x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa filozofia FENG-SHUI

filozofia FENG-SHUI

de Arh. Dan Dimitriu    |    29 Dec 2005   •   00:00
filozofia FENG-SHUI
DESPRE MITURI
Semnificatia simbolurilor in cultura traditionala chineza

Multi oameni cred ca aranjarea casei dupa pricipiile Feng-Shui este o chestiune simpla, care se face dupa niste chenare sau formule universal valabile si ca odata aplicate acestea aduc imediat proprietarilor noroc, spor si sanatate. Dar Feng-Shui este o disciplina mult mai complexa.

Viata de zi cu zi a omului din societatea traditionala chineza se desfasura in mijlocul Naturii, care, guvernata de energii subtile se manifesta sub forma multiplelor sale aspecte topografice si climatice. Locuintele, satele si orasele, oamenii, erau inconjurati de munti si dealuri, campii si ape, nori si soare, uscaciune si ploi, caldura si frig, vegetatie si animale. Toate acestea erau privite ca fiind animate de sufluri-spirite (Qi), avand anumite reprezentari simbolice luate chiar din elementele Naturii. Pentru omul traditional, natura nu era un simplu cadru exterior, separat de propria sa fiinta. El cauta sa se integreze cat mai armonios cu aceste forme si fenomene, cautand sa le asimileze si interiorizeze, folosindu-se pentru aceasta de simbolurile arhetipale reprezentative. In felul acesta, Natura devenea asemenea unei oglinzi in care omul se privea si descoperea pe sine, putandu-se astfel transforma interior pentru a fi in deplin acord si armonie cu fenomenele exterioare lui. Deci, obiectele si simbolurile Feng-Shui vin sa-i aminteasca omului de spiritualitate, de faptul ca face parte dintr-un Intreg si ca trebuie sa se armonizeze cu acesta.

In felul acesta, orice expresie naturala devenea un Simbol, al carui semnificatie ii reamintea in permanenta omului de principiile care animau fiinta sa. Folosindu-se de aceste simboluri, el se acorda si armoniza cu intreg universul, indeplinindu-si astfel nevoile sale de siguranta si fericire, prosperitate personala, familiala si sociala. Lucru care astazi este privit cu reticenta si superficialitate. Daca unui om, in special unui european, i se explica acest lucru tinde sa-i dea o nota de vrajitorie, magie ieftina sau sa pice in superstitii.


Calul exprima taria, triumful asupra concurentei si recunoasterea sociala, faima

CEI DOI POLI


In traditia chineza, Natura era exprimata simbolic prin cei doi poli yin-yang ai sai: Muntele si Apa. Prin bogatia lor de intelesuri, Muntele si Apa exprima pe de o parte stabilitatea, calmul, imobilitatea, protectia, spatele casei, iar pe de alta parte miscarea, dinamismul, dezvoltarea, aparenta, fata casei. Prin multiplele semnificatii, prin relatia lor de contrast si complementaritate, ei devin principalele simboluri ale transformarii universale, fiind intr-o continua cautare reciproca pentru a realiza fuziunea lor in intreg.

Pentru ca miscarea reciproca sa existe intre ele trebuie sa luam in considerare si Vidul central, exprimat simbolic prin Nor, Ceata sau Spatiu gol, cel care face posibila miscarea circulara intre cei doi poli. Aceasta este exprimata foarte sugestiv prin simbolul "Dragonului zburand prin nori" (Long Mai). Simbolul evoca realitatea naturala animata de forta suflurilor vitale, cu o parte vizibila iar alta ascunsa, virtuala, exprimata prin unduirea ritmica a corpului dragonului, a carui continuitate corporala era intrerupta de spatiile albe ale norului.

Acestor doua aspecte complementare ale naturii le corespund si cei doi poli ai fiintei umane: Corpul si Mintea, intermediate de Vidul Inimii. Aceste corespondente simbolice exprima capacitatea omului de a interioriza lumea exterioara si de a-si exterioriza propria fiinta, in acest mod legile fundamentale ale macrocosmosului fiind in relatie armonioasa si organica cu microcosmosul denumit Om.


Pasarile, considerate ca mesageri ai zeilor, semnificau si atrageau evenimentele norocoase, vestile bune, promovarile in functiile publice

SIMBOLURILE VIRTUTILOR


Pentru a exprima o serie intreaga de virtuti, necesar a fi asimilate, era folosita o gama larga de simboluri semnificative culese din lumea naturala a plantelor si a animalelor. Astfel, orhideea, pinul, chiparosul, bambusul si prunul, prin respectivele lor atribute de gratie, noblete, prestanta, simbolizau virtutile omului superior. Bujorii semnificau dragostea, bogatia si onorurile, iar trandafirii exprimau tineretea vesnica.

LEGATE DE CARIERA


Pasarile, considerate ca mesageri ai zeilor, semnificau si atrageau evenimentele norocoase, vestile bune, promovarile in functiile publice. In unele dinastii simboluri, cu pasari erau cusute pe hainele functionarilor imperiali si semnificau rangul lor social. Cocosul reprezenta perseverenta, meticulozitatea si responsabilitatea, cocorul afirma longevitatea, demnitatea si promovarea, rata reprezenta stabilitatea de cuplu, iar fenixul, fratele geaman dar ceresc al cocosului, aducea pacea si binefacerea peste intreaga lume.

INTRUCHIPARI PROTECTOARE


Rangurile militare si de conducere imperiala erau exprimate prin simboluri de animale, purtate pe robe, respectivele virtuti caracterizand personajul respectiv. Dragonul cu cinci gheare era simbolul imparatului, iar cel cu gheare mai putine revenind celor cu rang mai mic. Leul exprima protectia si apararea, perechile de lei situate la intrarea templelor, palatelor sau locuintelor exprimand aceasta functie protectoare. Se foloseau simbolurile ursului, tigrului, bivolului. Calul exprima taria, triumful asupra concurentei si recunoasterea sociala, faima.

Deci simbolurile folosite in societatea traditionala chineza, trasmise si folosite pana in ziua de azi, au o semnificatie profunda. Mult mai spirituala decat decorarea sau manifestarea estetica a unei amenajari interioare sau exterioare. Tablourile, insemanele, statuetele sau orice al obiect cu scene sugestive vin sa-i aminteasca omului de meditatie, de interiorizare, ceea ce ii permite sa se simta bine in casa sau spatiul unde locuieste ori munceste.


Rangurile militare si de conducere imperiala erau exprimate prin simboluri de animale, purtate pe robe, respectivele virtuti caracterizand personajul respectiv

"Primavara, muntele se inconjoara cu o cununa de abur si ceata; oamenii sunt fericiti. Vara, muntele este bogat invesmantat in frunzis umbros; oamenii sunt pasnici. Toamna, frunzele cad, muntele este senin si calm; oamenii sunt gravi si solemni. Iarna, muntele este impovarat de norii de furtuna; oamenii se tin deoparte, tacuti"
Guo Xi
"Iti trebuie Muntele, nu altceva, ca sa vezi cat e lumea de intinsa, si Apa, ca sa-i vezi maretia. Trebuie ca Muntele sa fie alaturat Apei, ca sa se arate Curgerea universala, si Apa sa stea langa Munte, pentru a vadi Universala Cuprindere."
Shi Tao
×
Subiecte în articol: muntele