x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa De la cladire abandonata la hotel de patru stele

De la cladire abandonata la hotel de patru stele

de Simina Stan    |    01 Feb 2007   •   00:00
De la cladire abandonata la hotel de patru stele
CLADIRI DE PATRIMONIU - Restaurare si reabilitare in Cracovia
Centrele istorice ale oraselor din Europa Centrala si de Est sunt astazi imaginea dificultatilor si a contradictiilor cu care se confrunta punerea in valoare a patrimoniului construit in general si reutilizarea acestuia in particular, altfel spus, integrarea sa in viata contemporana, insa nu si in Cracovia, un oras care este mai degraba o stare de spirit.

Cracovia este un fascinant oras simbol al Europei Centrale, cu o istorie incarcata, fiind capitala de la unificarea regatului in 1320 si pana dupa a doua impartire a Poloniei intre Imperiul Rus si Imperiul Habsburg in 1795.

Cum era de asteptat, problemele legate de restaurarea si reabilitarea centrului istoric nu lipsesc, insa punctul lor de vedere este diametral opus. Toate hotelurile, restaurantele, barurile sau terasele din centrul orasului sunt situate in cladiri istorice conservate si reabilitate, sus, jos, pe trotuare si in vaste sau intime pivnite.

Dintre variatele exemple de restaurare si reabilitare a monumentelor din Cracovia, voi insista asupra Hotelului Copernicus si a Centrului International Cultural.

HOTEL COPERNICUS

Cladirile istorice sunt o resursa pretioasa, insa acestea nu vor putea fi integrate in orasul contemporan decat daca noua lor functiune este compatibila cu morfologia si scara lor. Salvarea si punerea in valoare a bunurilor de patrimoniu afectate de trecerea timpului, marirea capacitatii de rezistenta, aducerea lor la o stare, forma, culoare, aspect cat mai aproape de cea initiala reprezinta intotdeauna o provocare.

A-i atribui o functiune noua unei cladiri de patrimoniu este o operatie dificila si complexa, intrucat nu este posibil ca toate monumentele sa fie transformate in muzee, desi sunt valoroase atat ca locuri ale memoriei orasului, cat si din punct de vedere arhitectural.

Proprietarii, fratii Likus, au stiut cum pot sa concureze cu marile hoteluri ca Holiday Inn, Sheraton sau Novotel, care sunt foarte moderne si spatioase, dar considerate a fi lipsite de farmec. Hotel Copernicus este o alternativa pe care multi turisti o prefera hotelurilor mari impersonale. Un hotel care iti ofera o autentica atmosfera medievala si luxul de a avea in camera fresce de secol al XV-lea si plafon sculptat din lemn pictat de secol al XIV-lea.

IN "UMBRA" CASTELULUI WAWEL

Mica piata dintre strazile Kanonicza si Groska este strajuita de Collegium Juridicum, cladire de secol al XV-lea a Universitatii Iageloniene, Biserica baroca Sf. Petru si Paul datand din 1619 in imediata apropiere a manastirii romanice a Sf. Andrei din 1090. Pe vremuri constituia ultima si cea mai importanta parte a traseului ceremonial al regilor polonezi.

Bine ascuns, la numarul 16 pe Strada Kanonicza intalnim un interesant exemplu de restaurare si reabilitare a unui monument de arhitectura.

Pana nu demult abandonata, cladirea a fost cumparata, restaurata si transformata in hotel. Se pare ca astronomul Copernicus ar fi locuit aici cat timp a stat in Cracovia, de aceea hotelul deschis in anul 2000 a primit numele sau.

In timpul lucrarilor de restaurare s-au descoperit elemente care documenteaza o faza gotica si una din timpul Renasterii, care apoi au fost lasate vizibile. Fatada actuala dateaza din secolul al XV-lea, dar se pot observa etapele anterioare, ferestrele gotice de la parter, etaj 1 si 2.

Fatada este impartita in trei registre de doua brauri din piatra care intrerup monotonia caramizii. Ancadramentele ferestrelor si portalul sculptat din piatra sunt detalii simple, deloc opulente, care dau farmec cladirii hotelului.

Odata intrat in vestibulul hotelului simti ca ai gasit ascunzatoarea perfecta. Finisajele vestibulului sunt replici ale elementelor originale din camerele de la etaj. Plafonul sculptat al vestibulului fiind decorat cu elemente florale exact ca in camerele unde au fost descoperite sub tencuiala plafoanele pictate.

