Center, dar se cere asortată neapărat cu sacoşele multicolore, cele mai multe din materiale reciclabile, cu care te trezeşti în braţe după o parcurgere a Fifth Avenue, de la Central Park pînă în Washington Square şi retur. E interesantă Lisabona, capitala de pe malul Atlanticului, dar o vizita în muzeele Dali, Picasso, Magritte se cere continuată cu vizitarea, până la orele târzii ale închiderii, ale Mall-ului Vasco da Gama aşa cum vizitarea Muzeului Prado din Madrid se „stinge” aproape inevitabil în feeria cumpărăturilor din centru, de pe Grand Via.
Dar atâtea magazine şi locuri celebre pentru cumpărături nu sunt suficiente pentru a ostoi setea, foamea şi ce-o mai fi de shopping, caracteristice turistului de pretutindeni şi din totdeauna. Şi pentru că adevăratele paradisuri ale cumpărăturilor trebuiau să poarte un nume, ele s-au numit simplu „outlet”. Concepute iniţial ca locuri de desfacere fără fiţe – şi evident, adaosuri – a mărfurilor venite direct din atelierele şi fabricile de orice fel, de la electrice şi electrocasnice la textile, outlet-urile au împânzit întreg mapamondul precum ciupercile un luminiş după ploaie. Acum nu ne mai putem închipui Parisul fără La Vallée Shopping Village, outlet aşezat strategic cu o staţie de RER înainte de Disney Land, părăsim Lisabona traversând estuarul numai pentru a ajunge la Freeport, considerat cel mai mare outlet din Europa, lăsăm în urmă minunăţiile Vienei pentru a lua cu asalt, încă de la deschidere, locul magic denumit Parndorf, devenit peste noapte un fel de Mecca al romanilor ieşiţi la cucerit Europa cu sacoşe XXL din împletitură de plastic.
Trecând pe partea cealaltă a Oceanului, se poate spune că dintr-o singură privire îţi dai seama că te afli în ţara care a inventat „ciunga”, „blugii” şi … outlet-ul! Dacă pentru primele două nu mai este nevoie de nici o precizare în plus, despre outlet se poate spune că a apărut acolo unde populaţia ştie ce înseamnă nu numai un dolar, dar chiar şi un cent. Din toate complexele de acest gen vizitate, cel mai mult m-a impresionat unul dintre cele mai frecventate outlet-uri din Orlando, Florida, loc unde am găsit marfă „made in Romania”. Şi nu era vorba despre „Abibas” sau „Gulci”, aşa cum s-ar putea crede. Textilele cu pricina le-am găsit în magazinul Emporio Armani, una dintre locaţiile cele mai vizitate şi mai selecte locaţii din zonă.
Desigur, atât cât pot fi de „selecte” căsuţele făcute parcă din turdă dulce pe gustul lui Hansel şi Gretel în varianta cu coşul de cumpărături în dotarea standard. În magazinul amintit, la loc de frunte, adică imediat lângă vitrina centrală şi destul de departe de raionul de „Clearance” cu preţuri indecent de mici, am găsit câteva articole vestimentare cu eticheta „made in Romania” mare cât roata carului. Mirat dar şi mândru nevoie mare de a găsi un „conaţional” într-o asemenea companie exclusivistă, am continuat inspectarea rafturilor următoare, gest care m-a adus într-o constantă şi sigură cădere constantă de entuziasm. Lângă „Vasile” mă aşteptau cuminti pe umeraşe lor „Rashid” Armani sau „Ciu Ling” Emporio. Şi lista poate continua…