x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Electrocasnicele viitorului şi designul de produs

Electrocasnicele viitorului şi designul de produs

de Alina Iancu    |    10 Iul 2010   •   00:00
Electrocasnicele viitorului şi designul de produs

Designul de produs este întotdeauna o provocare atât pentru proiectanţi, cât şi pentru utilizatorul final. În fiecare an apar lucruri noi şi inovative menite să ne mai simplifice încă puţin viaţa. Anul acesta, la competiţia internaţională Electrolux Design Lab au fost selectate pentru semifinală trei astfel de produse proiectate de studenţi români. Este vorba despre Bx7 - Food Preparation Unit, care transformă capsule bogate în nutrienţi într-o masă hrănitoare. Meso este un dispozitiv care foloseşte procesul de mesoterapie pentru a introduce substanţe sintetizate provenite din hrană solidă direct în sânge prin dilatarea porilor. Al treilea produs propus de studenţii români a fost Cooking Mesh, un dispozitiv portabil de dimensiuni reduse care poate fi utilizat ca aragaz sau cuptor. Începând cu acest număr al Jurnalului casei vom publica un interviu cu fiecare dintre cei trei designeri care vor vorbi despre produsele lor, dar şi despre ce înseamnă şi încotro se îndreaptă designul de produs în general.
Iosif Mihailo este creatorul conceptului Bx7 - Food Preparation Unit şi este student la Facultatea de Artă şi design din Timişoara.


5810-126003-fotoiosifmihailo.jpg● Jurnalul Casei: Este prima competiţie la care participi?
● Iosif Mihailo:
Am mai participat la IDA 2009 (International Design Award 2009 - Hettich Rehau) şi la concursul The perfect shape for the perfect water.


● Cu ce proiect ai participat la competiţie şi care sunt caracteristicile lui generale?
● Proiectul cu care am participat la concursul Electrolux este Bx7 - Food preparation Unit. Caracteristicile acestui concept sunt date de funcţia portabilă. Atunci când suntem la serviciu sau suntem ocupaţi şi nu putem să mâncăm cum trebuie, e ideal să avem la îndemână o posibilitate rapidă şi eficientă de a ne asigura o masă hrănitoare. Acesta este Bx7 - Food preparation Unit. Cred că în anul 2050, anul la care se referă tema concursului, vor exista diferite feluri de a ne procura alimentele. Acum sunt o obişnuinţă automatele de cafea sau de sucuri, de ce nu ar fi la fel şi cu automatele de mâncare? Bx7 funcţionează cu nişte capsule concentrate care conţin nutrienţi, de la vitamine la proteine, calciu sau carbohidraţi. Capsulele ar putea fi cumpărate de la automatul de mâncare şi, odată introduse în aparat, se transformă într-un suc hrănitor şi gustos. În plus, utilizatorul are în permanenţă o conexiune la internet prin care poate face noi comenzi online. Datorită meniului complex al aparatului are posibilitatea să aleagă aroma, gustul, consistenţa şi valoarea nutritivă a hranei.


● De la ce principii pleacă proiectul tău, ce ai vrut să le oferi consumatorilor prin intermediul lui?

● Designerii sunt acei oameni care se străduiesc să ne facă nouă viaţa mai uşoară. Dacă stăm să privim în urmă cu 20-30 de ani, când toată lumea credea imposibile conceptele şi ideile neobişnuite ale vizionarilor, observăm că o mare parte dintre acestea s-au concretizat în produse pe care noi le folosim cu regularitate. Nu ştiu cum va fi lumea în anul 2050, dar cu siguranţă oamenii vor avea nevoie şi atunci de alimente, chiar şi concentrate. Am încercat să identific şi să vin în întâmpinarea necesităţilor oamenilor peste 40 de ani.


● Cât a durat realizarea proiectului?
● Ideea mi-a venit într-un moment neaşteptat şi instantaneu, dar mi-am dat seama că are potenţial. Realizarea efectivă, tehnologică nu a durat mai mult de o săptămână.


● Ce înseamnă pentru tine, pe plan profesional, faptul că ai ajuns până aici?
● Înseamnă foarte mult faptul că un juriu prestigios precum cel de la Electrolux Design Lab a apreciat conceptul meu şi cu siguranţă mă va ajuta în plan profesional. Orice recunoaştere la nivel internaţional înseamnă mult din punct de vedere profesional, mai ales că este o competiţie care şi-a dovedit seriozitatea în toţi aceşti ani de când se desfăşoară.


● Eşti mai motivat decât înainte, ai primit vreo ofertă de undeva?
● Întotdeauna un succes ne motivează şi mai mult. Cred că, indiferent dacă eşti apreciat sau contestat, trebuie să mergi mai departe cu şi mai multă perseverenţă.


● Ce planuri de viitor ai? Intenţionezi să îţi faci o carieră pe acest domeniu în România?
● Orice colaborare în domeniul designului de produs este onorantă pentru un designer. Cred că şi România are potenţial şi mai ales resurse umane foarte bune.


● Ce părere ai despre modul în care este privit şi se dezvoltă designul de produs la noi în ţară?
● Din păcate, România, cu excepţia câtorva producători auto externi, nu prea are industrie. Aşadar, designul de produs are de suferit, rămâne în faza de concept, nu se poate concretiza.


● Propuneri personale "de energizare" a designului de produs la noi.
● Cred că, dacă oamenii ar avea mai multă încredere în profesionişti, în cazul nostru în designeri, şi calitatea produselor de design, mai ales a celor la comandă, ar fi mult mai ridicată. Dacă ar exista cerere, oferta din punct de vedere al designului nu s-ar lăsa asteptată.


● Ai vreun designer ale cărui produse le apreciezi şi al cărui model vrei să îl urmezi?
● Îmi plac foarte mult designerii răsăriteni. Cred că ei au conceptele cele mai atractive. Îmi vine acum în minte Naoto Fukasawa.


● Care dintre produse existente pe piaţă te-au impresionat atât ca design, cât şi ca funcţionalitate?
● Cred că în sectorul electrocasnic şi IT este o calitate a designului ridicată.


● Ce trebuie să aibă un produs pentru a fi considerat unul inovativ şi de calitate?
● Cred că un produs, fie el cât de neînsemnat, trebuie să se identifice cu nevoile oamenilor. Trebuie să ne facă viaţa mai uşoară atât în timpul folosirii, cât şi după aceea, când intră în procesul de reciclare a materialelor .


● Care sunt tendinţele în domeniul designului de produs, ce ne va aduce viitorul?
● Remarc o tendinţă spre multifuncţionalitate, spre produse cu identitate multiplă. Să nu ne mire că peste câţiva ani tot mai multe obiecte vor fi asemenea telefoanelor mobile de azi: cu cameră foto, medii de stocare sau conexiune la internet.

×
Subiecte în articol: design contemporan