Atriumul a primit un acoperis din sticla, astfel, spatiul aerisit si totusi elegant este inundat de lumina, raspandind senzatia de caldura a exteriorului catre interior. In acest spatiu a fost amenajat un piano-bar, o biblioteca si un loc de fumat. Mesele si scaunele masive sunt asezate in apropierea unei fantani, iar de-a lungul peretilor fostei curti interioare sunt galeriile din lemn ale primului si celui de-al doilea etaj.

Dar aceasta amenajare are si minusurile ei, nefiind o cladire moderna, a fost dificil sa fie satisfacute toate cerintele confortului de 4 stele. Fiind monument, nu s-a permis suprainaltarea cladirii, si totusi la etajul 3 au fost amenajate camere care au luminatoare si doar mici fereastre care dau spre strada, in schimb camerele care dau spre interior la etajul 3 se deschid exact deasupra atriumului.

Pe acoperis este o terasa care are o panorama minunata a castelului Wawel si a altor turnuri si cupole impreuna cu o tapiterie de acoperisuri. Insa surprizele nu se incheie aici, la randul lor, pivnitele gotice boltite au fost transformate intr-o sala de fitness, sauna si piscina.

INTRE CONSERVARE SI REABILITARE

Cand se propune conservarea si reabilitarea unui monument, proiectul trebuie sa sugereze un echilibru intre valoarea de resursa culturala si valoarea de utilizare. Trebuie respectata autenticitatea materialelor, a executiei, a amplasamentului, a conceptiei arhitecturale, artistice si tehnice, alaturi de valoarea identitar-culturala, valoarea de vechime, de continuitate, religioasa, simbolica, politica, nationala si etnica. La fel de importante trebuie sa fie rezistenta, stabilitatea si siguranta la foc, confortul ambiental (luminos, hidrotermic, acustic), functionalitatea (mod de utilizare, grad de echipare si caracteristici spatiale), eficienta energetica (energie electrica si termica) si contextul construit.

7 LUCRURI DE FACUT NEAPARAT IN CRACOVIA

  • O plimbare prin Rynek Glowny, ale carei celebre repere sunt Biserica Sf. Maria, Sukennice, Turnul Primariei si statuia lui Igor Mitoraj
  • Este orasul Doamnei cu hermina pictata de Leonardo da Vinci, care poate fi admirata, alaturi de alte capodopere, in Muzeul Czartoryski, in liniste si fara a sta la o coada interminabila
  • Vizitarea cladirilor Universitatii din Cracovia, mai ales Collegium Maius, care dateaza din 1364, Collegium Juridicum si Collegium Novum.
  • Vizitarea Castelului Wawel, a catedralei si bineinteles Pestera Dragonului.
  • Reculegerea in prima biserica construita in 1978 in cartierul muncitoresc Nowa Huta din initiativa Papei Ioan Paul al II-lea, atunci cardinalul Carol Wojtlya
  • Vechiul cartier evreiesc Kazimierz, astazi un loc plin de farmec si originalitate, trebuie inclus in itinerar, ca si Cimitirul Remuh.

    Spre deosebire de Varsovia, Gdansk si multe alte orase poloneze, Cracovia a supravietuit intacta celui de-al doilea razboi mondial, nefiind bombardata. Acesta este unul dintre motivele pentru care intregul centru istoric a fost inscris in patrimoniul UNESCO.
    Orasul nu si-a pierdut farmecul, desi nu ai un moment de singuratate. Oameni, oameni, oameni peste tot. In anul 1999 a fost desemnata capitala culturala europeana si a avut un milion de turisti, anul trecut a avut sapte milioane, devansand Parisul. Cracovia a fost dintotdeauna o destinatie turistica, dar in ultimii zece ani s-a putut observa o adevarata explozie in domeniul turistic

    Cand specialistii in conservare restaurau cladirea, au gasit picturi murale acoperite sub straturi de tencuiala, acestora le-a fost acordata o atentie deosebita. Frescele infatiseaza sfinti, heruvimi si elemente florale de o inalta valoare artistica. De altfel, descoperi detalii restaurate in fiecare colt, fie ca sunt inscriptii, mozaicuri, sau fresce de secol XV.
    Finisajele in camere sunt la standare ridicate, pentru o cladire de secol XV. Camerele si baile finisate cu marmura si travertin au incalzire prin podea. Draperiile din catifea, brocard si matase au aceeasi nuanta ca plafoanele originale si pardoseala cu incalzire interioara.
    Este o imbinare noninvaziva si reusita intre arhitectura Renasterii si cea contemporana
  • ×
    Subiecte în articol: cracovia