ARTA SI KITSCH
La trei decenii dupa festivitatile bicentenarului independentei americanilor, New York-ul n-a renuntat la paradele cu majorete, la reclamele cat zgarie-norii si drapelele desfasurate mai peste tot, de pe 5th Avenue pana in Long Island
La prima impresie, amintirea lui 11 septembrie s-a pierdut in extravagantele consumiste si in alte experiente hedoniste cotidiene. Central Park e forfota de lume, Broadway-ul serpuieste indecis intre luminile teatrelor si cozile la bilete, podurile Brooklyn si Queensborough se arcuiesc traversate de mii de autoturisme. Infernala masina de fabricat iluzii, fie ca se numeste "shopping", "music hall" sau "holliday", e omniprezenta si produce zgomot, trafic, ritm, viata.
Ca in toate orasele viitorului, arhitectura din sticla si otel striveste si siluetele modeste ale cladirilor de peste veac. Pe Wall Street, fatada greaca a Bursei infrunta monotonia liniara a zgarie-norilor din secolul abia trecut; pe 5th Avenue, Catedrala Saint Patrick isi risipeste dantelaria gotica in vecinatatea vastului Rockefeler Center, iar cele peste 100 de etaje ale Empire State Building privesc superior spre mai discretul Chrysler Tower. De la asemenea inaltimi ametitoare realizezi ca esti intr-adevar in orasul in care s-au turnat "Seinfeld" si "Sex and the City", locul unde se intampla totul si, paradoxal, nimic. Ajuns in Times Square insa, intelegi ca visul american e un scenariu, fabricat din replici efemere, decoruri fragile si regie de lumini. Asta pentru ca, dupa dezastruosul razboi din Vietnam si fatidicul 9/11, care au rescris istoria Statelor Unite, iluziile s-au dizolvat in paradisuri alternative marca Hollywood, iar imaginea biruitoare a Unchiului Sam, cu joben si barba carliontata, a ramas in muzee si albume de fotografii, inlocuita de cea a altui mit ori zeu: comertul.
Citește pe Antena3.ro